Kingston SSDNow V+100 SVP100S2B/96GR (upgrade bundle kit) 96GB Review

Tengri 21 augustus 2011, laatste update op 22 augustus 2011, 998 views

Kingston SSDNow V+100 SVP100S2B/96GR (upgrade bundle kit) 96GB

Pluspunten

• Snelle Windows boot-up
  • Snelle installaties van games and apps
  • Betrouwbaarheid van de SSD (geen bewegende onderdelen)

Minpunten

• Relatief kleine opslag capasiteit
  • Met SSD moet je oppassen met Torrents (Health verminderd)
  • De prijs per GB

Kingston SSDNow V+100 SVP100S2B/96GR (upgrade bundle kit)

In de verpaking..

De verpakking bevat alles wat je nodig hebt om van start te gaan.
-De 2.5 inch SSD
-3.5 brackets en schroeven
-Sata power en data kabel
-2.5 USB enclosure
-Cloning software

Enige wat ik nodig had om van start te gaan was een schroevendraaier om de brackets op de SSD te schoeven. Ik vond de extra accessoires fijn om erbij te krijgen, USB case zat erbij in geval dat je je SSD los wilt gebruiken. Het voelt heel erg stevig aan.

Wat ik bij mij erg opvallend vond, was dat de SSD scheef in de doos lag en ZONDER folie en fabriekszegel. Dit vond ik verontrustend omdat ik op internet zag dat die geleverd werd in een folie met fabriekszegel. Later heb ik met Crystal disk gemeten hoeveel uur die gelopen had. Resultaat: 0 uur. Heel raar! Ik heb hem maar gehouden.

De installatie

De installatie ging niet helemaal soepel en dat lag geheel aan mijzelf. Ik weet niet zoveel van computer hardware, dus toen ik de SSD voor de eerste keer aansloot op mijn PC werkte hij niet. Volgens andere moest hij gewoon gelijk werken. Het probleem was dat ik de SATA moest activeren in mijn BIOS. Alleen sata 0 en 1 was open in mijn BIOS.
Na dit probleem opgelost te hebben ging alles heel snel. Ik heb gelijk Windows7 erop geinstalleerd. Vooral boot-up en installaties gaan heel snel met een SSD. Windows installatie ging in personal recordtijd. Minder dan een half uur.

De Kingston SSD

De schijf zelf is zeer solide. Toen ik het voor het eerst in me handen had voelde het heel stevig aan. Het is van aluminium. Voor mij leek de SSD op die nintendo 64 game schijfen maar alleen dan veel dunner, compacter en steviger. De sticker op de voorkant vind ik ook mooi.
Waar je op moet letten is dat je de achterste sticker er niet afhaalt want anders verlies je je garantie. Dat staat ook op de sticker.

Performance

Op de doos staat; verbeter de prestaties van je computer met 50%. Dat is zeker waar gebleken.

Hier is een benchmark..

Onderaan vind je een benchmark met 1000MB.

Mijn overweging om voor een SSD te gaan in plaats van een HDD

Na veel wikken en wegen ben ik toch voor een SSD gegaan in plaats van een 2TB HDD. Ik had er veel goeds over gehoord over SSD en ik vond het ook leuk om een nieuwe technologie in mijn PC te hebben. Het is allemaal waar wat ze zeggen over de SSD. Alles gaat veel sneller. Mijn computer startte eerst op in 52 seconden. Met de SSD start mijn computer op in 23 seconden (gerekend tot het punt dat ik in Windows desktop ben). Dit is ook met BIOS meegerekend natuurlijk.

Een grote minpunt voor mij is dat je met SSD weinig opslagcapaciteit krijgt. Mijn kingston is 96GB. Geformatteerd blijft er 90GB over. Met Windows 7 blijft er slechts ongeveer 82GB over. Als je er de basis dingen erop installeerd, zoals Office, photoshop, etc. Blijft alleen de helft over. Als je een beetje snel wilt gamen, installeer je natuurlijk de games op de SSD. Na ongeveer 2 of 3 games is je schijf al vol. Dus dat is wel iets wat je in je gedachten moet houden wanneer je voor een SSD kiest.
Je zit heel snel krap.
Aan de andere kant heb je natuurlijk topsnelheden in je besturingssysteem. Snelle boot-up zoals ik eerder heb vermeld, maar ook vooral bij het opstarten van bijvoorbeeld je browser. Normaal zou het bij mij ongeveer 4 seconden duren om Firefox op te starten. Nu duurt het maar 1 seconden om Firefox op te starten. I'm just sayin.

Beide schijven hebben hun pro's en con's. Aan het eind van de dag is het natuurlijk een persoonlijke voorkeur wat je beter aanstaat. Je moet zelf overwegen wat belangrijk voor je is, snelheid of capasiteit. Persoonlijk ben ik blij dat ik voor de SSD gekozen heb omdat ik het idee haat om twee harde schijven in mijn systeem te hebben dat vanwege het geluid.. En het is natuurlijk een coole gadget :)

• Dell Dimension 9200
  • Windows 7

Heb jij ook een Kingston SSDNow V+100 SVP100S2B/96GR (upgrade bundle kit) 96GB?

Beetje een korte review. Een aantal vraagjes:

1.) Je geeft als negatieve eigenschap De prijs per GB. Deze SSD heeft ongeveer de beste prijs/GB verhouding onder de SSD's. Kan je dat dan niet beter onder Positieve eigenschappen zetten?

2.) Ik heb dezelfde SSD, de stand-alone maar die werd gewoon in een soort 'vitrine verpakking' geleverd zonder seal of zegel. Terwijl het beide gelijk zijn. Waar heb je gelezen dat ze een seal zouden hebben?

BTW: 82GB over na installatie vindt ik best netjes!
1) Wel als je het vergelijkt met een HDD. Ik zat te twijfelen tussen dit of een 2TB HDD.

2) Op youtube gezien.

En als laatst mijn review is niet kort te noemen vergeleken met andere Kingston SSD reviews. Alles wat je vraagt staat gewoon in de review.

[Reactie gewijzigd door Tengri op 21 augustus 2011 23:06]

Kan zijn dat de (web)shop 'm even uit de verpakking gehaald heeft om te laten zien aan een potentiele klant. Niet elk persoon is even netjes met het weer proper in de verpakking terugplaatsen. Moet toegeven dat ik me ook altijd wat ongemakkelijk voel als ik het opmerk, want je weet nooit wat er ondertussen met de hardware is gebeurd.
Ja, precies. Ik wou niet weer een week wachten om een nieuwe binnen te krijgen. Toen ik belde waarom ik hem nog steeds niet had na 5 dagen, zeiden ze dat ze hem niet op voorraad hadden en dat het besteld moest worden en daarom wat langer duurde dan normaal.

[Reactie gewijzigd door Tengri op 21 augustus 2011 23:30]

Ik heb deze inmiddels ook binnen en ik moet zeggen. Deze bundel is superhandig als je je OS wilt klonen naar je nieuwe SSD. kwestie van de SSD in de externe casing doen en aan te sluiten via usb om vervolgens met de bijgeleverde cd te booten en daarvan uit te klonen.
50GB was in 30 minuten gekloond .

Het lijkt erop dat je deze cd en externe casing ook kan gebruiken voor andere SSDs. Dus deze bundel is zeker handig om mee te beginnen en de toekomst :)