Beats Studio (Zwart) Review

Daniel 16 november 2012, 16.856 views

Beats Studio (Zwart)

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Complete levering
  • Goed werkende noise canceling
  • Handige features (afneembare kabel, mute-knop, opvouwbaar)
  • Geluidskwaliteit - als je tenminste van bass houdt

Minpunten

• Werkt niet zonder batterijen
  • Voor sommigen waarschijnlijk te veel lage tonen.

Als een merk als Monster (toch niet direct het toonbeeld van no-nonsense producten met een goede prijs-kwaliteitsverhouding) en rapper/producer Dr Dre samen een als mode-accessoire vermomde koptelefoon introduceren kan ik het me voorstellen dat er niet direct hoge verwachtingen zijn over het product. De kans op een overpriced fashion statement van matige kwaliteit is helaas nogal groot. In de praktijk blijkt dat gelukkig best mee te vallen.

Het is duidelijk waar bij de ontwikkeling van deze koptelefoon de nadruk op heeft gelegen: uitstraling.
De verpakking heeft een Apple-achtige mate van aandacht voor detail gekregen: een enorme, stevige doos met verschillende vakjes voor alle accessoires. De koptelefoon wordt zeer compleet geleverd: naast het apparaat zelf twee kabels (eentje voor de iPhone en een gewone), een draagtas, een schoonmaakdoekje en een vliegtuigadapter.
Het zwart glimmende plastic voelt niet heel stevig aan maar de rest van de constructie is dat wel. De koptelefoon is solide gebouwd en geeft de indruk regelmatig gebruik prima aan te kunnen.

De Studio is voorzien van noise canceling technologie waarvoor twee AAA-batterijen nodig zijn. Deze worden gelukkig meegeleverd. Een groot nadeel (en eigenlijk het enige échte nadeel van het apparaat) is dat zonder deze batterijen hij geheel niet meer werkt. Je hebt dus ook niet de optie om de noise canceling aan of uit te zetten. Het is alles of niks: aan mét noise canceling, of helemaal uit. Ben je op reis en raken je batterijen leeg, dan heb je gewoon geen geluid meer. Nu zijn AAA-batterijen in de regel goed verkrijgbaar, ook in het buitenland, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Ik heb hem overigens nog niet lang genoeg om te kunnen bepalen hoe lang de batterijen meegaan, maar een kleine zoektocht elders levert een levensduur van zo'n twee weken tot een maand op, bij regelmatig (lees: dagelijks) gebruik. Daarbij moet je natuurlijk niet vergeten de koptelefoon elke keer als je hem weglegt uit te schakelen.

Persoonlijk vind ik de noise canceling wat minder goed werken dan zoals bij de (weliswaar flink duurdere) Bose QuietComfort 15 maar het effect is alleszins goed merkbaar en ook zeer acceptabel.
Grappig is nog dat het midden van de rechter oorschelp als een muteknop fungeert.

De Studio is verder vooral bedoeld om op reis mee te nemen: hij is op te vouwen tot een redelijk compact formaat en de kabel is afneembaar. Dit laatste biedt nog wel een voordeel, de meegeleverde kabels zijn betrekkelijk kort maar kunnen dus eenvoudig vervangen worden door een langere. Ook hoef je als er onverhoopt een kabel kapot gaat niet meteen de hele koptelefoon te vervangen. In combinatie met de noise canceling is het een uitermate geschikt apparaat voor in het vliegtuig.
Het draagcomfort is matig. Het apparaat is vrij zwaar en ook nog eens 'stijf' waardoor de schelpen vrij hard op je oren drukken. Na een tijdje wordt dat vervelend.

Dan natuurlijk het belangrijkste, de geluidskwaliteit. Laat ik eerlijk zijn, als je zoekt naar een zo neutraal mogelijke weergave van het geluid is dit apparaat niets voor je. De doelgroep van dit product moet gezocht worden in de doelgroep van de heer Dre zelf: hiphop, rap, R&B, hoe je het ook wil noemen. Dat houdt in een flinke focus op het stevig weergeven van lage tonen. Dat is behoorlijk goed gelukt binnen dit genre, danwel techno/house/trance en dergelijke; de basweergave is rijk zonder de andere frequenties te gaan overheersen. Kies je voor gevarieerdere muziek met een veel minder grote nadruk op lage tonen dan is een neutralere koptelefoon van bijvoorbeeld Sennheiser of AKG denk ik een betere keuze. Ook als je liever via een fatsoenlijke geluidsinstallatie luistert zijn er geschiktere apparaten te koop.
De Studio komt (ondanks de naam) beter tot zijn recht als hij wordt aangesloten op een niet al te briljante audiobron zoals de koptelefoonuitgang van de iPhone en dat zegt al best veel.

