Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 77mm - Bekijk alle specificaties

Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DC HSM (Canon) Review

klystr 19 augustus 2011, laatste update op 19 augustus 2011, 1.233 views

Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DC HSM (Canon)

Pluspunten

• Stevige lens
  • Stille AutoFocus
  • Snelle AutoFocus
  • Chromatische Abberatie zeer goed

Minpunten

• Lensflare is mogelijk, ook met zonnekap
  • Onscherp aan buitenzijde foto (ook > F/9)

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 3
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 5
Vervorming Score: 3
Scherpte (stopped) Score: 3
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 5
Ik heb deze lens gebruikt in combinatie met een mijn Canon EOS 400D (dus cropped sensor).

Deze lens gekocht nadat ik toch vaak groothoekbereik tekort kwam. Met mijn cropped sensor kan ik nu schieten op minimaal 16mm en dat werk erg fijn. De lens voelt zeer solide aan. Hij is al eens gevallen op het gras, maar dat boeide hem niet :P

Het is fijn dat de AF de scherpstelring niet laat draaien. Ik moet ook zeggen dat het scherpstellen van de AF lekker vlot gaat, en vrij stil is. Verder vind ik zelf de matte afwerking van de EX-serie erg mooi, maar dat is uiteraard persoonlijk. Chromatische Abberatie is vrijwel niet aanwezig, en de vervorming uiteraard wel wat...maar daar kijk ik niet bij op voor 10mm (zie hiervoor foto 1). Ook lens flare is soms mogelijk, ook met zonnekap helaas. Heb het echter alleen nog gezien bij foto met lange sluitertijd (foto 3, sluitertijd 90 sec)

De lens is wel vrij zwaar icm mijn redelijk lichte 400D. Hij zit op het randje van onbalans, dus dat was even wennen. Daarnaast vind ik hem niet superscherp rond de randen, ook niet bij F9 of hoger, dat is erg jammer. Rond het midden van de foto is hij acceptabel scherp, ook bij F4.

Je krijgt er een tasje bij, en uiteraard een zonnekap.

Mijn conclusie is dat het de prijs absoluut waard is. De voordelen wegen wel op tegen de nadelen. Ik zou echter wel een andere lens hebben gekocht als ik wat meer financiele ruimte had gehad, want eerlijk gezegd stoor ik me wel een beetje aan het gebrek aan scherpte.

Heb jij ook een Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DC HSM (Canon)?