Acer H244HAbmid Zwart Review

Soundman12 7 augustus 2011, laatste update op 7 augustus 2011, 707 views

Acer H244HAbmid Zwart

Pluspunten

• PRIJS
  • Vormgeving
  • Veel aansluitingen

Minpunten

• Toch geen USB Hub
  • Kwaliteit speakers (te verwachten)

Algemeen en waarom heb ik dit scherm gekocht

Vorige week jarig geweest en ik kreeg dus een nieuw scherm. Het moest aan de volgende eisen voldoen.
24 inch
Voldoende aansluitingen (VGA, DVI en HDMI)
Niet heel erg duur
Dus met dit lijstje op stap gegaan. We kwamen bij de Makro terecht waar ze deze monitor hadden. Helaas kregen we te horen dat er geen meer op voorraad waren. Hij bood ons het alternatief om het showmodel mee te nemen. Na even te checken op eventuele beschadigingen of iets dergelijks de monitor meegenomen.

Feature set

De Monitor is vrij volledig. Alle aansluitingen die je je kan wensen zitten erop. Even een opsomming.

Audio in
HDMI in
DVI in
VGA in
Helaas zit er geen usb hub in dit had ik wel fijn gevonden om erin te hebben zitten. Verder zit er ook geen kabelmanagement in en is het scherm niet in hoogte verstelbaar (Hij is overigens wel kantelbaar).
Zoals bijna alle monitoren tegenwoordig heeft dit scherm een full-hd resolutie. Hierop is dus niks aan te merken.

Ook heeft dit scherm een responstijd van 2 ms. Dit is handig als je gamed maar verder heeft het voor mij geen toegevoegde waarde. Wel handig dat het zo laag is.

Door het missen van kabelmanagement, een usb hub en het in hoogte kunnen verstellen op dit puntje een goed.

Kleurweergave

Ik heb de Witcher 2 gespeeld om de kleurweergave te bekijken. Hiervoor heb ik 3 verschillende omgevingen bekeken.

Het bos bij Vergen
De Stad Vergen
De handelspost Flotsam
Deze plekken zijn allemaal vrij rijk aan kleuren. Ik ben geen expert op het gebied van monitoren maar ik zal er wat van proberen te maken.

De kleuren zien er echt mooi uit. Er is geen overdreven verzadiging o.i.d. Hierdoor krijg je hele mooie kleuren die net echt lijken.

Over de kleurinstellingen ben ik zeer tevreden. Ieder heeft zo zijn eigen smaak. Maar voor mij was de standaard instelling van het profiel Grafische.... (Meer staat er niet :)) perfect. Hiervoor heb ik op een klein Dell IPS scherm gewerkt en dit ziet er zeker net zo mooi zo niet beter uit.
Contrast en helderheid

Als ik het scherm in een volledig verduisterde kamer aan zet dan is gelijk heel de kamer verlicht. Dit vind ik zelf erg prettig. Als ik ga kijken of dit nadelige effecten heeft op de zwart en grijs tinten merk ik op dat zwart nog steeds puur zwart is. Het is geen grijs o.i.d. geworden. Hier ben ik zeer over te spreken omdat dit bij al mijn vorige monitoren niet het geval was. Zelfs de DELL IPS deed het op dit punt slechter.

Ghosting

Voor zover ik nu met deze monitor heb gewerkt is mij nog geen ghosting opgevallen. Alles blijft mooi op zijn plek en word niet uitgesmeerd over het halve scherm. Bij de monitor die ik voor het DELL IPS scherm had was dit na enige tijd ondragelijk. Als je een YouTube pagina opende dat werden de letters over heel het witte deel van de pagina gesmeerd. Ook hier ben ik dus bij deze monitor zeer tevreden over. Misschien dat ik over een tijdje nog een update geef als het alsnog op gaat treden.

