Specificaties 5GHz WiFi + router, 1x 100Mbps switch - Bekijk alle specificaties

Apple AirPort Express Basisstation (voorjaar 2008) Review

darkvortex 20 juli 2012, 3.004 views

Apple AirPort Express Basisstation (voorjaar 2008)

Pluspunten

• N networking
  • gemakkelijk te configureren
  • muziek streaming
  • 5ghz functie

Minpunten

• installatie voor telenet klanten is wat moeilijker
  • wat aan de prijzige kant
  • geen extra ethernet poorten
  • apparaat heeft last van vastlopertjes
  • na lang gebruik kan het apparaat zeer warm worden

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Review: airport express

Aangezien ik de laatste tijd nogal een apple fanboy ben heb ik mij een airport express van apple aangeschaft.
En ik moet toegeven dat het absoluut geen miskoop was ook al kost het product wel tamelijk veel geld (89,99).

Installatie

Na het uit de doos halen van m'n AE (airport express) dacht ik dat het een eitje zou worden voor de installatie maar dat was dus mis gedacht.
Het probleem zat hem bij de modem en het toestel die hoogst waarschijnlijk een ip-conflict hadden.
Dus ik nam de telefoon en starte bij m'n provider telenet en zei verwezen mij door naar hun technische helpdesk die me na veel discussie nog niet wouden helpen...
Daarna heb ik gebeld naar apple en daar werd ik zeer goed behandeld,ze losten het probleem voor me op zonder al te veel discussie.

Configuratie

Na het moeizame installatie proces ging alles vrij rap.
Binnen no-time was alles geconfigureerd met het airport programma dat zowel op mac als op pc werkt.
Er zijn meerder beveiligingsmanieren waaronder wpa/wpa2 (zowel persoonlijk als bedrijfsniveau) en wep.
Ook mac filtering gaat moeiteloos en heeft meerdere mogelijkheden.
De speciale features zoals het muziek streamen en draadloos printen verlopen vloeiend om maar niet te zeggen gesmeerd

Gebruik

De AE is zeer goed in het dagelijks gebruik en heeft aan mijn verwachtingen voldaan.
Ons thuisnetwerk bestaat uit: 1 imac,1 macbook pro,1 laptop,1 desktop en 1 internet radio.
Al deze apparaten ondersteunen N-Networking dus er is geen verlies op kwaliteit.
Ook heeft de AE een 5ghz functie maar deze heb ik nog niet uitgetest,dus of deze de internet kwaliteit verbeterd weet ik niet.

Ik heb de AE al aan een aantal stevige testen onderworpen waar onder gaming,downloading en live HD streaming valt.
De AE heeft deze testen met glans doorstaan en heeft geen last van lagg tijdens gaming.

Apparaat presteert ondermaats en is het geld niet waardig.

Edit:Vrijdag 20 juli 2012
De score's zijn enorm gezakt door meerdere zaken.

1)Het apparaat in zijn geheel wordt loeiend heet (na 5 seconden in je hand kan je het niet meer uithouden).

2)Af en toe valt het apparaat uit zichzelf uit (de reden hiervan is tot noch toe niet bekend).

3)Achteraf gezien is deze wireless router toch een miskoop en raad ik deze niet meer aan.

Conclusie heeft ook een edit gekregen,+/- punten kregen eveneens ook een edit.

Heb jij ook een Apple AirPort Express Basisstation (voorjaar 2008)?

Niet direct alleen telenet, en ik vindt het begrijpelijk dat ze je niet helpen ze bieden niet voor niets een x aantal modems aan
Ik vind persoonlijk niet dat telenet mij moet opleggen wat ik moet kopen.
We betalen ons al blauw genoeg op ons internet factuur en dan vind ik dat een goeie support wel op z'n plaats is.
Hoe dan ook m'n probleem is solved en voor de mensen die dit probleem ook tegenkomen is dit de oplossing.

1)AE uit het stopcontact met de utp kabel erin.
2)reset button indrukken en in stopcontact steken en gedurende 15 sec reset button ingedrukt houden.
3)AE laten configureren
4)AE is nu normaal klaar voor gebruik.

Mvg,Darkvortex
Dit klinkt alsof je een Airport hebt die anders geconfigureerd was dan de defaultsettings zoals een ip-nummer e.d. ophalen via DHCP. Met andere woorden: een reeds gebruikt exemplaar. Met de door jou beschreven oplossing reset je de Airport Express namelijk naar de fabrieksinstellingen.
Ik ben er niet 100% zeker van maar ik ben vrijwel zeker dat wanneer je airport express plus seal gesloten is (in mijn geval dus) dat hij nieuw is.

Voor de rest was het inderdaad een fabrieksreset.
Sorry voor dubbelpost....

[Reactie gewijzigd door darkvortex op 5 augustus 2011 20:17]

Je zegt in je eerste zin "Na lang gewerkt te hebben met cisco's linksys wrt54g had ik nood aan een nieuwe router." Volgens mij is dit apparaat niet bedoeld als volwaardige vervanging van een router. Ik heb zelf ook een Airport Express, maar gebruik deze alleen om via AirPlay muziek af te spelen van mijn Iphone, Ipad of laptop via Airfoil. Daarvoor is dit apparaat prima geschikt.
Het ding kan een draadloos signaal uit sturen en daarmee meerdere apparaten op 1 UTP-kabel laten werken met gebruik van IP/DHCP/etc. Een draadloos router. Hij heeft geen ingebouwde switch, maar dat hoeft ook niet. Het is een router.

Of het een erg goede router is laat ik in het midden, maar het is er een.

Overigens: Er is nu een nieuwe versie met onder andere Simultaneous dual-band N.

[Reactie gewijzigd door ExNomenDei op 21 juli 2012 07:59]

Volgens mij valt dit toestel toch wel onder de wireless router term,maar zoals je zelf al zegt vind ik achteraf gezien dat hij inderdaad bedoelt is voor bovenstaande zaken die jij hebt vermeld.

Desalniettemin vind ik het apparaat vrij duur om het juist maar te gebruiken als een streaming apparaat.
Goede review wel. Hier draait (oa) ook een Express en die kan ook achterlijk warm worden. Daarnaast is ie bijzonder kieskeurig in muziek streamen. Alleen de iPhones pakt ie perfect.

Kortom een prima apparaat dat best uniek in de markt staat, maar weet dat ie niet perfect is.