Sweex LW052 Extended Range (54Mbps, PCI) Review

Sebazzz 14 augustus 2007, 4.551 views

Sweex LW052 Extended Range (54Mbps, PCI)

Pluspunten

• Zeer goed bereik
  • Altijd direct verbinding
  • Werkt out-of-the-box in Ubuntu Linux
  • Werkt ook in Vista

Minpunten

• Antenne niet vervangbaar / eraf te halen

Ik heb dit kaartje gekozen omdat ik mijn belkin USB dongle zat was, en omdat ik een snel intern netwerkkaartje wilde hebben die in zowel Windows als Ubuntu Linux werkt.

Featureset
Het kaartje komt in een prachtige doos met daarin het kaartje zelf, een driver cd, een handleidingtje hoe je zo ding nou precies in je PCI slot moet steken (alsof je dat niet weet). Het kaartje zelf heeft gedeeltelijk een metalen plaatje op de printplaat om storing te voorkomen en aan de buitenkant van het bracket een antenne van 5 cm. Deze antenne is helaas niet vervangbaar of los te maken, dus met een hardstikke zwak netwerk heb je pech. Het kaartje ondersteunt WPA1/2 AES/TKIP en WEP beveiling op 11b of 54g netwerken.

Prestaties en bereik
Wondelijk, echt :) Het ding heeft bijna altijd 80 tot 95 procent bereik en de verbinding is nog nooit uitgevallen. Hij pingt nooit zichtbaar voor een IP adres en heeft direct verbinding. Mijn belkin, ter vergelijking had een signaalsterkte van 30 tot 50 procent en duurde 5 minuten voordat je een IP had, en nog erger viel om de 6 uur je verbinding eruit. Mijn computer staat op de eerste verdieping, de draadloze router (livebox) staat op de begane grond, ongeveer 7 meter hier vandaan (direct). Ik heb wel de Extended Range feature gebruikt.

Compatibiliteit
Het kaartje werkt probleemloos out-of-the-box met Ubuntu 7.04 en na een driver install ook perfect op Windows XP.

Betrouwbaarheid en stabiliteit
Zoals ik al zei is dit een kaartje waarop je kan vertrouwen, de verbinding staat direct voor je klaar en valt nooit uit. Je kan met deze kaart verzekerd zijn van een snelle, stabiele en veilige verbinding.

Ondersteuning
Drivers voor XP en Vista staan op de CD en ook vanaf de website te downloaden. Ubuntu Linux heeft geen supplementele drivers nodig.
Met de driverinstall krijg je de keuze om hun utility te gebruiken voor draadloos internet, wat ik het gedaan, en met die utility heb ik geen problemen gehad. Hij doet wat ie moet doen, kan geavanceerde diagnotics geven, meerdere draadloze profielen en nog speciale features zoals Extended Range inschakelen.
Voor Vista zijn er geen Sweex drivers en ook geen utility, maar werkt deze out of the box, maar zonder extended range. Als je de drivers van Sweex voor Vista download krijg je de Atheros drivers, van de chipset van het kaartje, en kan je wel extended range gebruiken.

Voor 17,50 bij Alternate gehaalt. Prachtig kaartje voor dit geld!

Edited @ 14-08-2007

Heb jij ook een Sweex LW052 Extended Range (54Mbps, PCI)?

Goede kort en krachtige survey.
Bedankt.
Welke kaart heb je in je livebox zitten (want daar is nog al wat om te doen)?
Livebox is van Sagem. Eveneens het kaartje. Sagem is een C merk. Zegt genoeg :)
Ik krijg deze kaart met geen mogelijkheid goed aan de praat, niet onder WinXP Pro SP2 als onder Kubuntu (Feisty) :?
Onder WinXP gaat de installatie op zich prima en hij ziet het netwerk direct met inderdaad een super bereik (router beneden, PC op zolder). Maar een IP-adres krijgen ho maar... Zelfs als ik alles hard instel dat lijkt het alsof de verbinding helemaal OK is maar ondertussen is er geen connectie met internet en is verbinding (of pingen) naar de router ook niet mogelijk.
Onder Kubuntu werkt het inderdaad out-of-the-box maar ook daar gaat het mis bij het IP-adres verkrijgen.
Ik heb als router een KPN Experia Box (Siemens) met WPA-PSK encryptie.
Encryptie uitschakelen is helaas niet mogelijk binnen deze router dus dat kan ik helaas niet testen...
Wellicht heeft iemand een idee?
Het zal wel aan je kaart liggen. Misschien defect?
Stuur hem RMA. Maar even op GoT navragen kan ook geen kwaad.

@rokas: Bij de Livebox zit standaard een Sagem PCMCIA kaart meegeleverd waar je helaas geen antenne aan kan hangen.
ik heb goede en slechte ervaringen met deze kaart. Ik had er een aantal gekocht omdat mij nog weleens gevraagd word draadloos in te stellen. In sommige computers zorgde deze kaart ervoor dat de computer herstarte met een blauw scherme(1x amd op goedkoop asrock mobo, en 1x intel P4 op goedkoop asus mobo). Welke driver ik ook probeerde.

Maar in vele andere computers en ook mijn huidige werkt de kaart feilloos. Ook dagenlang downloaden op volle snelheid van nieuwsgroepen geeft geen problemen. Enigste probleem dat ik nu heb is het vinden van een windows7 driver. Ik kan op een of andere manier de driversectie niet vinden. Of moet ik op de site van atheros zijn?
Damn, ik had niet verwacht dat een kaart van het, tsja hoe zal ik het noemen, "merk dat niet echt bekend staat om zijn kwaliteit" het met een onderdeel als wifi zo goed doet.

Ik ben benieuwd hoe lang 'ie het volhoudt.
Het is ook wel logisch denk ik. Ze hebben het kaartje zelf niet echt gemaakt. Ze hebben de chipset van Atheros gebruikt en dan een optie toegevoegt dat ie extra sterk kan uitzenden zodat je meer bereik hebt (Extended Range) en daarna een Sweex logootje erop geplakt ;)