Pixeldefecten

Ik heb dus een showmodel meegenomen dat er waarschijnlijk al een aantal uurtjes op heeft zitten. Ik was dan ook erg blij dat er geen hangende pixels waren die niet meewerkten. Ik weet niet hoe lang hij heeft aangestaan dus kan nog geen uitspraak doen over hoe het er over een maand uit ziet. Maar voor nu zeker een goed.

Bouwkwaliteit en afwerking

De bouwkwaliteit van deze monitor is goed te noemen. De voet staat zeer stabiel op mijn bureau. Als je een beetje met het beeldscherm schut blijft de voet netjes op zijn plaats staan. Het naar achterover kantelen van het scherm gaat ook soepel.

Waar ik minder over te spreken ben is als je een beetje druk uitoefent op de behuizing die overigens van plastic is gemaakt dat dan uit alle hoeken van de monitor een soort gekraak komt. Gelukkig staat een monitor 1 keer en dan komt hij nooit meer van zijn plek anders denk ik dat hij het een keer gaat begeven.

De monitor is voorzien van touch knoppen. De aan/uit knop is wel gewoon een druktoets. Wat ik regelmatig heb bij deze monitor is dat ik 2 keer moet drukken omdat hij het de eerste keer niet oppikt. En omdat ik nogal eens van beeldkanaal wissel (DVI-HDMI) kan dat zeker irritaties opleveren. Voor de aan/uit knop is redelijk wat kracht nodig om deze in te drukken. Deze gebruik ik nauwelijks want ik zet het stekkerblok gewoon uit dus dat is niet echt een groot probleem.

De connectoren voelen erg solide aan. Er zit geen speling is of iets in dier richting.

Al deze goede maar ook die paar kleine minpuntjes zorgen ervoor dat ik hiervoor niet hoger dan een goed kan geven.

title

Vormgeving

Het scherm is erg netjes vormgegeven. Er zit niet te veel poespas op het scherm gewoon een zwart scherm met de knopjes, rechts bovenin de naam en onderaan in het midden een klein ACER logootje. Dit alles is vormgegeven in zwart glimmend plastic. Sommige mensen vinden dit niet mooi ik juist wel :). De verbinding met de voet vind ik ook erg mooi. Het is een soort kleine koker die vanaf het scherm naar de voet loopt en naarmate hij dichter bij de voet komt dunner word.

Voor al deze pluspunten geef ik de monitor op dit punt een zeer goed. Ook al kunnen smaken verschillen.

title

Kwaliteit van de speakers
Zoals te verwachten geeft de monitor hier geen super prestaties in. Het zijn ook maar 2 kleine speakers van 2 watt. Ondanks dat valt er nog prima mee te gamen want ze kunnen redelijk hard. Maar om muziek te luisteren of een film te kijken moet je ze zeker niet gebruiken.

Dit scherm heeft zo'n 165 euro gekost. Voor de kwaliteit die je er voor terugkrijgt vind ik dit echt een te lage prijs. Voor een scherm zoals dit zou ik zeker 40 euro meer willen betalen. (Scherm was trouwens ook in de aanbieding) Dus voor alles wat je voor deze zeer schappelijke prijs terugkrijgt wil ik deze monitor graag belonen met een zeer goed.

Heb jij ook een Acer H244HAbmid Zwart?

Je bent van een IPS naar een TN monitor gegaan. Merk je dan niet dat de kijkhoek aanzienlijk slechter is? Als ik van m'n IPS monitor naar een TNpaneel kijk (bijvoorbeeld die op m'n notebook) dan erger ik me gelijk aan de inkijkhoek die bij TNdingetjes gewoon stukken minder is, en juist bij IPS superieur is.

Daarom vraag ik me af waarom je hebt gekozen om van een IPS naar een TNpaneel te gaan.
Ik zit vrijwel altijd recht voor mijn monitor dus voor mij maakt de kijkhoek bijna niets uit :)
Pas mijn 2 review op Tweakers (en overall) dus graag opbouwende kritiek :)