Specificaties Avontuur, RPG-game voor de Xbox 360 - Bekijk alle specificaties

The Witcher 2: Assassins of Kings, Xbox 360 Review

Soundman12 4 augustus 2011, laatste update op 4 augustus 2011, 893 views

The Witcher 2: Assassins of Kings, Xbox 360

Pluspunten

• Super Graphics
  • Geweldig om te spelen met een Controller
  • Subliem Geluid
  • Goede Framerate
  • Replaywaarde (ook al speel ik zelf nooit spellen een 2e keer)
  • Kwaliteit

Minpunten

• Soms een vervelende vastloper
  • Om hem op ultra te zetten heb je een superpc nodig

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 5
Geluid Score: 4
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 5
Algemeen Voorpraatje :*)

Ik heb deze game uitgespeeld en ik kon het niet laten om toch een kleine review te schrijven op Tweakers. :) Dit is mijn eerste review dus graag opbouwende kritiek. :Y) Bijkomend feit dat ik pas 15 jaar ben :)) Hieronder even wat gegevens over het systeem waar ik deze game op gedraaid heb.

Moederbord: ASUS M4AT77 (Geen USB 3)
Processor: AMD Phenom 2 X4 955 Black Edition
Geheugen: GEIL 4 GB 1066 Mhz 1 Module
Grafische Kaart: AMD/ATI Radeon HD 5770
HDD: HITACHI 1TB 7200rpm Schijfje

Gameplay

Ik vond het geweldig fijn spelen. Ik heb deze game volledig met de controller gespeeld. Waar de game op het eerste gezicht precies voor is gemaakt. Dus een tip als je een controller hebt ga deze game spelen. Ik heb niet alle Quests gedaan. Ik heb alleen de hoofdqeust gevolgt. Het probleem dat de andere reviewer had met de FOV heb ik totaal geen last van gehad. Met de controller lukt het ook wat beter om om je heen te bewegen dus daar zit mischien wat verschil in. Waar ik het wel mee eens ben is dat Gerald dicht bij de camera staat. Daar heeft iedereen natuurlijk andere meningen over maar ik vond het wel fijn.

Waar ik wel soms problemen mee heb gehad is dat je "allies" die met je meelopen soms niet goed meekomen omdat ze bijvoorbeeld niet door een deur gaan o.i.d. Nou heb ik de game tussentijds niet gepatcht dus mischien dat het daaraan licht. (in dat geval 8)7 )

Ondanks het kleine minpuntje van de "allies" is de gameplay nog steeds zeer goed.

Video

Graphics

Ik heb de game gespeeld op een 24 inch ACER monitor. Ik zal de settings zoals ik ze heb even een screenshot van bijvoegen.

Op de settings zoals ik ze heb staan zag het er echt ONGELOVELIJK mooi uit. Ik zag alleen als de zon op je rug scheen nog wat kartelige randjes om het zilveren zwaard. Hier merk je uiteraard bijzonder weinig van maar ik vond het het waard om het even te noemen. Deze kartel randjes kom je soms op andere plekken ook nog wel eens tegen maar niet zo vaak dat het iedereen op zal vallen. (kan ook aan de intstellingen liggen)

Ik vond vooral de licht effecten als je door het bos loopt schitterend. Ook de andere lichteffecten vond ik erg mooi. Ik ben alleen geen fan van de blurring die je aan kan zetten als je beweegt. Deze heb ik dan ook lekker uitgezet. ;)

EDIT: Kartelrandjes kwamen blijbaar omdat ik vergeten was AA aan te zetten 8)7

Geluid

Het geluid in deze game is echt subliem te noemen. Als je door het bos loopt hoor je echt van alles ritselen. Dit voegt echt iets toe aan de game. Tip van mijn kant: speel de game met een goede koptelefoon. Ik heb deze game gespeeld met een Sony Koptelefoon van 30 euro. Mischien niet de hoogwaardigste gaming gear. Maar de wereld lijkt echt tot leven te komen. (Vooral in het bos door de eerder genoemde reden)

De voice acting in deze game is ook erg goed gedaan. De mannen in de game hebben erg vette stemmen. Bijkoment dat letterlijk alles wat je kan ingeven in gespreksopties gesproken word.

