Synology DiskStation DS211 Review

Distrax1988 12 augustus 2011, laatste update op 12 augustus 2011, 4.908 views

Synology DiskStation DS211

Pluspunten

• Voor de starter tot de eindgebruiker ( wel met eigen PKG's ) zeer uitgebreid systeem.
  • Geen tot weinig geluid ook tijdens het uitpakken.
  • Veel support en een actief forum

Minpunten

• Prijs, hij is wat aan de duure kant ivm andere merken.
  • Het sterke LED lampje aan de onderkant verlicht in de avond uren mijn kamer ( heb dit inmiddels afgeplakt maar is natuurlijk niet van toepassing als deze uit zicht word geplaatst)

Kwaliteit voeding Score: 4
Zo als velen ben ik ook in een NAS gaan geloven en mijn keuze viel op de Synology reeks vanwege hun eenvoudige besturings systeem en uitstraling.

Mijn NAS wil ik voornamelijk gaan gebruiken voor downloads, backup,muziek

Na een hoop reviews gelezen te hebben en meerdere malen boven de ''Reken af'' knop gewacht te hebben,
Kwam er een leuke aanbieding waar ik op in ben gegaan en meteen een DS211 heb aangeschaft met een WD green serrie 2tb x2. Omdat ik ook veel par bestanden wil gaan uitpakken ( via de download nzb) ben ik voor de DS211 en niet de J versie gegaan vanwege de rekenkracht.

Het geheel opgehaald in Zoetermeer een grote doos met hierin de DS211.

Vervolgens de HDD inbouwen een fluitje van een cent
-Schuif de HD in de bay van de Synology en draai vervolgens 4 schroeven aan.
Alles voelt degelijk aan en is gemaakt van staal wat niet meebuigt (zoals vele andere budget kasten van aluminium )

Ook de volgende schijf moeiteloos geplaatst iemand met weinig kennis zal met de handleiding goed geholpen worden met de duidelijke aanwijzingen en afbeeldingen.

Hierna de NAS onder stroom gezet

Aantal lampjes gaan branden en je NAS begint te piepen waarna je 5 min gewacht te hebben kan inloggen via elk systeem op dit netwerk.

Raid 1 aangemaakt zodat de schijven elkaar netjes aanvullen bij uitval. ook dit is een makkelijk karwei ( het neemt alleen een hoop tijd in beslag)

-------------------------------------------
(Prestaties, Bench zijn na te lezen op:
reviews: Vier nas-systemen getest

Ik hecht hier zelf weinig waarde aan iets werkt wel of niet in mijn ogen dat een dvdtje 10 min later word uitgepakt zit ik niet mee, maar dit terzijde om dat sommige mensen zich er wel in interesseren)
-------------------------------------------

That's it je NAS draait en je kan hem gaan custemizen, de naam, gebruikers, share's, itunes server backups, time machine ect ect.

Ook dit wijst zich vanzelf en is erg leuk om mee te experimenteren ( hierop in gaan kost een hoop typ/werk kijk gewoon zelf even op de volgende site :

Na de standaard features wilde ik ook graag mijn downloads beheren vanaf mijn Iphone, helaas bied synology hier weinig support bij ( op het gebied van NZB) dus heb een PKG ge´nstalleerd van een derde partij SabNZB vervolgens een map aangewezen waar hij dus zijn downloads naar toe zet en vervolgens uitpakt. Dit werkt erg goed en het uitpakken gaat zeer snel door de 1,6 ghz cpu in de Ds211.

De NAS toegevoegd aan mijn router om deze ook vanaf buiten te kunnen benaderen via mijn Iphone.
Sabnzb op mijn iphone gezet en vanuit hier zend ik nu mijn NZB's naar mijn NAS werkt top !.

Kom thuis en vervolgens staan de films uitgepakt en al in de directory waar mijn media player op aangesloten staat (aptv2)

Natuurlijk word er een groot pakket aangeboden waar je gebruik van kan maken en voor ieder wat wils:
Netwerk opslag
Printserver
FTP-server
Mediaserver
Back-up server
Download clients
iTunes server
Energiezuinig

Heb jij ook een Synology DiskStation DS211?

