Specificaties 17,3" (1600x900), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion g7-1135sd (LS562EA) Review

Radhe 25 september 2012, 7.325 views

HP Pavilion g7-1135sd (LS562EA)

Pluspunten

• prijs
  • geluid
  • harde schijf grootte (500GB)

Minpunten

• geen bluetooth, ik zou verwachten dat dat tegenwoordig bijna standaard was
  • ventilator op lastige plek voor af en toe afstoffen (ingebouwd)
  • toetsindeling, maar dat is nu eenmaal HP eigen
  • accuduur (3 uur bij gemiddelde besparing)

Ik had de laptop gekocht, omdat mijn oude laptop het had begeven. Ik wilde het liefst iets met 17", min 2GHz dual core en genoeg geheugen. Deze kwam als geschiktste uit de selectie.

Verpakking
Zoals je van HP mag verwachten, wordt het degelijk verpakt zonder al te veel poespas. Het zit netjes geklemd tussen kartonnen houders en verpakt in folie. Uitpakken doe je in een handomdraai. Er wordt eigenlijk alleen maar een snel-start handleiding bij geleverd. Prima, zo verwachten wij Nederlanders het ook.

Eerste gebruik
Zoals de handleiding aangaf, aansluiten en opstarten - works like a charm. Het apparaat begint op te starten en je krijg een 'eerste gebruik' wizard waar je het minimale op kunt geven, maar goed dat maakt niet uit: je past het later toch aan naar eigen inzicht. Doorlopen en je kunt van start.

Voorge´nstalleerde software
Het aantal voorge´nstalleerde programma's valt me erg mee. Afgezien van de standaard meuk (Office 2010, Norton Internet Security, HP Update Manager) weinig te bekennen. De standaard anti-virus (Norton IS) mik ik er wel meteen af - maar dat is persoonlijk.

Regulier gebruik
Je merkt met het gebruik dat het niet de snelste laptop is - programma's die je opstart duren wat langer met opstarten dan je zou verwachten. Het scherm is op zich prima als je er vlak voor zit, maar als je't een klein beetje te ver kantelt zie je al snel de beperkingen. Opstarten zelf is eigenlijk zo gebeurt - dat viel me dan wel weer op. Maar ja, dan zit ik hier ook met een frisse installatie (de standaard ge´nstalleerde versie).

Het gebruikte materiaal komt niet al te solide over. Dat merk je ook wel, want je kunt het op zich vrij makkelijk buigen. Keerzijde is wel dat je het niet heel ver kunt buigen.

De harde schijf is licht hoorbaar in stille ruimtes en ook de ventilator laat af en toe weten dat hij er is.

Scherm is lekker groot en biedt genoeg helderheid om goed je ding te kunnen. Met 1600 x 900 pixels heb je voldoende overzicht en wordt alles toch niet te klein. Omdat het een HP BrightView (glanzend) scherm betreft, zul je ongetwijfeld last krijgen van reflectie, maar dat is overkomelijk. De kijkhoek laat wel wat te wensen over. Net te hoog of net te laag en het donkere gaat overheersen waardoor je contrast balans een beetje verloren gaat en vanaf de zijkant is het ook vrij beperkt.

Ook het touchpad is lekker groot en biedt zelfs de mogelijkheid om het uit te schakelen. De 'muis'-toetsen bij het touchpad voelen wat goedkoop aan en ze klikken behoorlijk.

[b]Accuduur[\b]
Ik heb 'm nu een paar keer van het stroom af gehad en dan houdt hij het ongeveer 3 uur vol (valt mij wel wat tegen). Maar dan heb ik 'm ook niet op maximale besparing staan, omdat ik hem voor mijn werk heb en dus waarschijnlijk veel aan het stroom zal hebben hangen.