Besturing

Zoals eerder in deze review gezegt te hebben heb ik deze game uitgespeeld met een controller. De game lijkt in mijn opzicht speciaal gericht op het spelen met een controller. Mede omdat die het om je heen kijken een stuk makkelijker maakt. De besturing loopt soepel en je kan makkelijk meerdere vijanden in 1 keer uitschakelen. Vooralsnog dit is mijn mening andere mensen kunnen dit totaal anders ervaren.

Prestaties

Ik vind de prestaties van de game goed te noemen. Ik heb de game met de settings in de afbeelding eigenlijk vloeiend kunnen spelen. (Minimaal een kleine 21 FPS op de allerdrukste momenten) Gek vond ik dat als ik in het bos liep de frame rate duidelijk hoger was dan in de stad. Hetzelfde als dat je een gebouw in gaat. Als je dan weer naar buiten gaat schiet de framerate in 1 keer weer naar rond de 40 FPS. Al met al is deze game goed te spelen op een mid-range kaart op High settings.

Replaywaarde

Ik heb de game nu 1 keer uitgespeeld. Ik ben niet iemand die een game 2 keer uitspeeld. Mischien een keer als ik er over een jaar weer zin in heb met al het RPG en shooter geweld dit najaar. Als je iemand bent die wel alle games een 2e keer uitspeeld zou ik het zeker aanbevelen. Het schijnt dat er stukken zijn die verschillen als je andere keuzes maakt.

Het verhaal van de Game

Het Verhaal van The Witcher 2 is minder lineair dan die van de eerste game, en wordt verdeeld in drie onafhankelijke verhaallijnen die leiden tot meerdere eindes feature.

The Witcher 2 borduurt lekker verder op het eerste deel. Geralt zal opnieuw oog in oog komen te staan met de mysterieuze Witcher-achtige moordenaars, die lijken te zijn verbonden met de Kingslayer. In de trailer zie je de Kingslayer die spreekt met Iorveth, een mens-hatende elf. De Kingslayer toont een hoofd waarvan hij zegt dat het van koning Demawend van Aedirn is. Iorveth is bereid om te helpen.

Volgens een fact sheet vrijgegeven voor het spel, leiden Geralds reizen hem naar de rivier Pontar in het grensgebied tussen Temeria, Kaedwen en Aedirn. Een stad genaamd Flotsam, gelegen op de grens tussen Temeria en Aedirn.
Personages die terugkeren uit de eerste game zijn Triss Merigold, Zoltan, en Dandelion. Een nieuw personage is Vernon Roche, een lid van de Temerian militairen die is gestuurd om Geralt te helpen.

Wat vond ik van het verhaal

Ik vond het verhaal leuk om te spelen. Toch heb ik er niet veel van meegekregen omdat ik iemand ben die meestal veel van de gesprekken skip. Ik weet het het is niet slim maar het begint op een gegeven moment saai te woorden om elke keer te kijken wat het beste is om te zeggen in de situatie waar je in zit. :) Daarom heb ik het achteraf nog een keer gelezen van verschillende sites af en ik kon zeker dingen herkennen. Voor iemand die meer van verhaal dan van actie houd is het leuker.

De Missies

Zoals eerder in de review aangegeven heb ik alleen de hoofdmissies gespeeld. De missies lopen mooi in elkaar over. Daarmee wil ik zeggen dat als je een bijvoorbeeld een aparte missie krijg om iets te gaan halen bijvoorbeeld ingrediŽnten voor een toverdrankje en je hebt alles gaat hij automatisch weer terug naar de missie waar je die spullen voor moest halen. Dit vond ik persoonlijk heel fijn omdat ik nooit sidequests doe. :)

Pakte het spel me

Tot op zekere hoogte pakte het spel me heel goed. Ik was soms meer dan 6 uur op een dag bezig met het spel. Ook al komt dit ook door de vakantie en ik daardoor bijzonder weinig te doen heb. :) Zoals hierboven beschreven was het verhaal leuk om te spelen maar de actie momenten vond ik vele malen leuker. Gewoon lekker enemy's de grond in stampen met je zwaard. Door de vele actie momenten die erin zitten bleef het leuk om te spelen.