Dan de prijs-kwaliteitsverhouding. In mijn geval was het een cadeau dus ik heb die afweging niet hoeven maken. Op dit moment is de Studio bij Amazon.de te krijgen voor net iets meer dan 200 euro. In mijn ogen is dat een redelijke prijs. Bij de meeste aanbieders ligt de prijs echter meer in de richting van de 300 euro en dat is toch wel erg aan de pittige kant. De bouwkwaliteit boezemt vertrouwen in en hij wordt erg compleet en met aandacht voor detail geleverd maar de geluidsweergave - en daar gaat het toch vooral om - zal lang niet naar ieders smaak zijn. Daarnaast is de noise canceling een fijne en erg aantrekkelijke feature en maakt de opvouwbaarheid de Studio zeer geschikt voor gebruik onderweg. Aan de andere kant van het spectrum staat het feit dat de Studio niet gebruikt kan worden zonder batterijen en dat het draagcomfort niet bepaald super is.

En dan is er nog het feit dat de Dre-headphones vooral populair zijn onder een specifieke groep, als fashionstatement en bewijs van rijkdom. Je moet je daar maar net lekker bij voelen.

Heb jij ook een Beats Studio (Zwart)?

Ik heb de pro gekocht, ik ben erg erg tevreden.

Nog nooit een koptelefoon gehoord die zo goed klinkt als deze.

Ook heb ik doelbewust voor de pro gekozen omdat ik niet van noise canceling hou.

En ja hij is verschrikkelijk duur 399 euro, maar ik ga er vanuit nooit meer een andere koptelefoon te kopen.
Goede review hoor maar dan heb je sennheiser hd650 nog niet gehoord... veel mooier en voller. Dat monster dr dre stuff is alleen marketing en daar betaal je extra pegels voor. voor de helft vd prijs heb je een vergelijkbare sennheiser (+/- 120 euro), die jarenlang specialist zijn op dit gebied en die zogenaamde dr dre crap research niet nodig hebben.

Ik had die dr dre studio ook eerst gekocht in de media markt (beinvloed door zogenaamde goede reviews), maar heb heb binnen een paar dagen teruggebracht, want dat basgedoe is veel te onnatuurlijk, niet vol maar snel en smal, alsof er een versnelling inzit, voor bepaalde genre's als house, electronisch muziek is dat misschien mooi, maar voor echt muziek waarbij je goed de instrumenten wilt horen zoals een blaas, drum, saxofoon, natuurlijke zang etc. is het echt niks

[Reactie gewijzigd door danda op 16 augustus 2011 13:15]

... die zogenaamde dr dre crap research ...
Als je die ongenuanceerde zin nou weglaat, of nuanceert, dan hebben we nog wat aan je commentaar.
Heb vorige week ook deze koptelefoon aangeschaft, geheel voor gebruik onderweg , met trein op de fiets etc. Qua geluidsweergave is hij goed te noemen, maar voor minder geld heb je hetzelfde of zelfss beterere koptelefoons qua geluidsweergave. Maar de noise cancelling, dichte kleppen, en afneembare kabel+ opbergcase voor onderweg waren voor mij wel de belangrijke pluspunten.

Al had ik hem nooit voor de europese prijs gekocht, is nogal een bedrag voor een koptelefoon.

Gelukkig was hij omgerekend voor 60 euro in thailand te koop, leuke vakantie souvernir;)

( is dan wel de zogenaamde replica, maar die verkopen ze hier in de winkels ook gewoon voor 280 euro) en het verschil hoor je niet, en zie je niet.)

[Reactie gewijzigd door Daikiri op 21 oktober 2011 10:50]

Dat lijkt me iets te zeggen over de kwaliteit van de echte als je het verschil niet hoort...
Of het is gewoon goed nagemaakt....