Soms koop je gadgets die aan je verwachting voldoen, heel soms koop je gadgets die je verwachtingen overtreffen, voor mij was de DS211 er een van de laatste categorie.
Ik heb dit systeem nu sinds een week of 2 in huis en ben erg tevreden over het systeem in elk opzicht behalve het foto systeem wat erin zit.
Het aanmaken van de thumbnails is erg traag en inflexibel (in ieder geval out of the box op DSM 3.1) folders in folders met foto's gaat niet goed, uploaden is beperkt qua mogelijkheden en de layout van de webpagina's is niet van het niveau van de andere onderdelen van dit nas.

Verder is het prima, je installeert via deze procedure ( http://kevin.vanzonneveld...sabnzbd_on_your_synology/ ) wat extra software op het apparaat en je kan qua nieuwsgroepen achterover zitten en genieten van een systeem dat alles vanzelf lijkt te doen na wat config werk.

Ik gebruik geen raid 1 maar bescherm toch lokaal mijn data via een interne copy van disk1 -> disk2.
Wat een idee is om niet raid 1 te gebruiken maar een deel de data (alleen de data die je wilt beschermen) middels een lokale backup van de ene disk naar de andere overzetten.
Zo bescherm ik mijn foto's/mp3's/software en office data maar niet al mijn films en andere rommel die ik wel mag verliezen.
Dat geeft mij zo'n 75% capaciteit winst op mijn twee disken en het nasje stuurt netjes elke avond een mailtje of de backup goed is gegaan.
Het gaat allemaal via de geweldige webbased gui die ik alleen voor de extra ge´nstalleerde tools hoef te verlaten.
Het systeem is (los van het foto onderdeel) geweldig snel en gewoonweg slim.
Zo maakt hij lokaal een zip van de files voordat hij die via de file manager over ip naar je toestuurt en ondersteund hij zo'n beetje alles wat een mens kan wensen aan functionaliteit in een NAS, zeker met wat extra pakketjes erop kan je ook de shell erg bruikbaar maken voor mensen die graag naar hun box willen ssh'en om zo hun data te benaderen/beheren.

Top ding!
Idem, ik heb deze nu met 2x3TByte en hij staat in de meterkast bij de gigabit-simultaneous-dual-band-router...

Geen RAID maar ik zorg er inderdaad ook voor dat de foto's ergens nog een keer staan... films en muziek haal ik wel weer ergens vandaan indien nodig.

Ideaal icm ACRyan mini2 die via GBit verbonden is. Ik heb zelfs mijn eigen schijfjes omgezet naar bestanden zodat ik niet meer hoef te wisselen.

Aanvullend: ik heb deze gekozen na vergelijk met zijn broertjes: de DS211J is duidelijk langzamer, terwijl de DS211+ niet sneller is ondanks verdubbeling van RAM, en die eSata heb ik niet nodig.

[Reactie gewijzigd door MarcieMars op 1 september 2011 14:05]

Weet wel dat je niet veel hebt aan je copy op disk2 als je eens een stroomstoot krijgt of als er ingebroken wordt. Een backup op een fysiek andere locatie is net dat beetje extra veiligheid dat je op zo'n moment nodig hebt.
Helemaal mee eens; replica naar een andere fysieke locatie zou helemaal super zijn, ook brand kan al je apparaten in huis in 1x vernietigen...

Of naar een locatie in "de cloud" natuurlijk ;)
en die cloud-server staat toevallig in de VS zodat de RIAA/MPAA na enige tijd kunnen zien welke geripte DVD's/CD's je allemaal in je collectie hebt.. 8-) Paranoid? |:( "But only the paranoid survive" O-)
Misschien een wat beknopte review maar duidelijk en simpel uit mijn ervaringen geschreven :)