Logitech K750 Wireless Solar Keyboard (Qwerty US) Review

xs4me 19 augustus 2011, laatste update op 26 augustus 2011, 7.048 views

Logitech K750 Wireless Solar Keyboard (Qwerty US)

Pluspunten

• Solar functionaliteit werkt top
  • Toetsen en aanslagen voelen fijn aan
  • Mooi design
  • Alle basis functionaliteiten die je nodig hebt
  • Mooie en goed werkende Solar App.
  • Mooie Glossy toplaag

Minpunten

• geen Caps lock indicator
  • Glossy toplaag besmettelijk voor vet en vuil

Voorheen gebruikte ik het Apple keyboard. Dit werkte ook op de PC prima.
Echter leek het linker deel statisch geladen te zijn oid. Elke keer als ik de zijrand raakte stond er spanning op. Dus dat was ik een beetje zat. Tijd voor een nieuwe, en m'n oog viel op deze Solar van Logitech.

Ergonomie
Ik vind het zelf een heel fijn keyboard om te gebruiken. De toetsen zijn dan ook vergelijkbaar ingedeeld als het Apple keyboard (met de ruimtes tussen de toetsen, wat ik zelf heel fijn vind). De toets aanslagen zijn iets zwaarder als het Apple keyboard, maar lichter dan menig ander keyboard. Het is een fijne weerstand zonder vermoeid te raken bij lange type sessies. Vooral het gevoel van de toetsen, met de lichte bolling naar binnen vind ik fijn aanvoelen. De functionele toetsen als SHIFT, CTRL, WINDOWS KEY, SPATIE, ALT, ENTER hebben een iets andere feel, bolling naar boven, waardoor je op een gegeven moment kunt voelen welke toets het is. En ze verschillen van de normale letter toetsen.

Wat ontbreekt is een pols steun, omdat het keyboard gewoon stopt na de onderste rij zonder uitloop. Dit maakt het keyboard compact en draagt bij aan het design. Echter zullen sommige mensen dit als onprettig kunnen ervaren. Al zie ik 't meer als gewenning. Ik heb ook nooit ergonomische problemen ervaren met het Apple keyboard die ook geen pols steun heeft, terwijl ik voorheen RSI heb gehad, dus op zich ook wel gevoelig ervoor ben. Gewoon zorgen voor een goede houding en 't zou geen probleem moeten zijn. Een steun kan immers ook een negatief effect hebben doordat je meer een vaste pols houding door de steun aanneemt, waarbij je zonder steun wellicht meer beweegt.

Wel moest ik even wennen aan de relatief grote/brede linker CTRL toets, maar wennen is bijna altijd een onderdeel van een nieuwe toetsenbord. Verder heeft alles een te verwachten indeling.

Functionaliteit
Vrij standaard. Verwacht geen fancy multimedia knoppen. Wel hebben de F toetsen een dubbele functie met zaken als open mail e.d. De welbekende indeling en opties. De "FN" toets zorgt ervoor dat je kunt switchen tussen deze functies. Er is geen lampje voor de CAPS key zodat je kunt zien of die actief is. Dat zal zijn om batterij verbruik te minimaliseren, en ook de milieu insteek zal een rol spelen. Ik ervaar 't niet zo als hinderlijk, je merkt 't snel genoeg als die aanstaat. Tenzij je 't type bent die zo'n toets vaak per ongeluk intoetst, dan kan 't wellicht hinderlijk zijn.

Er zit een aan/uit knop op om batterijen te sparen, maar die heb ik nog niet nodig gehad. Ook zit er een knop op met een indicatie (happy smiley en sad smiley) die aangeeft hoe de batterij status is als je deze indrukt. Tot nu toe is die altijd happy :)

Batterijduur & Solar App
Dit is tot op heden gewoon indrukwekkend te noemen. Je zou zeggen dat zo'n ding wel wat licht nodig heeft, maar zelfs in het donker krijgt hij voldoende licht om het apparaat (deels) op te laden. Ik werk elke dag op 't apparaat, met al m'n ramen dicht met verduisterende gordijnen, en nog ontvangt hij +- 30 Lux om 't apparaat van energie te voorzien. Ook kunstlicht werkt gewoon. Dus als ik 's-avonds een lampje aanzet stijgt deze al naar 50 - 100 Lux (afhankelijk van sterkte lichtbron). De batterij is nog niet onder de 100% geweest.