Speakers
De speakers van Altec-Lansing konden mij wel verrassen. Er komt aardig geluid uit die kleine membranen. Je kunt desgewenst de equalizer en na effecten nog wat aanpassen voor een nog betere geluidservaring. Ook hier natuurlijk geen wonderen verwachten. Er gaat immers niets boven een 'echte' geluidsinstallatie of een fatsoenlijke koptelefoon.

Nu moet je uiteraard deze commentaren met een korrel zout nemen. Je moet je steeds realiseren voor welke prijs je'm koopt (399 euro, incl.) en waar je'm voor gebruikt. Het is geen 3D of reken monster. Maar voor (thuis-)kantoor gebruik zal het meer dan voldoende capaciteit leveren.

Prijs/prestatie verhouding is eigenlijk meer dan voldoende en ik zou'm best aan durven raden als je naar een leuke laptop met een 'groot' scherm op zoek bent.

Enige mispunt, vind ik, is de afwezigheid van bluetooth. Ik zou eigenlijk verwachten dat dat inmiddels standaard was bij laptops. Gelukkig kun je tegenwoordig voor (soms nog minder dan) een tientje een USB mini dongle (oftewel button) kopen die je gewoon kunt laten zitten. Ben je alleen wel een USB poortje kwijt.

~[update]
Sinds kort een Kingston SSDNow V+200 240GB erin gezet. Betekent dat je een van de twee rubbers die op de hdd zit moet weglaten en dan zit die als gegoten! En uiteraard... Bloedje-snel :) Met BIOS scherm is je Windows 7 binnen een mum van tijd opgestart, maar ook je programma's.
~[/update]

Heb jij ook een HP Pavilion g7-1135sd (LS562EA)?

Sorry als ik overkwam als ''afstraffen'' want ik probeerde eerder duidelijkheid te scheppen over u geplaatste negatieve eigenschappen, dat die eigenlijk helemaal niet zo negatief zijn.

En inderdaad u heeft ook gelijk dat het er eigenlijk gewoon standaard in hoort te zitten, zeker omdat het geen hoge onkosten meebrengt. Maar goed dat is iets wat we moeten accepteren van de leveranciers en kunnen om het op te lossen een BlueTooth connectortje kopen wat nog geen 2 euro kost. Fijn dat u dit heeft aangepast:D
kan er in deze laptop ook een tweede harde schijf geplaatst worden?
kan er in deze laptop ook een tweede harde schijf geplaatst worden?
Nee.. En sorry voor de late reactie..

Nu moet ik eerlijk bekennen dat er op zich maar weinig laptops zijn waarin dit kan, en sommigen bieden alleen de mogelijkheid dit te doen als je de dvd-speler (of soortgelijk) vervangt door een harde schijf... beetje cheap-ie oplossing, maar goed - het is maar net wat je belangrijker vind.

[Reactie gewijzigd door Radhe op 12 september 2011 12:38]

"Enige mispunt, vind ik, is de afwezigheid van bluetooth. Ik zou eigenlijk verwachten dat dat inmiddels standaard was bij laptops"

Bij de meeste laptops is Bluetooth inderdaad standaard, maar aangezien dit een low-budget model is van 400 euro is het logisch dat HP op zulke zaken bezuinigd.
Je hebt gelijk, het is geen uitgebreide review. Ik heb alleen opgeschreven wat ik belangrijk zou vinden en een paar extra dingetjes.

Accuduur kon ik op dat moment nog weinig over zeggen. Zal dat even toevoegen. En ook over de installatie zal ik iets toevoegen.
Dat kleine dopje bedoelde ik ook. Ik heb voor mijn vrouw enkele maanden geleden een HP Essentials notebookje gekocht en daar zat bluetooth wel standaard op.

Al met al, ik persoonlijk vind het een gemis omdat het - gezien de toch al geringe prijs van zo'n bluetooth chip - bijna standaard op elke laptop verscheept zou moeten worden.

Wat ik zeg - mijn mening. Jou is duidelijk een andere mening toegedaan, daarop moet je iemand anders niet afstraffen.