Sennheiser HD 558 (Zwart) Review

Kaasrol 6 augustus 2011, laatste update op 6 augustus 2011, 3.473 views

Sennheiser HD 558 (Zwart)

Pluspunten

• Prachtig geluid
  • Zit lekker (ook met bril!)
  • Mooi design
  • Open ontwerp geeft je oren meer vrijheid

Minpunten

• 6,3mm plug
  • Open ontwerp geeft veel geluid af
  • Prijzig

Na twee goedkopere koptelefoons heb ik besloten een koptelefoon te kopen die langer mee kan gaan. Na enig onderzoek te hebben gedaan kwam ik uit op de HD558, die eigenlijk net boven mijn budget zat. De ervaringen die ik erover op internet gelezen had zijn compleet terecht, het verschil in geluidskwaliteit was gewoon subliem!

Bouwkwaliteit
De koptelefoon voelt zeer stevig aan, en het snoer is ook niet te dun. Je hoeft je dus ook geen zorgen te maken om eventuele huisdieren die het snoer kapotbijten, die komen er waarschijnlijk niet doorheen. Wel een minpuntje: In plaats van de 3,5mm plug zit er een 6,3mm plug op en is er een verloopstekker bijgeleverd. Als ik deze gebruik komt er echter teveel kracht te staan op de jack in mijn laptop, waardoor ik bijna geen geluid hoor (bijna als in, het klinkt extreem zacht aan links op vol volume).
Gelukkig heb ik dit opgelost met een eigen verloopstekker die ik nog had liggen die wat korter en lichter is.
De zijkanten van de oorschelpen zijn gevoerd met hetzelfde materiaal als in de binnenkant, met erachter een honingraat van plastic. Door dit ontwerp voelt hij minder "beklemmend" dan sommige gesloten modellen, maar kan iedereen om je heen wel genieten van het lekgeluid.
De velours pads zitten werkelijk heerlijk, ook brildragers kunnen deze koptelefoon dragen zonder dat het oncomfortabel gaat zitten (wat bij mij in ieder geval nogal eens wil gebeuren).
Wat ook mooi is is dat de kabel vervangbaar is.

Geluidskwaliteit
Het andere belangrijke punt is natuurlijk het geluid. Dit is, zoals ik eerder al vermeldde, werkelijk subliem. Vooral de middentonen komen er kraakhelder uit, en ook de bastonen klinken vol. Hoog wordt echter zeker niet verdrongen. Al met al is het geluid van zichzelf best neutraal, met enigszins een nadruk op de lagere middentonen, maar met een versterker kun je alle kanten op.

Je krijgt waar je voor betaalt. Met 130 euro is het nou niet bepaald een goedkope aanschaf, maar het geweldige geluid en het comfort maken dit dit bedrag het meer dan waard. Voor openbaar gebruik kun je beter verder kijken, want er komt ontzettend veel lekgeluid vrij. Ook de 6,3mm plug suggereert dat de HD558 is gemaakt voor thuisgebruik. Dat is waar hij uitblinkt.

Heb jij ook een Sennheiser HD 558 (Zwart)?

waarom is die plug een min punt?? er zit toch gewoon een omvormer bij....ik vind het echt fantastisch die jack plug, kan ik hem direct in mijn geluidkaart stoppen en anders versterker.

On the move is deze koptelefoon sowieso erg onhandig mede dankzij zijn formaat.

Ik snap die min van prijzig niet echt terwijl je de koptelefoon bij prijs een "goed" geeft.
Ik kan koudepinda enkel gelijk geven. Deze Sennheiser is al geen pc-koptelefoon meer maar een hifi-headset die van nature 6,3mm plugs gebruiken. De 3,5mm is slechts een downgrade van de 6,3mm plug, waardoor de standaard 6,3mm plug met bijgeleverd verloopstuk naar 3,5mm enkel toegejuigd kan worden.

