Specificaties 15,4" (1440x900), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Pro 15" 2.4GHz (voorjaar 2010) Review

B3U5 5 augustus 2011, laatste update op 5 augustus 2011, 578 views

Apple MacBook Pro 15" 2.4GHz (voorjaar 2010)

Pluspunten

• i5 cpu
  • Trackpad finger-gestures
  • OSX.
  • Windows install/booten mogelijk.

Minpunten

• Wordt nog best wel warm
  • Apple's verdienmodel.
  • Resolutie scherm (hogere is optie)
  • Default HDD (320GB 5400RPM)

Eigenlijk wil ik gewoon wat commentaar toevoegen ipv een complete review schrijven, dus beschouw dit maar als een beknopte samenvatting ;)

Gebruik hem nu ruim een half jaar en het is mijn eerste mac. Ik gebruik hem voor mijn werk en dus dagelijks. Als verstokte windows user dan nu toch over naar de mac...

Waar ik erg blij mee ben is in hoeverre Apple heeft nagedacht over hoe zaken moeten werken. Met name de mousepad met uitgebreide finger gestures support is iets wat je mist zodra je op een andere laptop werkt.

Een ander positief punt is dat OSX unix achtig is, met command line dus. Nou heeft windows ook wel (power)shell enzo, maar dit werkt gewoon zoals je verwacht.

Een discussie punt die je vaak ziet bij macs is het aantal aansluitingen. Nou is deze krap, maar in mijn ogen wel voldoende. Ik ben nog niet tegen een situatie aangelopen dat ik te weinig aansluitingen had. Ik heb dan ook wel een firewire-800 externe hdd. Er hadden wel wat meer standaard accessoires bijgevoegd mogen worden.

Nadeel vindt ik toch wel het verdienmodel van Apple. Los van de basisprijs die niet goedkoop is betaal je voor álles extra. Accessoires zijn niet bijgeleverd. Als ik dus een extern beeldscherm aan wil sluiten moet ik eerst op zoek naar een verloopkabeltje.
Zoals je wilt dat je systeem is kost je flink extra, de prijzen die Apple vraagt voor extra resolutie en met name een SSD dan wel geheugen upgrade zijn exorbitant te noemen. En hardware in een macbook upgraden is wel minder triviaal dan de gemiddelde laptop. Al is het maar vanwege Apple's stricte supply chain management.

Al met al is het even wennen geweest aan OSX, daar had ik immers nog geen ervaring in, en ben ik erg tevreden met dit beestje. Wellicht niet een systeem om meteen je familieleden aan te raden, maar mijn mede tweaker zou ik met een gerust hart een macbook aanraden. Tenzij je een most-bang-for-buck tweaker bent natuurlijk ;)

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 15" 2.4GHz (voorjaar 2010)?

Mooi opsomming.
Jammer dat bij de overstap naar de unibody modellen de makkelijke upgradebaarheid verloren is gegaan. Toen haalde je de accu eruit, 3 schroefjes met mes verwijderen en dan kon je meteen bij het ram en de hdd. Nu moet al beginnen met 8 en dan enz.
Ben ik nu gek, of bedoel je met powershell gewoon een CMDtje met admin rechten.... Indien dat het geval is kan je daar (bijna) alles op wat je ook op een unix shell kan....
Mits je de juiste commands nog weet tenminste....

Jij doelt er eigenlijk op dat de command line van windows onbruikbaar is, waar ik het niet mee eens bent.

Verder is je review redelijk, en heb jij bevestigd dat ik nooit een Apple ga kopen ivm de extra opties etc.
Zonder uitspraken te doen over je geestelijke staat; Powershell ondersteund ook andere commando's dan CMD. Zo werkt 'ls' wel onder powershell en niet onder gewoon CMD.
Mits je de juiste commands nog weet tenminste....
Ik doel daar helemaal niet op. Waar ik op doel is dat Windows (what's in a name) een besturingsysteem is waarbij je in eerste instantie leert klikken. En veel command line commando's niet bekend zijn bij de gemiddelde gevorderde gebruiker.

Iedereen die een keer heeft geprutst met een linux bak heeft daarbij hoogstwaarschijnlijk command line commando's gebruikt.

Noem het een stukje vendor lock-in. Ik vindt het een stukje gebruiksgemak. Het komt erop neer dat ik niet eerst hoef te zoeken naar de naam van een commando of de syntax van de shell om te kunnen doen wat ik wil doen. Ik niet gefrustreerd, de klant blij dat ik minder tijd nodig heb om hetzelfde te gebruiken.

Dat ík dat een gemak vindt wil niet zeggen dat een ervaren CMD/Powershell gebruiker onder doet of minder is. Integendeel, respect.

[edit:typo]

[Reactie gewijzigd door B3U5 op 5 augustus 2011 21:07]

Okey, ik heb dus totaal geen ervaring met apple en krijg nu extra informatie op mijn bordje.
Altijd handig laten we maar zeggen.

Heb mijn reactie mischien niet helemaal lekker verwoord maar ach, wat wil je op vrijdag avond.
Anyway, nogmaals leuke review over een Apple, en uitgebreidde reactie.
Ik houdt het hier voor gezien aangezien ik toch een "apple basher" ben......
Beetje raar dat je deze conclusie op basis van deze zeer beknopte review kunt trekken, Ting87!

Een Apple moet je gewoon zelf gebruiken om te bepalen of het wat voor jou is. Of niet, als je dat niet wilt. Maar verschuil je niet achter de conclusie van een ander!