Cooler Master Mystique 632S (ATX, Geen PSU, Zwart/Zilver) Review

Vin87 15 mei 2007, 6.047 views

Cooler Master Mystique 632S (ATX, Geen PSU, Zwart/Zilver)

Pluspunten

• Gunstige prijs
  • Pure kwaliteit
  • Makkelijke inbouw
  • Strak design
  • Stil
  • Ruimte om kabels weg te werken

Minpunten

• Bijgeleverde ventilatoren maken een ratelend geluid (op 12V)
  • Rek voor de hardschijven belemmert de airflow iets

Wordt gebruikt i.c.m:

-Core2Duo E6600
-Asus P5b-E Plus
-Calibre P880 OC Edition (8800GTS , 640 MB)
-Cooler Master IGreen 600W
-Scythe Infinity
-Scythe Kama meter
-Samsung SATA Brander + Samsung SATA lezer
-Hitachi 320 GB SATA HD

Bij een mooi nieuw systeem hoort natuurlijk een mooie nieuwe kast. Mijn oog was eerst gevallen op de Mystique 631. Deze is namelijk een 'stuk' goedkoper dan de 632.
Een nadeel van de 631 vond ik dat er weinig ruimte was om bijvoorbeeld een fancontroller met uitstekende delen te plaatsen. Toen kwam ik de 632S tegen. Kost ongeveer evenveel als een 631, maar zag er in mijn ogen toch wat strakker uit. Zelf vind ik de zwart/zilver combinatie ook echt top.
Deze kast is alleen niet volledig van aluminium. De kast zelf is namelijk deels van staal. Omdat ik mijn kast toch nooit hoef te tillen maakte mij dit niet uit. Het is dan wel zo dat de kast zelf niet 'geborsteld' is. De voorkant wel (de normale 632 is helemaal geborsteld).

Bouwkwaliteit en afwerking

Op dit punt heb ik niets aan te merken. Ik heb mij niet gesneden aan de kast (wel aan de Scythe Infinity). De kast voelt zeer robuust aan. Ook de deuren zijn alles behalve gammel. Dit geldt ook voor de knoppen bovenop de kast. De zijpanelen sluiten zeer mooi als openslaande deuren

Inbouw mogelijkheden

Het gaat hier om een miditower. Mijn 8800GTS past er goed in. Maar een GTX met aansluitingen aan de achterkant zal waarschijnlijk niet passen. Er zitten voor mij genoeg bays in de kast. Ook is er een ruimte tussen de bays en de rechterkant van de kast. Hier kan je met wat geduld de voedingskabel van het moederbord doorheen leiden en ook de voedingskabel van de harddisks is op deze manier netjes weg te werken.
Het voorpaneel is overigens zeer makkelijk te verwijderen. Er is alleen gereedschap nodig om het moederbord te plaatsen en om de videokaart vast te zetten. De twee slots videokaart laat zich namelijk niet met het 'tool-free' mechanisme vast zetten.

Koelings mogelijkheden

De kast is standaard voorzien van twee 120mm ventilatoren. Deze ventilatoren zijn (in mijn geval) niet echt stil te noemen. Ze maken een licht ratelend geluid (vooral op 12V). Met mijn functionpanel heb ik de ventilatoren een stuk langzamer laten lopen. De kast is nu zeer stil
De kast is groot genoeg om een Scythe Infinity te kunnen plaatsen. Er blijft dan nog ongeveer 3 cm over tussen koeler en zijpaneel.
Wel ben ik van mening dat het rek waar de hardeschijven in hangen de airflow enigzins belemmeren. Daarom heb ik onder mijn hardschijf nog een 12 cm koeler geplaatst. Dit kan alleen als er maar één hardeschijf gebruikt wordt.
Deze kast is ook voorbereid op het gebruik van waterkoeling. Iets dat ik zelf niet zal gebruiken.

