AOpen GeForce 6600 256MB DDR 128b (AGP, DVI-I) Aeolus 6600-DV256 Review

TheJVH 12 mei 2007, 1.164 views

AOpen GeForce 6600 256MB DDR 128b (AGP, DVI-I) Aeolus 6600-DV256

Pluspunten

• Goede prestatie/prijs verhouding
  • Warmte/geluids productie
  • Drivers

Minpunten

• Al wat oudere kaart, niet de nieuwste features
  • Wat ouder: Dus mindere prestaties in nieuwe games

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Dit is mijn eerste survey, dus opbouwende kritiek is welkom!

Gebruikt icm met:
* Intel Pentium 4 2.4Ghz Northwood
* 768 MB RAM (1*512 + 1*256), bijde PC2700
* Asus P4B533
* Creative Soundblaster Audigy 4
* Windows XP
* Samsung Syncmaster 720N (17 inch)

Ik heb deze videokaart nu bijna een jaar, en ik heb hem gekocht ter vervanging van m'n oude 4200Ti. Deze was niet meer snel genoeg, en ook battlefield 2 starte hij gewoon niet op. Toen ging ik op zoek naar een mooie nieuwe kaart onder de 100 euro met AGP. Deze was best moeilijk te vinden. Uiteindelijk kwam ik bij Powerline, en daar hadden ze een Aeolus GeForce 6600 256 MB voor 70 euro. Niet heel duur dus. Ze hadden ook nog een GT voor 50 euro, maar die was al uitverkocht. Toen ik deze kocht, moest ik wel een nieuwe voeding kopen. Nu heb ik een merk X voeding (waarschijnlijk een sweex/trust of slechter) in m'n kast hangen, maar het werkt allemaal prima.

Featureset:
Hier heb ik een goed ingevult. Er zit een CRT aansluiting, een DVI aansluiting en een TV Out. Ik vind de CRT aansluiting wel mooi, omdat ik zelf een TFT scherm heb die alleen een CRT ingang heeft. De kaart heeft geen Dual link DVI oid, maar het is natuurlijk al een wat oudere, en een goedkopere kaart.
In de doos kwam mee:
* 3 games: Spellforce, the order of dawn. Games collection 5 in 1 en ARX Fatalis, allemaal nog nooit gespeeld...
* Kabels, waaronder een DVI naar CRT verloopstekkertje, een kabeltje voor de TV Out.
* De kaart zelf natuurlijk.
* Een installatieboekje.
* Een disc met drivers.

Prestaties:
Ik heb een een benchmark gedraait (3DMark 03 Demo). Bedenk wel dat dit niet bij een clean windows is. Ik heb wel alle overbodige programma's uitgezet.
Settings: 1024x768, max anastropic: 4x

Fill rate (multi): 2070.8 MTexels/s
Vertex Shader: 12,9
Pixel Shader 2: 69.9
Ragtroll: 16,3

Ik heb een tijd geleden ook nog een 3DMark 05 test gedaan, en daar scoorde hij ongeveer 2200 punten op.

Bij games kan de kaart natuurlijk niet alles op highest meer aan. Bij Trackmania Nations kan ik hem prima draaien op iets hoger dan medium. LotR: The Battle For Middle Earth kan hij bijna op z'n hoogst, en ROSE Online kan ik ook prima op z'n hoogst spelen, behalve in superdrukke gebieden. De FPS bij deze games weet ik niet, ik wil ze wel een keer testen als er behoefte aan is, maar de games zien er nu mooi vloeiend uit.

Overklokbaarheid:
Bij de kaart zat een CD met speciale AOpen driver oid. Nu kan ik bij het NVidia control panel ook overklokken. Ik heb de kaart op dit moment niet meer overgeklokt, want het is niet nodig voor de games die ik speel op het moment (Americas Army voornamelijk, heb je vooral CPU kracht nodig). Maar ik heb de kaart een tijdje geleden wel overgeklokt. Ik dacht dat hij ongeveer 100 MHz op het geheugen sneller ging, en 50 MHz op de core. Dit was met dat automatische overklokken. De kaart werd hierbij niet warmer dan 55 Graden.

Beeldkwaliteit:
Hier kan ik niet heel veel over zeggen. Ik vind zelf dat het beeld er mooi net uit ziet, met heldere kleuren, en diepzwart. Vergeleken met een oudere PC is deze veel helderder, maar dat kan komen omdat ik hier op een Samsung SyncMaster 720N zit, en op de andere een IIyama.

Modbaarheid:
Niets mee geprobeerd, dus geen mening.

Driver ondersteuning:
Nooit problemen mee gehad. De driver heeft leuke functies, en wat ik ookal zei is dat je automatisch kan overklokken. Voorderest hier (nog?) geen minpunten kunnen vinden.

Warmte en geluidsproductie:
De kaart word niet heel warm: Burn nooit hoger gezien dan 55 graden
Idle ongeveer 40 graden, bij een kamertemperatuur van 20/19 graden.
Hij maakt ook nauwelijks geluid, hij komt in ieder geval nooit boven het geluid van mijn processor.

Prijs:
Deze kaart was in de aanbieding voor 70 euro, niet bepaald veel. Vergeleken met mijn oude 4200Ti is het een hele vooruitgang. In de pricewatch staat hij voor 130 euro :S . Maar omdat ik hem heb gekocht voor 70, en omdat hij waarschijnlijk zo duur is omdat ze hem bijna niet meer verkoper, vul ik hier zeer goed in.

Ik heb deze kaart nu bijna een jaar, en ik moet zeggen dat ik nooit spijt van de aankoop heb gehad. Hij heeft nooit gefaald, altijd beeld gehad, en nooit artifacts. Hij is de 70 euro helemaal waard geweest.

PS: Ik draai deze kaart op 4xAGP. Hij is daarmee dus ook compitable ;) .
PS2: Ik draai 1280x1024 op m'n desktop.

Nog eentje: Ik heb maar ervaring met 1 exemplaar, maar het ik snapte die betrouwbaarheidsenquete niet helemaal ;) .

Heb jij ook een AOpen GeForce 6600 256MB DDR 128b (AGP, DVI-I) Aeolus 6600-DV256?

mooi buget kaartje voor agp meschien iets voor mijn broertje die zocht nog een goede agp kaart :) goeie review ook :)

maar 4x agp dat heb je toch beina niet meer dat is toch allemaal 8x :?
nette complete survey.
Eigenlijk is het enige minpuntje, dat ik de vga-kaart zelf compleet niet boeiend vind :P
Tja ach, ik heb eigenlijks niets boeiend aangezien m'n PC al 5 jaar oud is :S . Maar mischien voor mensen die een goedkope AGP kaart zoeken, en een 7 serie of ATi te duur vinden... :P