Fractal Design Define XL (Zwart) Review

YellowOnline 14 augustus 2011, laatste update op 14 augustus 2011, 2.682 views

Fractal Design Define XL (Zwart)

Pluspunten

• DesignRuimteKoelingGeluidBereikbaarheid componentenBekabelingAansluitingenMeegeleverde attributen

Minpunten

• Gewicht (20Kg out of the box)Kwaliteit deurtje (plastic)

Na drie jaar was mijn Cooler Master CM Stacker 810 aan vervanging toe. Het design stond me niet meer aan - niet dat het me ooit geweldig aangetrokken heeft - en achteraf gezien vond ik de kast niet zo handig omdat ik ze half moest demonteren om een harde schijf te vervangen.

Geheel bij toeval kwam ik de Fractal R3 tegen: een mooie kast met goeie reviews, alleen wat te klein voor mijn gebruik. Op de website van de fabrikant zag ik echter een XL versie, de versie waar deze review over gaat, en ik besloot deze te kopen.

's Donderdags werd de kast geleverd in mijn computerwinkel. Het grootste nadeel van de kast zou me snel duidelijk worden: het gewicht. Half Brussel doorlopen met een gigantische, 20 Kg zware doos is geen eitje. Met behulp van enkele rustpauzes kwam ik met verkrampte onderarmen thuis, toch wel reikhalzend naar het overplanten van mijn teergeliefde hardware. Omdat mijn wederhelft pas dit weekend bij me was en ik haar per se wat uitleg over componenten wou geven, heeft het enkele dagen geduurd alvorens ik de handen uit de mouwen kon steken. Vandaag is de transplantatie gedaan en hier volgt de review :)

Bij het uitpakken van de doos blijkt er een klein zwart doosje aanwezig te zijn waar zo ongeveer elk type schroef voldoende in aanwezig is om alle ruimte te vullen. Een extraatje dat niet elke kastenfabrikant aanbiedt. Voor mij was dit zeer handig aangezien in mijn oude kast 101 types schroeven door elkaar gebruikt werden. Ook aanwezig in de doos: een eenvoudige fancontroller (type voor de achterkant, niet voor de voorkant) voor de drie ingebouwde (witte) fans, voor wie ze liever niet rechtstreeks op het moederbord aansluit, en een 5.25" bezel voor mensen zoals ik die nog steeds diskettestations (met cardreader overigens) inbouwen - meer uit gewoonte dan uit praktisch nut.

De kast zelf biedt ruimte voor elk formaat van mini-ITX tot E-ATX (maar is niet kantelbaar voor BTX). Er zijn 10 slots met een geluiddempend schuifsysteem voor harde schijven. 2.5" past ook, maar dan zonder de geluidsdempers. Weinig mensen zullen een 2.5" schijf installeren, althans een klassieke. Een SSD natuurlijk wel, maar gezien daar geen bewegende delen in zijn heeft dat die geluiddempende rubber niet nodig.

Geopend naar de voorkant zijn er 4 5.25" bays, waarvan ééntje voorzien met een schuifsysteem voor een 2.5" device zoals een SSD of - zoals in mijn geval - diskettestation. Ook op de voorkant zijn natuurlijk de standaardaansluitingen: 4x USB, headphones, microphone en een powerbutton. Iets exotischer: een e-satapoort. Er is geen HDD LED overigens. Bays worden niet, zoals in goedkope kasten, uitgebroken maar er is een nette bezel om er in te plaatsen.

Terug naar de binnenkant: hoe zit het met de koeling? Er is ruimte voor een 180mm aan de bovenkant, een 140mm aan de achterkant en een 120mm aan de voorkant (die de harde schijven koelt). Zowel aan de voorkant als aan de zijkant kan eventueel nog een 120/140mm fan gestoken worden, maar deze zijn niet meegeleverd. Die aan de voorkant is niet interessant als je je 5.25" slots wilt gebruiken. De meegeleverde fancontroller is voorzien op de standaard drie fans. Wie meer fans steekt moet hetzij de aansluitingen op het moederbord gebruiken, hetzij een andere, aparte fancontroller.

