HP Pavilion g6-1150sd (LX300EA) Review

leuk_he 24 augustus 2011, 4.660 views

HP Pavilion g6-1150sd (LX300EA)

Pluspunten

• Draait snel en soepel.
  • Software is redelijk voorbereid op draaien met meerder accounts. Werkt gewoon.
  • Radeon kaart + iCore 5 graphics. beide mogelijk.

Minpunten

• Beperkt aantal poorten (3 USB)
  • plastic
  • Informatie op switchable graphics & 64 bit premium mist bij webshops leveranciers

Net de laptop in gebruik genomen, Ben er niet ontevreden over. Eerste indruk is dat hp in deze lijn wel de kunst van het weglaten heeft geoptimaliseerd, en daar is de prijs ook naar.

Features
Het is een gewone goede surfbak, die wellicht af en toe een spelletje kan. HP heeft wel de kunst van het weglaten beoeefend. Bluetooth ontbreekt, maar eerlijk gezegd had is dat de afgelopen jaren niet gebruikt. schuifSlotje voor ontbreekt, maar daardoor kun je het scherm ook niet opentrekken als hij half op slot zit. Toetsenbord is ook zonder numeriek keypad en zelfs de scrlck en sysrec toets zijn weggelaten. Ook ledsjes die aangeven of power is aangesloten zijn me nog niet opgevallen.

De touchpad zou een aan.uit schakelaar hebben en multitouch zijn. Die schakelaar lukt me niet, Na een tip hier onder gevonden dat het double klik op de schakelaar is, maar in de settings kun je de touchpad per gebruiker uitschakelen als er een externe muis aan zit, iets wat voor mij net zo bruikbaar is.

Webcam is 640x480 (vga), maar geeft aanzienlijk beter beeld dan een aldi webcam van 10 euro met dezelfde resolutie.

Wired netwerk is opvallend genoeg maar 100Mbps. (gigabit gebruikt immer weer een watt extra?). Aangezien deze laptop bij mij 99% van de tijd wireless draait maakt dat ook helemaal niet uit.

De bouw
Simpele laptop. plastic gevoel, maar dat past bij de prijs. Scharnieren zijn zilver gekleurd, maar pas na 3x kijken is duidelijk dat het niet massief aluminium is.

Prestaties
Machine voelt snel aan en alles draait soepel.
3dmark06 4692
3dmark11 P565 (zou wellicht beter Entry settings gebruiken, maar dat is niet gratis)

Videokaart is van het type "switchable graphics". Dat wil zeggen dat de Core i5 ge´ntegreerde beeldschermkaart gebruikt wordt, totdat je op applicatie nivo aangeeft dat hij "hoge prestaties" moet draaien, in dat geval wordt per applicatie de raedeon 6470HD gebruikt. 3dmark06 met hoge prestaties inblaas van "energiebesparing" draaien scheelt 30%. De benchmarks die ik gedraaid heb zien echter niet de radeon kaart, maar houden vol met een Intel HD te maken te hebben. Het switchen gaat wel zo soepel, dat ik het eigenlijk niet doorhad, behalve als je in het catalyst center de settings veranderd.

Webshops missen info of switchable graphics. sommige hebben het over een dedicated videokaart of dedicated videogeheugen. Het blijven echter snelheden die horen in de grootte orde van geintegreerde video.

Informatie hierover ontbreekt op de sites van de leverancier. Ik hoop dat driver updates voor deze technologie blijven komen..

meegeleverde Accu staat na 55 minuten internetten op 75% en zal dus ongeveer 3 uur meegaan, iets wat je uiteraard nog wat kunt rekken door verder het scherm en prestaties te dimmen.

Koeling & geluid
Stil. Bij het draaien van een benchmark komt er wat warme lucht uit. Oude laptop was warm op schoot, deze wordt bij notmaal gebruik niet warm en spuugt de warmte er correct uit de zijkan uit.