Het is bovendien spijtig dat je zo'n headset voed met geluid uit een laptop.
Ik raad je sterk aan om een DAC of externe geluidskaart te gaan halen, dan presteert die headset echt nog veel beter.
@Koudepinda: de plug is een minpunt als je hem gebruikt zoals de "gemiddelde consument", een hifi kenner ziet al dat dit voor hem geen probleem is toch?
Wat de prijs betreft, 130 blijft (voor mijn doen tenminste) een flinke smak geld, of de kwaliteit nou goed is of niet.
@Chris: mijn versterker is kapot, ik heb een Fiio E7 besteld maar die is nog niet aangekomen. Ik zal mijn review nog wel aanpassen als ik hem heb, om te kijken of ik verschil merk.

[Reactie gewijzigd door Kaasrol op 7 augustus 2011 14:32]

Ik ken het ICEpower geluidssysteem van Bang & Olufsen in je laptop niet, maar het ziet er naar uit dat het ietsje beter is dan een gewone onboard geluidskaart van een laptop. Ik ben wel heel benieuwd of je iets merkt zodra je de Fiio hebt aangesloten.

Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat vrijwel alles beter is dan een onboard geluidskaart van laptop of pc. Ik heb laatst eens een geluidstest thuis gedaan door diverse geluidsbronnen aan de versterker aan te sluiten. Op volgorde van slecht naar goed:
  • onboardgeluid van laptop
  • onboardgeluid van PC
  • Cowon S9 mp3-speler
  • Asus Xonar DX geluidskaart (PC)
  • een cd, met de oude Technics cd-speler
  • een cd, met de nieuwe Denon blu-rayspeler
Vooral tussen de eerste vier apparaten zit een wereld van verschil... Maar ook tussen de laatste twee hoor je verschil.
Spijtig dat je het voed met geluid uit een laptop? Een laptop heeft tegenwoordig prima geluidskaarten en het elektrisch signaal is meer dan sterk genoeg voor deze koptelefoon. Hij verbruikt relatief weinig vermogen in tegenstelling tot bijvoorbeeld een AKG K 550 en een Shure SRH 840. Dat je een DAC aanraadt begrijp ik zoiezo niet aangezien de koptelefoon een analoog signaal afgeeft. Een externe geluidskaart zal waarschijnlijk ook weinig uitmaken.
Het gaat niet zozeer om het vermogen dat de headphones vereisen, die kan vrijwel iedere laptop leveren. De vraag is echter wat de geleverde geluidskwaliteit is van die 1$-geluidschip in zo'n laptop, zonder shielding omringd door elektronica en wifi/bluetooth-stralers. Een goede externe geluidskaart/dac kan dus net het grootste verschil maken. Je hoort plots details die je eerder niet opvielen, lage tonen komen beter tot zijn recht, betere stereo-seperation, stemmen lijken realistischer (meer live-ervaring),...

Ok het is een stap naar de audiofielere wereld die je dan zet waar maar weinig mensen hun geld in willen steken versus de geleverde geluidsverbetering, maar wanneer je al meer dan 100 euro uitgeeft aan je headphone is het geluidsverschil zéker merkbaar, vooral bij Sennheisers (niet ieder merk/headphone reageert even positief op een betere geluidsbron, maar Sennheisers zijn er wél gevoelig voor).

Zie ook wat roland83 hierboven al schreef.

[Reactie gewijzigd door Terrestraeon op 22 september 2013 20:54]

Ben ik niet helemaal met je eens. Mijn Shure SRH 840 zet ik regelmatig op 70% van het maximale vermogen van mijn systeem. Met de Sennheiser HD558 hoef je meestal niet verder te gaan dan 30%. Op 100% zou je wat meer ruis kunnen tegenkomen afhankelijk van welke audio chip je gebruikt dus een versterker zou soms dan wenselijk zijn.
Met de Sennheiser HD558 merkte ik niet zo heel veel detail (met de HD598 meer) maar met mijn Shure SRH 840 heb ik ontzettend veel detail. En dat zonder versterker. In een stereo zit natuurlijk ook een ingebouwde versterker (anders zou er nooit hard geluid uit de boxen kunnen) en ik vind het verschil eerlijk gezegd minimaal. Misschien dat een Sennheiser hier wat gevoeliger voor is want in vergelijking met andere high-end koptelefoons die ik heb getest voelde het geluid hier niet bepaald "krachtig" aan.
Als je echt 130 euro voor de HD558 hebt betaald had je wellicht wat beter een paar euro meer uit kunnen geven en voor de HD595 kunnen gaan. Die scheelt niet veel qua prijs en is toch wat beter. Sterker nog, met wat goed zoeken kan je de HD595 zelfs onder de 130 euro vinden. Ik heb de mijne zelfs weten te kopen voor onder de honderd euro (nieuw in doos en met volledige garantie).