De batterij schijnt, mits 100% opgeladen, 3 maanden mee te gaan zonder te hoeven laden. Indrukwekkend.

Logitech levert een Solar App, die je kunt downloaden op de Logitech site. Door op je status knopje te drukken op 't keyboard wordt deze geopend en geeft meer gedetailleerde informatie over de batterij duur, en hoeveel lux 't apparaat opvangt. Ook een prognose of de power minder wordt over X minuten. Erg leuke gadget :) Plaatjes bijgesloten.

Precisie
Tja, zo precies als je toetst. Merk geen lag persoonlijk, maar heb er eerlijk gezegd ook nog geen shooter game mee gedaan. Update de review wel als ik hier meer ervaring mee heb opgedaan.
EDIT: Even een CS:S sessie gedaan en merk niks van lag oid. Dus gaat gewoon prima.

Vormgeving
Fraai strak design. De shiny toplaag is erg fancy. Echter wel besmettelijk voor vette vingers e.d.
De witte lijn aan de buitenkant geeft het toetsenbord een mooi karakter en doorbreekt de verder zwarte looks en geeft het daarmee een meer trendy uitstraling.

Bouwkwaliteit
Voelt degelijk en solide aan. Zowel de toetsen als de behuizing. Echter las ik wat verhalen over de pootjes die wat gammel kunnen zijn/worden, maar daar heb ik (nog) geen last van.

Drivers en ondersteuning
Prima, plug & play. Apparaat aanzetten, mini usb unifying receiver in je pc prikken en gaan. Overigens kun je meerdere Logitech apparaten op 1 unifying receiver laten communiceren, zo bespaar je USB porten. Dit kan aangevuld worden met de welbekende Logitech Setpoint software voor meer opties. Deze heb ik nog niet bekeken wat ermee mogelijk is. Als 't werkt, dan werkt 't voor mij.

Milieu
Gezien de solar eigenschappen zeer milieu vriendelijk. Al moet je je dan nog wel afvragen hoeveel energie er is gebruikt om 't te kunnen produceren, en of je dit weer terug wint na X uur gebruik van dit apparaat. Maar laten we ervan uitgaan dat dit beter voor 't milieu is.
Verder is al het materiaal wat er gebruikt is milieu vriendelijk (PVC vrij) en biologisch afbreekbaar / recyclebaar. Inclusief het verpakkingsmateriaal.

Eigenlijk vind ik de prijs gerechtvaardigd als je kijkt naar hoe goed 't apparaat werkt op zonnepanelen. Geen batterij of accu gezeur. Altijd genoeg power, zelfs in het donker. Een leuke App erbij versterkt het gadget gehalte. Het voelt gewoon als een solide afgewerkt product waar over nagedacht is. Vergeleken met andere keyboards met een bepaald gadget gehalte, zoals bijv. verlichte toetsen, en samen met de milieu eigenschappen, is de prijs meer dan gerechtvaardigd.
Echter, vergelijk je 't met een standaard toetsenbord, dan is het weer duur, maar je krijgt daar wel een fijn toetsenbord voor terug, met waarschijnlijk fijnere toetsaanslagen, een mooier design en geen draad en/of batterij issues.

Heb jij ook een Logitech K750 Wireless Solar Keyboard (Qwerty US)?

Mooie review!

Lijkt me ook een mooi vervanging voor mijn oude UltraX.

Ik vroeg me af of je behalve een brede linker shift ook een platte (1 rij hoge) enter toets hebt?

Logitech verkoop tegenwoordig namelijk in NL alleen de "US international layout (105 key layout)" toetsenborden (met kleine linker shift, L vormige enter toets etc), en niet meer de normale "US layout (104 key layout)".

