be quiet! SilentWings PWM (120MM), 120mm Review

PBaBa 22 augustus 2011, laatste update op 25 augustus 2011, 1.971 views

be quiet! SilentWings PWM (120MM), 120mm

Pluspunten

• CFM / DB verhouding
  • Pulse-width modulation (PWM)
  • Geen (irritante) mechanische (bij)geluiden.

Minpunten

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (min) Score: 4
Luchtverplaatsing (max) Score: 4
Algemeen:
De fan word geleverd in een stevige, deels doorzichtige verpakking waarop de specificaties vermeld staan met bijbehorende illustraties.

De 4 pins (PWM) kabel is voorzien van sleeve, en is vrij lang. Wat prettig is.
Doordat het een PWM fan is kan de fanspeed door het moederbord geregeld worden (mits het moederbord hiermee uitgerust is). De fan kan hierdoor eventueel ook als CPU fan gebruikt worden.
Voor de bevestiging word gebruik gemaakt van de "kunststof pinnetjes" in plaats van schroeven.
Deze pinnetjes kunnen (mits met een beetje beleid behandeld) ook weer verwijderd en hergebruikt worden.

Luchtverplaatsing en geluidsproductie:
Dit is natuurlijk subjectief, maar ik vind dat de fan zowel op lage en hoge toeren redelijk veel lucht verplaatst. Ik let hierbij wel op de cfm / noise verhouding. De fan maakt weinig geluid op high speed, maar zeker op low speed is de fan praktisch onhoorbaar.

Vergelijk met andere casefans:
Ter vergelijk heb ik de volgende fans in de Cooler Master Silencio 550 case gemonteerd en getest op de volgende settings: 5v, 9v, 12v.

Coolermaster 800rpm, 120mm (bijgeleverd bij de CM Silencio 550).

De CM 800rpm fan is best wel stil op alle voltages, maar maakt een wat tikkend geluid dat voor diegene met goed gehoor mogelijk irritant kan zijn. Verder verplaatst deze fan echt amper lucht, waardoor je met deze fan nauwelijks airflow kunt creŽren. De Be Quiet! is daarintegen zeer stil (je gaat de fan eigenlijk pas opmerken als deze op 12v draait) maar verplaatst ook nog behoorlijk wat lucht.

Scythe Slip Stream SY1225SL12H, 120mm.

De Scythe Slip Stream SY1225SL12H produceert ten opzichte van de Be Quiet! op alle voltages veel meer geluid, maar verplaatst ook wel meer lucht. Persoonlijk vind ik de Scythe op elke stand boven de 5v al teveel lawaai maken. Ter vergelijk is de Be Quiet! op 12v stiller dan de Scythe op 5v. Uiteindelijk kun je op 12v met de Scythe dus veel meer lucht verplaatsen, maar dan heb je ook oordopjes nodig vind ik.

Prijs:
In vergelijking tot b.v. de fans van Scythe, is de prijs van Be Quiet! wel aan de hoge kant.
Je krijgt hier wel wat meer voor bij Be Quiet! zoals een lange sleeved cable, langere levensduur van de fan, PWM, kunststof pins en een mooiere verpakking :P

Conclusie:
Ik wilde zelf een pc bouwen die bij idle (internetten etc) zeer stil zou zijn maar bij het gamen toch genoeg lucht verplaatst om het geheel koel genoeg te houden. Hetgeen waar deze fan in slaagt.
Voor iemand die een stille pc wenst die toch nog behoorlijk koelt, is deze fan echt een aanrader.

Heb jij ook een be quiet! SilentWings PWM (120MM), 120mm?