Om de open klankkast meteen als negatief te zetten vind ik wellicht ook meer een kwestie van geen goed vooronderzoek gedaan. Als je van te voren weet dat je de hoofdtelefoon in het openbaar gaat gebruiken dan moet je gewoon geen open exemplaar nemen. Al is een gesloten exemplaar voor op - bijvoorbeeld - de fiets ook geen goed idee aangezien je geen omgevingsgeluid meer hoort. Maar naar mijn inziens kan de open of gesloten klankkast nooit positief of negatief worden beoordeeld, het is een punt waar je voor kiest en dus weet wat je koop. Je kan beiden ook positief of negatief neerzetten:

Je geeft als negatief aan dat de open klankkast veel geluid af geeft. Daartegenover kan je zetten dat een gesloten klankkast negatief kan zijn omdat je geen omgevingsgeluid meer hoort. Open klankkast kan weer negatief zijn omdat het laag wat minder wordt weergegeven, maar voor de ander kan een gesloten klankkast weer negatief zijn omdat het laag aan wordt gezet. Zo kan je beide altijd positief als negatief belichten.

Beiden, open en gesloten, hebben hun voor- en nadelen. Maar om het meteen negatief te noemen is gewoon gebrek aan vooronderzoek van het type klankkast.

Idem met het punt "Open ontwerp geeft je oren meer vrijheid". Dat is ook een keuze die je zelf maakt door voor een circumaural (over oor) type hoofdtelefoon te gaan. Andere keuzes zijn supra aural (op oor) en in ear (in oor) en earbuds.

[Reactie gewijzigd door FeaR op 7 augustus 2011 00:42]

Ik ben het niet met je eens. Het geluidslek door het open ontwerp is wel een nadeel van een open ontwerp in het algemeen, maar daarmee dus ook een "nadeel" van deze koptelefoon. Ik zou het zelf ook bij de nadelen zetten, al is het maar om potentiele kopers erop te attenderen dat het niet handig is om dit ding in de trein te gebruiken. Maar goed, ik schrijf in mijn reviews altijd minimaal 8 voordelen en 8 nadelen op. Op volgorde van belangrijkheid.
Kaasrol schrijft niet dat hij de koptelefoon in het openbaar gebruikt. Dat kun je hem dus niet verwijten.
@FeaR: ik heb expres voor een open klankkast gekozen, maar als ik niet vermeld dat hij veel lekgeluid geeft gaan mensen hem misschien kopen om in de trein te gebruiken oid. Zelf gebruik ik hem alleen thuis hoor, dat was vanaf het begin al de insteek :P
Met het open ontwerp bedoelde ik ook de klankkast, gesloten voelt meer bedompt.

Dit is trouwens mijn eerste uitgebreide review, dus bear with me alsjeblieft. :)
Mag ik vragen waar je hem onder de honderd euro gevonden hebt soms :)
mooie prijs iig...
Dat is echt klinkklare onzin FeaR. De HD558 klinkt echt heel anders dan de HD598. Welke beter is hang af van je eigen voorkeur. De HD558 heeft meer bas maar wel iets minder bereik dan de HD 598.
Zo, over oude reacties uit de sloot halen... Maar wel netjes dat je de HD598 aanhaalt terwijl ik die zelf nergens aanhaal... Het hele punt was dat je voor minder geld de hoger gepositioneerde 595 kon halen. Hoe dat nu zit durf ik niet te zeggen aangezien je iets van meer dan twee jaar aanhaalt. Maar je reageert alsof je zelf een HD558 hebt, gepikeerd op kritiek.
Ik had een tijdje geleden de kans om een aantal high-end koptelefoons uit te testen waaronder de HD558 en de HD598. De reacties hier mogen wel uit zijn maar daarom niet minder relevant ;).