Zeer handig aan het binnenwerk zijn de rubberen gaten om de kabel naar de achterkant door te steken zodat het er allemaal wat netter uitziet. Van rubberen gaten gesproken: op de achterkant zijn ook twee rubber gaten voorzien voor waterkoeling. Boven de vertikale slots waar PCI-E en dergelijke passen is ook nog een horizontaal slot voorzien waar je iets zoals een seriële poort kwijt kan zonder daarvoor in de weg te zitten van een der bussen. Voor de fancontroller was het niet geschikt aangezien de knop dan te diep komt te zitten.

Onder het moederbord zit een luik waarmee je, althans in mijn geval, onder de processor terecht komt. Vreselijk handig als je je koeling moet vervangen en deze koeling aansluitingen onder het moederbord heeft: je moet immers niet het hele bord demonteren op deze manier.

De PSU, die overigens 180° gekanteld kan worden, past helemaal onderin de kast, in een apart compartiment met een rubberen uitgang richting de achterzijde van de kast. Tussen de PSU en het compartiment met het moederbord zit nog een luikje dat je kan weghalen voor het geval je een andere airflow voor ogen hebt dan de makers van de kast. Voor mij moest dat luikje weg omdat mijn 4V-lijn te kort was om via de achterkant te gaan. Het ziet er esthetisch even minder uit omdat ik hier nog geen verlengkabel voor heb. Dit kan voor andere builds ook een probleem zijn: de afstanden in de kast overbruggen. Voor de dataconnectoren zal dit zelden een probleem geven, maar voor voeding heb je verrekt lange kabels nodig of, zoals ik, veel tussenstukjes (genre molex naar SATA).

Ik was heel blij dat de build voortreffelijk verlopen is en dat ik er mijn 7 harde schijven in kwijt kon (ik gebruik mijn RAID maar half meer, 4 van de 8 poorten) op een overzichtelijke manier die me ook toelaat ze vrij eenvoudig te veranderen. Het schuifsysteem van de harde schijven kan alleen overtroffen worden door een hotswapbaysysteem (Scrabble, iemand?), er van uitgaande dat de voeding en data op dezelfde manier zouden werken (mijn SAS-aansluitingen passen namelijk niet op de meeste hotswap bays, omdat die voeden via een apart kanaal).

Helaas ook een negatief puntje: waar de hele kast van degelijk materiaal is - vandaar het gewicht - is het deurtje van plastic. Erger is dat het kliksysteem om te sluiten ook van plastiek is. Het is meteen afgebroken bij mij, maw. het deurtje sluit niet goed meer. Zeer spijtig. Maar hierdoor laat ik mijn goed gevoel over de kast niet vergallen.

Tot slot: de kast ziet er geweldig goed uit! :)

Onderaan deze review wat foto's van mezelf - die in het artikel zijn van externe sites (en 2 van een andere Tweaker, maar die pikt ook foto's :p) ter opfleuring van de tekst.
  • Foto 1 toont de lege kast
  • Foto 2 toont de kast gevuld (maar nagenoeg zonder bekabeling).
  • Foto 3 toont de achterkant, met mijn warboel in een hoofdrol
  • Foto 4 toont de frontfans en -bays.
Geen foto van de binnenkant mét bekabeling omdat ik met m'n te korte 4V-lijn de esthetiek verknoeid heb. Dit voeg ik later misschien nog toe.

Heb jij ook een Fractal Design Define XL (Zwart)?

Hij zegt dat ie tot nu toe positieve ervaringen heeft met de koeling. Daarnaast zitten er al 3 120 mm fans in de kast, die zorgen voor de nodige circulatie. Zou die 4e fan niet overkill zijn? Dan te bedenken dat mijn oude computer, met een AMD1800+ en Nvidia GeForce 2Ti erin, buiten de videokaart- en cpu-koeler, helemaal geen koeling nodig had. CPU kon wel 85 graden worden..
Dat hij 85 graden kan worden wil niet zeggen dat dit goed voor hem is.
Vreselijk mooie kast, qua ruimte, weg werken van de kabels etc.
trouwens ook een goede review 4 sterren.
Heb een Fractal R2, maar zit over deze kast na te denken. :o
ik vraag me af of je voldoende hitte uit jouw kast kan kwijtraken. heb je ook de bovenkant van je kast opengedaan en een fan daaraan gemonteerd?
Ik vraag me af waar die exhaust van die bovenste fan zit? gewoon naar boven of naar achter?
Ik heb een Scythe Katana 3, kan deze makkelijk onder de bovenste fan passen, want ik zie dat je zelf niet veel ruimte meer hebt.