Accesssoires
Eigenlijk niet van toepassing, laptop + voeding wordt geleverd. Zoals gezegd, hp heeft de kunst van het weglaten beoefend. Niks mis mee.

software
Bij het opstarten kun je 1 malig kiezen tussen home premium Nederlands of Engels. Daarna assisteert een hp wizard bij de eerste setup. Werkt soepel. is overigen 64 bit OS, deze informatie onbreekt bij de meeste aanbieders, maar het is de enige die voorgeinstalleerd geleverd word. Norton symantic wil ik niet, en is simpelweg via add/remove software te verwijderen. Verder wordt skype en een ebay link op de desktop gezet. Kortom, niks onverwachts, geen rare fouten. Nou ja, de printer installeren lukte niet meteen, waarschijnlijk een 32/64 bit probleem, was snel was opgelost toen ik zag dat het 64 bit OS was.

/Edit April 213. Na 1 jaar en 9 maanden laad de accu niet meer op. Valt me tegen.

Heb jij ook een HP Pavilion g6-1150sd (LX300EA)?

Reviews door de redactie

Uitzetten van de touchpad is op het ledje in de linkerbovenhoek van het touchpad snel achter elkaar 2 keer tappen.
Verder is er boven je Poweraansluiting een ledje om aan te geven dat de stroom eraan hangt.

Veel plezier met je laptop!
Aaargh, double klik inderdaad. Ik heb al heel hard op dat "knopje"l lopen drukken,.
double klik werkt niet als je ingesteld hebt dat hij uitgeschakeldleis als er een usb muis in zit.

Er zit in de synaptics (touchpad) instellingen zelfs kleine animatis hoe de verschillende multitouch opties werken, maar dat uit aan mist daar in de help.
Hoe lang gaat de accu ongeveer mee?
Ok, hij is nu 55 minuten los van het stopcontact, in welke tijd ik heb lopen internetten. De batterij level staat op 75% , en hij meent nog 2 uur en 17 minuten door te kunnen.

Je hebt dus zo'n ruim 3 uur accutijd, uiteraard afhankelijk van het gebruik. Uiteraard kun je daar meer uit persen door hem idle te laten staan of het scherm verder te dimmen.

En uiteraard zoals bij elke laptop gaat de accu achteruit. Op de lenovo laptop van het werk kan je instellen dat de accu pas gaat bijladen onder een %. Dat voorkomt dat de accu heletijd van 99% -> 100% geladen wordt, en blijkbaar gaat hij daardoor aanzienlijk langer mee. Dat heb ik nog niet gevonden in deze HP.

[Reactie gewijzigd door leuk_he op 24 augustus 2011 09:45]

Even een vraagje,
Heeft de videokaart ook meerwaarde tegenover de graphics op de chip?
Anders is het mischien verstandig om de G6 1220SD te kopen?
Ik zit namelijk te twijfelen.
In grafische benchmarks is hij ongeveer 30% sneller. Maar het wordt geen (3d) gaming laptop daarmee.
Oke, maar het gaat er mij om dat er dan wat langer met de accu gedaan kan worden.
Zo'n videokaart trekt ook wat stroom.
Staat in mijn review joop

"Videokaart is van het type "switchable graphics". Dat wil zeggen dat de Core i5 ge´ntegreerde beeldschermkaart gebruikt wordt, totdat je op applicatie nivo aangeeft dat hij "hoge prestaties" moet draaien, in dat geval wordt per applicatie de raedeon 6470HD gebruikt. 3dmark06 met hoge prestaties inblaas van "energiebesparing" draaien scheelt 30%"

Dus externe videokaart wordt alleen gebruikt bij games, en dan gebruikt de laptop meer stroom. in het andere geval is het gelijk.
Goede review!

Mijn moeder heeft m net in huis gehaald, en werkt inderdaad soepel en naar behoren (vooralsnog) Echter dat grote vraagteken in beeld van HP support assistent roept vragen op, zeker bij mijn moeder die niet heel ervaren is met computers en meteen bang is dat er allerlei gevaren op de computer zich bevinden. Is dit uit te schakelen? Of raad je dat niet aan? Verder zou een optie om je beeldscherm uit te zetten terwijl de laptop zelf nog draait zeer welkom zijn. Dit kan ik nergens vinden. Iemand suggesties?

Bedankt!

Sjoerd
Hp assistent kun je 1x allerlei updates laten doen, en daarna uitschakelen (uit autostart halen met autoconfig). Heeft me nog nooit meerwaarde laten zien.

Schermdichtklappen = scherm uit. :P