Atomic Floyd TwistJax (Titanium) Review

Rexxar 3 augustus 2011, laatste update op 3 augustus 2011, 1.021 views

Atomic Floyd TwistJax (Titanium)

Pluspunten

• Vol, gedetaileerd geluid via een versterker, stereo of PC
  • Prachtige, stevige afwerking met geborsteld metaal
  • Door "twist" functie en gewicht een uitstekende pasvorm

Minpunten

• Geluid via een mp3 speler matig
  • stevige prijs

Doorgaans doe ik eenvoudige reviews van producten die ik veel gebruik, maar bij een relatief onbekend en prijzig product met uiteenlopende kwaliteiten, en mijn aardige ervaring met koptelefoons en oordopjes lijkt me een uitgebreide review wel op z'n plaats :Y). Suggesties, vragen en kritiek zijn van harte welkom.

Aankoop
Omdat het geluid van mijn AKG mij telkens weer net niet tevreden weten te stemmen ben ik op zoek gegaan naar nieuwe oordopjes, voornamelijk om met mijn Ipod Shuffle (ivm Fiio e5) :X te gebruiken. Met een budget van 75-125 euro ben ik rond gaan kijken en lag mijn keuze al gauw tussen de Beyerdynamic DTX 100ie, Denon C560r, Sennheiser CX980 en de Atomic Floyds. Op looks en nieuwsgierigheid ben ik voor de laatste gegaan. Denon heb ik gehad en die bevielen prima maar hielden er na 6 maanden mee op. Beyerdynamic is mijn merk als het op hoofdtelefoons aankomt en Sennheiser is te mainstream.

Verpakking en accesoires
De TwistJax komen in een mooi vierkant en stevig doosje aan, meegeleverde accesoires zijn een verloopje naar 6.5mm jack, 3 maten oorstukjes, een 3.5mm jack splitter en een rond, compact neplederen draagdoosje.

De oordopjes; looks en bouwkwaliteit
De TwistJax zelf maken bij het uitpakken gelijk een goede indruk. De dopjes, t dingetje waar t kabel opsplit en de overgang naar de jack zijn van perfect afgewerkt geborsteld metaal. op het materiaal staan in rode letters de merknaam en ongekleurd tref je een gegraveerde slogan (Sound reborn) en typenaam. Het kabeltje vooelt aan als een soort touw wat op mij overkwam als een feature die in de knoop raken moet voorkomen. In de praktijk maakt het geen verschil.
Het materiaal en de afwerking zijn voor mij in ieder geval ongekend. Ter vergelijking heb ik krasgevoelige AKG K370's, Denon C551's die met het kabel en de jack niks bijzonders hadden en Bose in-ears die naar verhouding fragiel overkomen.

Pasvorm
De 3 meegeleverde maten oorstukjes zijn de norm, en zullen de meeste mensen tevreden stellen, maar er zijn 2 dingen die t dragen van de Atomic Floyds bijzonder maakt. Ten eerste zijn de dopjes behoorlijk zwaar, bij mij zorgt dit dat je stevig in mn oorschelp hangen maar ik kan me voorstellen dat dit niet bij iedereen zo werkt. Een voordeel voor iedereen is wel de feature waar de dopjes zn naam aan dankt, het deel wat je oor ingaat is namelijk dmv draaien te richten, om een zo goed mogelijke pasvorm te garanderen. Dit maakt in mijn ervaring het plaatsen van de dopjes makkelijk en prettig. Dankzij de metalen behuizing is er 0 speling op het mechanisme en voelt het solide aan. De doppen blijven zitten totdat ik ze weer af doe, zelfs bij fietsen en hardlopen. Perfect so far.

Geluid
Het belangrijkste van oordopjes is logischerwijze het geluid, en met de TwistJax is het, zo blijkt, belangrijk rekening te houden waar je de doppen op aansluit. Ik heb namelijk kraakhelder, vol en gedetaileerd geluid als ik ze thuis op m'n V-Can of Denon receiver aansluit. Het geluid is subtiel vol en geeft een erg prettige luisterervaring met alles tussen de Beatles en Slayer. Met dance en hiphop heb ik geen ervaring maar rock, metal en jazz spelen heerlijk met heldere hoge tonen, een vol midden en subtiele bass. De bass is wat mij betreft bij in-ears vaak of overkill of compleet afwezig.
Voor thuisgebruik zijn de TwistJax dus absoluut een aanrader.