Mocht je wel een US Layout (104 key) hebben, dan ben ik natuurlijk heel benieuwd waar je die vandaan heb...
Nee, ik heb inderdaad de 105 key layout. Maar m'n vorige paar hadden dit ook, dus ik ben al niet anders meer gewend. Alleen de langere CTRL, en daarmee verder naar binnen liggende Win + Alt toetsen is even wennen, maar dat gaat gelukkig snel zat.
Mja veel lof en vreugde over dit solar keyboard, ik ben er deels tevreden over, 3 maand bij 100% lading is dikke zever, waarschijnlijk bedoelen ze ermee dat de batterij ongebruikt eehn 3 maand gewoon zijn llading houd. Van 21% lading na volledige nacht laden onder 550Lux , dus meter solar app tot op eind gaf mij 61% wat ik opersoonlijk vrij weinig vind, praten dan over een 8h laden ???
Ik werk in een tamelijk donkere omgeving,dus in de dag schommelend tussen 30 en 100Lux op solar app, en batterij ontlaad gewoon en zelfs tamelijk snel, Eenmaal opgeladen haal ik zeker geen week. Ik zou het voor mij niet meer terug kopen. Voor de rest werkt het aangenaam , nog 1 minpunt is dat het toetsenbord toch wel beetje doorbuigt en de pootjes te zwak zijn. Ben nu typend op een mini wireless keyboard omdat k750 weer onder lamp hangt, dermee dat er fouten in de tekst zitten.
Ik heb het keyboard nu een 3 weken en ben toch wel serieus erover aan het denken deze terug te doen.

[Reactie gewijzigd door Krisgs op 12 oktober 2011 09:00]

Klinkt toch heel anders dan bij mij. Die van mij gaat echt langer mee dan een week, zelfs zonder op te laden.

Wel merkte ik dat de lading ietsje zakte met de week. Maar dan heb ik 't echt over richting de 85 - 90% na +- een maand, zonder een gordijn oid open te hebben gehad dus ook in 't donker.

Lijkt erop dat je pech hebt? Of misschien werk je dan nog donkerder dan ik, dat kan ook. Maar ik herken jouw problemen niet.
Mijn vriendin heeft deze ook, ik denk al meer dan een jaar. Ze werkt er niet fulltime mee, gemiddeld misschien maar 2 uurtjes per dag. Maar heeft hem nog nooit hoeven opladen. Dus ook hier - bij laag gebruik dat wel - geen enkel probleem.
Hallo,

Erg mooie review moet ik zeggen, alleen ik heb niet kunnen lezen wat je voor afstand kunt halen met dit toetsenbord.
Ik ben zeer benieuwd met welke afstand hij te bedienen valt.
Dit heb ik net even getest. Mijn vriendin zit op de bank met de laptop, het toetsenbord ligt hier op tafel. Ik kan haar van meer dan 10 meter afstand pesten door toetsen in te drukken. Zelfs door een houten muur heen (heb hier geen betonnen muren).

Edit: Ik moet wel zeggen dat ik geen interferentie heb van de stad, heb zelfs geen buren binnen bereik. Als je wilt dat ik even naar buiten loop om 20, 30 of meer meters te testen...

[Reactie gewijzigd door Mickey77 op 31 oktober 2013 14:09]

Niet echt getest, gewoon op normale bureau afstand alleen geprobeerd.
Kan 't helaas ook niet meer testen, blijkt dat ook dit toetsenbord niet tegen een pot koffie kan :( Das dan weer jammer, maar er komt vast een nieuwe aan ;)
De mijne laad toch niet heel goed op met alleen een spaarlamp aan het plafond.
Het bereik van het toetsenbord is ook matig en soms irritant. Ik swich soms van bureau naar bed en dan werkt het keyboard voor geen meter. Nu staat mijn pc onder mijn bureau maar kennelijk is 3 cm al te veel. Bereik en batterij zijn dus niet zo fantastisch al ik had verwacht.

Een usb hubje met de ontvanger iets meer centraal en zonder bureau ertussen heeft het bereik probleem opgelost maar neemt niet weg dat het zeer matig ontvangst is. Het probleem met opladen heb ik opgelost door zo nu en dan mijn bureaulamp vlak naast het toetsenbord te zetten.
Ik heb mijn K750 toetsenbord in het theater gebruikt om op een beamer beelden aan te sturen met mijn laptop die in de coulisse stond en ik met mijn toetsenbord zo'n 30-40 meter verderop bij het mengpaneel.

Werkte perfect!

Verder ben ik er super tevreden mee, samen met mijn Logitech Performance MX muis.
Unifying werkt perfect en de batterij is nooit leeg.
mijn batterij is tijdens de donkere winterdagen zover leeggelopen (wel altijd lamp aan) dat hij niet meer op wil laden. Vrij ergerlijk daar de batterij bijna nergens te krijgen is.