Vormgeving

De kast ziet er zeer strak uit. Zowel met de deuren open als gesloten. Ik heb gekozen voor de versie van deze kast met een 'window'. In combinatie met blauw verlichte fans vind ik dit een zeer geslaagde combinatie.
Het voorpaneel is volledig van geperforeerd aluminium. Dit komt de airflow ten goede maar ziet er vooral mooi uit. Ook het blauw verlichte Cooler Master logo tussen de twee deuren is een leuke toevoeging.
Minpunt vind ik de kwaliteitsstempel die Cooler Master op de bodem (aan de binnenkant) van de kast heeft geplaatst. Dit hadden ze beter op een andere plek kunnen doen. Gelukkig is de stempel te verwijderen met wat aceton

Edit 25-04-07: minpunten bijgewerkt

Heb jij ook een Cooler Master Mystique 632S (ATX, Geen PSU, Zwart/Zilver)?

damn.. .wat heb je daar voor VGA cooler opzitte? is die standaard ?:O.. wil ik ook wel op mn 7900gto-tje ;p
Deze koeler is standaard op de Calibre 8800 serie. Hij is super stil en houdt de kaart heerlijk koel. Volgens mij is die ook los te krijgen.
leuke survey, mooie case en knappe foto's die je ervan hebt gemaakt.

Persoonlijk vind de manier waarop de deurtjes opzij schuiven wel goed bedacht, omdat je dan idd nog met een fan controller kan showen :-)
Dank je!
Een fancontroller was voor mij een must en alle 'mooie' fancontrollers steken wat uit. Goede zet dus van Cooler Master :)
Die koeler van calibre/sparkle bevat zelfs een TEC element.
Dat betekend dat hij in theorie zelfs onder kamertemperatuur kan worden gekoeld.

Ik heb zelf ook eens gespeeld met een TEC element, leuk speelgoed. Er zijn ook CPU koelers te koop met ingebouwde TEC elementen.

TEC elementen zijn in de aanschaf niet bijzonder duur het nadeel is dat de koeler zelf nog groter moet worden, maar de GPU/CPU word dan wel nog koeler.

Klopt ik heb daar verschillende reviews over gelezen!
De 320 MB versie van deze kaart schijnt op load ongeveer 64 graden, op idle zon 47 (http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2953&p=12. Jammer genoeg dus niet onder kamer temperatuur, maar in vergelijking met andere 8800GTS'n wel een aardig resultaat
Goede survey en heeft me geholpen bij het maken van een keuze voor de behuizing!

Heb reeds een Mystique in bestelling staan en hoop snel dat ik alles geleverd krijg om het in te bouwen!

Goede survey, goed verteld, duidelijke argumenten en goede foto's! Chapeau!
Dank je wel! De behuizing zal je zeker goed bevallen. Ik ben er nog steeds heel erg tevreden mee. Hopen maar dat je alles snel binnen krijgt! Happy building ;)
En bij deze gaan de deurtjes wel dicht (ivm fancontroller) nette survey
dank je wel! Er zit trouwens nog een kleine centimeter ruimte tussen de deurtjes en de knoppen van de fancontroller
Ziet er goed uit, ik heb alleen een vraagje over de Scythe Infinity SCINF-1000 processor koeler. Ik heb deze ook met 1 fan erop, ik zie dat jij er 2 erop hebt, heeft die 2de veel nut?
Het maakt volgens deze review van anandtech wel iets uit : http://www.anandtech.com/...g/showdoc.aspx?i=2937&p=4 , Ik heb het ook gedaan omdat ik het wel gaaf vond staan.
Gewoon bij de plaatselijke ijzerboer een dunne staaf ijzerdraad kopen en even creatief buigen ;)
Goeie survey;),
Alleen wat ik niet snap is dat honderuit praat over je kast, en niet eens een goeie foto van het bakkie er bij hebt gezet:P, met je componenten erin;)

Goeie survey!
He bedankt! Ik was bezig met de foto's, moest even de drivers vinden.. :P Dat heb je met een nieuw systeem
Kijk dit is wat ik bedoel :Y)
Nu krijg ik wat een beter idee wat ik lees :7

Van jou zou ik wel es vaker een survey willen zien :9
Hij koelt 20 graden koeler maar verbruikt 20 watt meer stroom. Op zich geen punt maar toch