Iiyama ProLite E435S-B (17", 10ms, D-sub/DVI-D, Zwart) Review

Robin 27 april 2005, laatste update op 8 december 2008, 3.691 views

Iiyama ProLite E435S-B (17", 10ms, D-sub/DVI-D, Zwart)

Pluspunten

• Response time van 10ms
  • DVI-aansluiting
  • Aangename resolutie van 1280*1024

Minpunten

• Witte waas over het scherm bij zwarte kleur
  • Witte puntjes bij zwarte kleur

Voorwoord

Sinds eind januari ben ik in het bezit van een Iiyana ProLite E435S-B. Ik heb dit scherm bij de lokale computerboer gekocht voor net iets meer dan 300 euro. Ik kon deze ook bij meerdere webshops bestellen voor 25 euro minder, maar dan zit je wel weer te kijken met verzendkosten als er iets mis zou zijn met het scherm. Nu hoef ik maar een paar honderd meter te lopen en ik ben bij de winkel voor garantie.

Introductie

Voorheen heb ik altijd gewerkt met een goedkope 17"monitor op een resolutie van 1152x864 en daarvoor op een 14" Compaq SVGA-schermpje op 800*600 en 1024*768. Na drie jaar gewerkt te hebben op de 17"monitor werd het tijd om over te stappen op een lcd-scherm. Na het vergelijken van een aantal schermen, de features en de specificaties, kwam de E435S voor mij als beste uit de bus. De voornaamste redenen waren een DVI-aansluiting en een lage response time. Dit wordt geboden door het scherm, waardoor ik een strakke en scherpe beeldweergave heb op 1280*1024 op een response time van 10ms. Het scherm heeft ook nog een VGA-ingang waarmee ik een tweede toren via DSUB kan aansluiten en door het drukken op een knopje wordt er geschakeld tussen VGA en DVI.

Features

De E435S is voor mij veel te helder, waardoor ik de monitor in de economische stand heb gezet en via de driverinstellingen van de videokaart ook nog eens het contrast en de helderheid iets lager heb gezet. Dit veroorzaakt geen noemenswaardige kleurfouten, maar zorgt wel voor een rustgevendere weergave van tekst. Alleen bij het spelen van donkere spellen (zoals Doom 3) moet ik via het instellingenmenu van het spel de helderheid omhoog gooien, maar dat neem ik voor lief aangezien er maar regelmatig een spel gedraait wordt. Omdat het scherm via DVI werkt, wordt de tekst een heel stuk scherper weergegeven, iets wat zeer prettig is als je veel typt, leest en bezig bent met het schrijven van artikels. Een nadeel van het scherm is dat er niet goed zwart weergegeven kan worden. Als op het gehele scherm de zwarte contrastkleur wordt getoond, dan zie je duidelijk langs de kanten een witte waas. Vermoedelijk wordt dit veroorzaakt door lampen achterin het tft-scherm. Ook zijn er kleine witte puntjes te zien, de roemruchtige sterrenhemel, maar je moet letterlijk met de neus op het scherm staan wil je die zin. Dit is niet echt hinderlijk, maar wel jammer.

Iiyama rust de E435s-serie uit met ingebouwde speakers. Goed voor de kantoorbliepjes, maar voor de serieuze muziekfanaat echt totaal waardeloos. Van mij uit hoefden die speakers niet ingebouwd worden. Gelukkig kan je wel de speakers uitschakelen en kan je de speakerkabel uit de monitor halen waardoor je niet gebonden bent aan een extra kabel die daar maar hangt. Ik ben ook niet te spreken over de monitorvoet. Deze is gemaakt van eenvoudig kunststof en ik heb het gevoel dat bij het minste of geringste deze kapot gaat. Samsung levert bijvoorbeeld degelijke, zware van metaal gemaakte monitorvoeten, zoiets had ik ook graag gezien bij dit scherm van Iiyama.

Ondanks deze kleine nadelen, is het scherm wel van goeie kwaliteit gemaakt en biedt het wel waar voor je geld. Ik heb tot nu toe nog geen last gehad van niet-werkende pixels, maar wel last van de eerder genoemde sterrenhemel. Voor die 300 euro heb ik wel een fatsoenlijk scherm met een lage response time en DVI-aansluiting. Ik ben er zeer tevreden over en over te spreken; er zit zelfs een tweede E435S in de planning :P.

Heb jij ook een Iiyama ProLite E435S-B (17", 10ms, D-sub/DVI-D, Zwart)?

Mag ik mischien vragen, waarom je een lage score voor 'pixeldefecten' hebt gegeven terwijl je geen niet - werkende pixels hebt gevonden?
Omdat ik de sterrenhemel onder de noemer vind vallen van n defect. Het betreft hier een euvel in het laten zien van de zwarte kleur, maar zodra een andere (heldere) kleur getoond wordt, dan werken de pixels goed. Ik heb geen dode of hot pixels gevonden of daar last van :).
Ok
Maar die 'sterrenhemel' of 'witte puntjes', bij het zwarte beeld, zien die er echt uit als dode pixels?
of is het, net zoals de waas, afhankelijk van de kijkhoek?
Echte dode pixels zijn zwart, een hotpixel laat een andere kleur zien dan dat die eigelijk zou moeten laten zien. In het geval van de sterenhemel kan je het beste die pixels als hotpixels classificeren, omdat die pixels de zwarte kleur niet goed kunnen laten zien. Een dode pixel zou betekenen dat die pixels geen enkele kleur konden laten zien en dus zwart zouden zijn, dat is dus niet het geval.

De waas is niet afhankelijk van de kijkhoek, die zit over het gehele scherm dankzij de verlichting in het scherm.
Zwart is nooit echt zwart bj een TFT, omdat er nou eenmaal een backlight is, en dat licht is nooit echt te dempen. Je kan het derhalve ook geen minpunt noemen vind ik, aangezien volgens mij elke monitor hier 'last' van heeft.
Ik heb hier thuis ook nog een Acer AL1711 tft-scherm staan en deze heeft er niet zoveel last van een wit zwartscherm als de E435S, want bij de E435S is het erg extreem en zelfs lastig als je een film kijkt op het scherm.