Half-Life 2 - The Orange Box, PlayStation 3 Review

NoUseWhatsoever 22 augustus 2011, laatste update op 17 november 2015, 1.316 views

Half-Life 2 - The Orange Box, PlayStation 3

Pluspunten

• Goede prijs
  • Meerdere games in 1 aankoop
  • Portal is zeker de moeite waard

Minpunten

• Niet alle spellen zijn even goed

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 2
Besturing Score: 4
Geluid Score: 3
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 4
Voordat ik Portal 2 ging spelen wilde ik Portal 1 proberen. Vandaar dat ik deze box kocht. Ik heb ook de andere spellen in de box uitgeprobeerd en hieronder volgt een beknopte review.

Half Life 2 + twee uitbreidingen

Ik had veel goeds gehoord over deze game en was dus ook zeer enthousiast om het uit te proberen. Qua uiterlijk zie je als snel dat het een wat oudere game is, maar daar kun je over het algemeen goed doorheen kijken. Het spel begint dan ook leuk en het verhaal ontwikkelt zich goed. Voor een FPS worden de characters goed ontwikkeld en onderbouwd en zit het verhaal stevig in elkaar.

De gameplay vond ik wat moeilijk. Dit kwam waarschijnlijk omdat ik de moderne FPS games gewens ben zoals MW2, Black Ops etc. Het was dan ook heel erg wennen en de controls voelde nooit intuitief en logisch voor mij.

De spelwereld is redelijk groot en zeker niet zo erg "on-rails" als de meeste spfps games. Ik raakte af en toe dan ook verdwaald. Soms was dit heel vervelend, maar over het algemeen kom je door backtracken en logisch nadenken weer op het juiste pad.

Over de verouderde graphics kon ik me op de langere termijn toch moeilijk heenzetten. Vooral in combinatie met de controls die voor mij niet logisch aanvoelde, maakte het de game-ervaring niet bijzonder goed. Ik heb er redelijk wat uurtjes in gestoken, maar ben er toch mee gestopt voordat ik het verhaal uitgespeeld had. Ik kan dan ook geen oordeel vellen over de twee uitbreidingen.

Portal

Dit was de reden dat ik de box had gekocht en ik had dan ook hoge verwachtingen. Portal was zeer leuk om te spelen, door de originele humor, het goede concept en door het simpele concept.

Dit concept is vast wel bekend, maar voor degenen die het nog niet weten: je krijgt een geweer waarmee je twee poorten kunt creeŽren op wanden, vloeren en plafonds. Ga je de ene poort in, dan kom je er bij de andere poort uit (zie afbeelding). De puzzels in Portal zijn gevarieerd, moeilijk en heel leuk om te doen. De humor van Glados (je opdrachtgever) en het originele concept, maken de paar uurtjes gameplay zeker de moeite waard. Omdat dit nooit als volwaardig spel bedoeld was, speel je redelijk snel uit, maar gelukkig is er nu Portal 2 waarmee je je nog vermaken :)

Voor dit geld is het alleen al de moeite waard om de Orange Box te kopen voor Portal. De ending credits van deze game zijn ook de beste die ik ooit heb gezien. Heel grappig en ik weet zeker dat je ze tot het einde wil zien.

De graphics zijn niet geweldig, maar het zijn vrij minimalistische levels, dus er is ook weinig dat mis kan gaan. De controls zijn gemakkelijk en aan de soepele beweging van je character (vooral inde lucht) moet je even wennen, maar speelt uiteindelijk ook prima.

Team Fortress 2

Deze game heb ik nauwelijks kunnen spelen omdat de verbinding de hele tijd niet goed was. Ik speel Battlefield Bad Company 2, Black Ops etc vaak online en daar is de verbinding prima, maar bij Team Fortress 2 had ik continue lag en schokkerig beeld. Dit zou een leuke game kunnen zijn, maar waarschijnlijk beter op de PC en voor een goede review zou ik je naar het TF2 forum willen doorverwijzen.

Algemeen

In deze box zitten twee games die de moeite van het spelen waard zijn: Half-Life 2 en Portal. De games zijn al wel redelijk oud en bij alle games, behalve Portal, is dat goed te merken. Dat is geen nadeel an sich, maar je moet er zeker rekening mee houden wanneer je de box aanschaft. De replay waarde ligt daarnaast bij alle spellen laag, tenzij je Team Fortress 2 aan de praat krijgt. Dit werkte bij mij niet, wat niet wil zeggen dat het bij jou niet zou lukken...

Zoals gezegd een beknopte review en aanvullingen zijn van harte welkom zodat men een goede keuze kan maken als er twijfel is over aanschaf van deze game.

Heb jij ook een Half-Life 2 - The Orange Box, PlayStation 3?

voor de ps3 versie ben ik het helemaal eens met je review
TF2 is een leuke game op de PC en niet op de console
Reactie op bovenstaande reacties:
Ik wil niet heel vervelend zijn, maar games zijn toch een kwestie van smaak. Zo vind ik Half-Life op de pc ook geen leuke game.

OT:
Een mooie beknopte review over de box, ga zo vooral door!
Mooie review, maar het blijft inderdaad subjectief. Zo ben ik groot Half life + uitbreidingen fan en heeft geen enkel spel met 10x mooiere graphics mij ooit kunnen overtuigen om bijvoorbeeld counterstrike op te geven. HL is een van de meest magische games die ik ooit gespeeld heb. Voor mij HL > COD, wat ze ook met de graphics doen. Dat vind ik juist het sterke punt aan HL, zoveel jaar na dato geldt het nog als een van de beste games ooit. HL, Max Payne, Deus Ex, voor mij allemaal games die nooit meer geŽvenaard zijn.

[Reactie gewijzigd door bear87 op 22 augustus 2011 19:00]

Toen ik las dat je half life 2 niet hebt uitgespeeld deed ik dit: 8)7 , en dit: :X en ook nog dit: |:( en tot slot dit: :?

Maar even serieus, ik vind het een prima review die een basis inzicht in het spel geven, ookal ben ik het vaak oneens met je :)
Dit is de eerste keer dat ik iemand heb gezien die Half-Life niet wist te waarderen.

ga de pc versie spelen, die is nou eenmaal beter. Half-Life zal altijd een PC game blijven.
Dank voor jullie reacties :) Omdat het inderdaad subjectief is, is het mooi dat jullie mening er nu ook bij staat!! :D
Zoals gezegd inderdaad is de review beknopt en ik heb zo goed mogelijk aangegeven wat ik wel en niet uitgebreid gespeeld heb. Zo is het duidelijk waar de review op gebaseerd is.
Er zijn op Tweakers ook reviews te vinden als je op de losse spellen in deze box zoekt.