Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Denon AH-D2000 (Zilver, Zwart) Review

mambo No5 14 augustus 2011, laatste update op 14 augustus 2011, 1.215 views

Denon AH-D2000 (Zilver, Zwart)

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Pasvorm
  • "Zit" comfort

Minpunten

• Verbinding schelpen naar hoofdband komt bij mijn exemplaar los. (boutje draait los)
  • Snoer is niet echt flexibel en heeft de neiging om in elkaar te draaien

Deze koptelefoon heb ik momenteel al bijna 2 jaar in mijn bezit en bevalt nog steeds erg goed. Dit exemplaar heb ik toendertijd (Oktober 2009) op vakantie in Japan uitgekozen op basis van pasvorm en geluidskwaliteit, na diverse concurenten (Beyerdynamic, Audio Technica, Sennheiser en een aantal andere high-end merken die me even ontschoten zijn) geprobeerd en geluisterd te hebben. Deze Denon heb ik uiteindelijk uitgekozen aangezien deze mij simpelweg het beste zat en daarbij ook een erg goede geluidskwaliteit bood. Ik had op dat moment ook de mogelijkheid om dit model te vergelijken met de grotere broer uit de 5000 reeks, maar aangezien de pasvorm exact hetzelfde is en de audiokwaliteit niet overtuigend beter over kwam (sidenote: dit kan ongetwijfeld ook aan de muziekbron gelegen hebben die men daar gebruikte), heb ik uiteindelijk voor de AH-D2000 gekozen. Zeker ook aangezien ik deze met z'n antraciedgrijze schelpen gewoon mooier vind dan de kersenhouten exemplaren uit de D5000 serie. :)

Meteen na een slordige maand gebruik heb ik meteen een (in mijn ogen groot) minpunt gevonden: de bouwkwaliteit van de scharnieren van de schelpen zelf. Elke schelp zit met een as vast aan de hoofdband en word door een boutje op z'n plaats gehouden. Bij mijn exemplaar is het linkerboutje (en het dopje dat dit netjes afwerkt) al binnen een maand bij normaal gebruik losgedraaid door de normale bewegingen die de schelpen maken als je een hoofdtelefoon op en afzet, waarbij het afdekdopje al kwijt is geraakt. Het gevolg is dat ik nu regelmatig het boutje met de had vast moet draaien om het geheel bij elkaar te houden. Dit vind ik eigenlijk niet kunnen voor een koptelefoon uit deze prijsklasse, maar aangezien ik mijn exemplaar in het buitenland gekocht heb moet ik een dergelijk gebrek aan garantie maar voor lief nemen.

Dit is dus het betreffende moertje waar nog een dopje overheen heeft gezeten.

Overigens ben ik voor de rest uitermate tevreden over de koptelefoon. Met name de geluidskwaliteit en de pasvorm zijn wat mij betreft erg goed, maar bijna niet in woorden uit te drukken aangezien dit heel erg persoonlijk is. Ik luister zelf naar verschillende muziuekstromingen (varierend van Metal, Dance tot dingen als de Buena Vista Social Club en instrumentaal getinte soundtracks zoals die van Amelie), maar de geluidskwaliteit is ronduit indrukwekkend. De koptelefoon kan ook prima hardere volumes aan zonder te gaan vervormen en produceert heldere klanken. Wederom persoonlijk uiteraard en lastig over te brengen aangezien mijn referentiekader beperkt is. De afwerking en gebruikte materialen zijn voor de rest uitstekend. De schelpen zijn van metaal gemaakt en alle delen die met je hoofd contact maken (hoofdband, rand van schelpen) zijn gemaakt van een zacht, gevuld (nep?) leer wat erg comfortabel zit. Het snoer is gemaakt van een stug materiaal wat qua feeling en stugheid op het materiaal lijkt wat ook voor het tuig van een zeilboot gebruikt word; ongetwijfeld duurzaam dus. :)

Eenieder die in deze prijsrange (ik heb zelf in Japan 30.000 / 288,- voor dit exemplaar betaald) een koptelefoon zoekt, kan ik de Denon AH-D2000 in ieder geval van harte aanraden. :)

Heb jij ook een Denon AH-D2000 (Zilver, Zwart)?

Haal ff een zelfborgend moertje bij een lokale DHZ...

Maar je hebt gelijk voor deze prijsklasse ongehoord...