Samsung SpinPoint P120 SP2504C, 250GB Review

GTACrime 12 mei 2007, 543 views

Samsung SpinPoint P120 SP2504C, 250GB

Pluspunten

• Stil
  • Goedkoop
  • Temperatuur

Minpunten

• Geen

Algemeen
Bij de aanschaf van m'n PC in augustus 2006 heb ik gekozen voor een RAID 0 array met twee Samsung Spinpoint hardeschijven van 250GB. Lekker vlot, lekker koel en bovendien heerlijk stil. Omdat ik blijkbaar nogal een grootverbruiker ben zat de boel na een maand of drie vol en ging ik verder kijken. Ik heb destijds gekozen voor twee extra Samsung Spinpoint hardeschijven van 500GB. Op die manier had ik 1.5TB en kon ik weer even vooruit. De twee 500GB hardeschijven draaien dus niet in een RAID array.

Twee weken geleden besloot ik m'n RAID 0 array uit te breiden naar vier Samsung Spinpoint hardeschijven van 250GB. De extra opslagcapaciteit sprak me op zich wel aan, maar het ging me vooral om de extra snelheid. Omdat ik 1TB in RAID 0 een beetje te gevaarlijk vind, draai ik op dit moment 250GB verdeeld over vier schijven in RAID 0 (voor m'n OS en andere geïnstalleerde programma's) en de rest in RAID 5 (dataopslag, samen met de twee 500GB hardeschijven).

Omdat in m'n kast een HD-bay zit waar vijf hardeschijven in kunnen, moest ik dus iets improviseren. Ik heb nu m'n vier 250GB hardeschijven in de HD-bay zitten samen met één 500GB hardeschijf. De tweede 500GB hardeschijf heb ik in een FD-bay zitten. Omdat ik binnenkort wil upgraden naar een 8800GTS 640MB, moet ik denk ik helaas twee hardeschijven naar m'n 5.25" DVD-bay verschuiven in verband met de ruimte.

Prestaties
Ik heb alleen de snelheden van de RAID 0 array's gemeten, dus ik kan jullie niet verder helpen met de prestaties van de losse schijven.

Zie voor de prestaties de twee toegevoegde afbeeldingen. De eerste afbeelding is een bench met de twee 250GB hardeschijven en de tweede afbeelding is een bench met de vier 250GB hardeschijven.

Zoals je kunt zien presteert de boel nu erg lekker. :) De RAID 0 array met vier schijven is gewoon meer dan eens zo snel als die met twee schijven.

Stabiliteit, betrouwbaarheid & compatibiliteit
Niet op aan te merken. Simpelweg de S-ATA datakabel aansluiten op het moederbord, de voedingskabel erin prikken, een nieuwe RAID array aanmaken, partitioneren en vervolgens de boel installeren.

Wat dit betreft heb ik nergens problemen ondervonden, zoals ik inmiddels bij de Samsung Spinpoint reeks gewend ben. :)

Geluidsproductie
Alle hardeschijven die ik van de Samsung Spinpoint reels heb zijn gewoon erg stil. Ik moet serieus moeite doen om de zes hardeschijven te kunnen horen. Hoewel ik op dit moment (nog) niet het stilste systeem heb, kan het zijn dat de hardeschijven overstemt worden door de andere componenten. Ik heb echter sterk de indruk dat ze echt een van de stilste onderdelen van m'n PC zijn.

Warmteproductie
De temperaturen zijn prima te noemen. Ik heb de vier 250GB hardeschijven in m'n HD-bay en daar zijn de temperaturen rond de 25 graden. Hier moet ik wel bijvermelden dat er een 120mm fan op staat te blazen.

Toen ik de eerste twee hardeschijven in augustus 2006 kocht, kostten ze me ¤76,84 per stuk. Dat was dus 0,31 ¤/GB. De twee nieuwe hardeschijven die ik twee weken geleden gekocht heb kostten me ¤58,92 per stuk. Dat komt dus neer op 0,24 ¤/GB.

Voor de prijs hoef je het niet te laten!

Leuke hardeschijven met een leuk prijsje! :) Ideaal voor een snelle en goedkope RAID 0 array.

Heb jij ook een Samsung SpinPoint P120 SP2504C, 250GB?