Maar daar heb ik ze niet voor gekocht, ik wil op de fiets en in de trein prettig muziek luisteren en hoewel de oordopjes geschikt zijn is het geluid op de Ipod zelf aangesloten simpelweg flets, en met de Fiio e5 komen de dopjes ook niet high-end over. Ik heb ter vergelijking de veel goedkopere CX300 van Sennheiser geprobeert en die doen niet onder voor de Twistjax bij mobiel gebruik.

Met de Atomic Floyd TwistJAx haal je een prijzige, maar al met al erg goede set in-ears in huis. De oordoppen zijn goed gebouwd, perfect afgewerkt en geven aangesloten op goede apparatuur een zeer complete, uitstekende geluidservaring. ben je echter net als ik op zoek naar stevige mobiele dopjes dan is de bouwkwaliteit en de pasvorm er zeker, deze doppen blijven echt zitten, maarhet geluid via een Telefoon of MP3 speler, ongeacht het bestand dat je afspeelt (mp3, FLAC etc.) nogal oppervlakkig voor zo'n duur stukje techniek. In toevoeging zal ik zsm een treinreis/laptop ervaring met oa een ordeel over eventueel lekken van geluid plaatsen.

Mocht gebruik op een mp3 speler niet tot je wensen horen dan zijn, als de prijs je niet tegenhoudt, deze doppen op elk front een absolute topper.

• Musical Fidelity V-Can
  • Ipod Shuffle 3g
  • Fiio e5
  • Denon AVR-1404
  • Windows 7

Heb jij ook een Atomic Floyd TwistJax (Titanium)?

leuke review, vind in ieder geval alles terug over die oordopjes,
Als ik jou moet geloven tot dit allemaal zo is, dan zou ik ze niet kopen, puur omdat ik oordopjes alleen zou gebruiken voor de mp3, en als daarbij het geluid matig is en je zoveel moet betalen?? thuis doe ik wel gewoon mijn geluid van cinema aan als ik een film afspeel of muziek draai, ik ga niet thuis met oordopjes.. Dus het is dan jammer dat deze oordopjes matig geluid leveren op een MP3, want daar zijn ze toch normaal gesproken voor gemaakt lijkt mij
Daar ben ik het mee eens, thuis gebruik ik ook gewoon mijn speakers, danwel koptelefoon. Ik denk echter wel dat de oordopjes potentie hebben op een laptop of bijvoorbeeld tijdens een vliegreis. De aansturing is dan beter en noise cancelling heeft dan een grotere rol. Praktijkervaring heb ik hier echter nog niet in dus deze eigenschappen bekijk en beschrijf ik later.
Goede review. Ik denk echter dat de slechte geluidkwaliteit bij gebruik icm een ipod volledig te wijten valt aan de ipod zelf... Ipod's staan niet bepaald bekend om hun goede geluidskwaliteit. Ik denk dat bijvoorbeeld een cowon of creative een veel beter resultaat zal opleveren.
ipods hebben juist de allerbeste geluidskwaliteit (of een hifiman of een fiio of een dergelijke dap...) een gerockboxte ipod classic is echt, echt geniaal. Ik heb er heel wat spullen voor weggedaan (sony A serie, wat niet de minste is, creative xfi, etc... allemaal gigantisch veel slechter)

mijn ipod classic (met rockbox dus, anders is hij niet zo goed) komt bijna mee met mijn terratec phase 24 fw, wat niet de slechtste dac is. Een ipod shuffle daarentegen is (sorry...) bende.

Over de review... Precies wat ik wilde weten. Ik had wel meer fotos willen zien.... dat zijn er nu te kort met 0.

de tekst krijgt 4 sterren van me, de lay out 2. dan komen we op drie uit... in de vernieuwde tweakerstaal is dat +2 geloof ik. Fijn dat er iemand is met info over deze oortjes.
Mijn probleem met Ipod's is het ontbreken van FLAC ondersteuning, als ik je reactie zo lees doet een verdieping in Rockbox mij een groot plezier (en de Shuffle gebruik ik niet meer :P ).

Thanks!