Kwaliteit en Stabiliteit

Kwaliteit: Deze is zeker door alle goed punten super. Meer valt hier niet echt over te zeggen volgens mij. (Correct me if i'm wrong)

Stabiliteit: Ik heb een paar keer vervelende vastlopers gehad tijdens het laden. Dit zal ongetwijfelt opgelost zijn of opgelost worden. Gelukkig save ik elke keer bij een objective. ;)
Ik vind het jammer dat ik hier geen 2 verschillende punten op de score van hebben kunnen maken want nu kan ik helaas niet anders dan een goed neerzetten. (Wat nog steeds super is ;) )

Voor een bijna 40 uur durende game die zeer goed afgewerkt is en super fijn speelt vond ik het het geld meer dan waard. Nu kost alle games hetzelfde maar ik had hier nog wel meer voor willen neerleggen.

Slotje

Kort ben ik dus zeer blij met deze game. Ik hoop dat er snel nog een game van uitkomt met dezelfde kwaliteit. (kortom het word wachten tot 11-11-11 :) )

4 Augustus 2011:
Screenshots bijgevoegt van de game (Mogelijk gemaakt door insidegamer)
Gameplay Trailer bijgevoegt
Wat informatie en meningen omtrent het verhaal toegevoegt

Heb jij ook een The Witcher 2: Assassins of Kings, Xbox 360?

FF een paar tips wijnig is weinig. Qeusts is quest. Zou er nog even een spellings check over heen doen.

Daarnaast aardige review, wat screenshots zou het geheel wat meer afmaken.

Daarnaast heb je het over kartel randjes bij je zwaard, maar zie dan in de setting dat je geen AA en/of Ubersampling aan hebt dus wat mij betreft kan je dit dan verwachten. En zou ik dan ook niet noemen als een negatief punt. Tevens heb je tussentijds geen update/patch uitgevoerd en kan je daarom naar mijn mening eigenlijk weinig zeggen over de fps/gameplay want na de laatste patch is het DRM er uit gehaald waardoor hij veel soepeler speelt. En o.a. daar door is CD projekt Red in een rechtszaak verwikkeld met Namco Bandai.

En of je een super pc nodig hebt om hem op ultra te spelen is wat mij betreft discutabel.

Aardige review twee sterren misschien als je wat dieper in gaat op het verhaal etc. met screenshots zou je denk ik gemakkelijk drie sterren kunnen krijgen. :)

[Reactie gewijzigd door dwinzz op 4 augustus 2011 15:19]

Ik wist niet dat CD Projekt in de kreukels heeft gelegen door die DRM. Voor mij is een spel dat goed loopt een spel dat goed loopt en dan doe ik er verder niks meer aan dan hem uitspelen :)
Leuke game inderdaad.
Verbaast me wel dat jij hem met je 5770 nog zo goed kan draaien, waar mijn GTX560ti SOC het er toch erg zwaar mee heeft.
Daar had ik ook last van, terwijl ik wel had geupdate dus daar ligt het niet aan.
Is gelukkig erg makkelijk op te lossen: Als je overal heen sprint volgen ze je vaak wel goed.....
Gefeliciteerd met je eerste review! Dat er maar vele mogen volgen ;)

Naar mijn mening heb je in deze review erg de nadruk gelegd op de technische kant van het spel. De graphics, het geluid en de speelbaarheid zijn aan bod gekomen.
Maar wat vond je van het verhaal, de missies, de personages en dergelijke? 'Pakte' het spel je?
Zal vandaag of morgen even wat screenshots toevoegen. En even nogmaals een spellingscontrole er overheen gooien
Leuke game inderdaad.
Als je naar de settings kijkt ben ik vergeten om de anti-alliasing aan te zetten. Daarmee word het puntje van de kartelrandjes weggestreepts
Zal hier nog wat verdere informatie over toevoegen en hoe ik het vond :)
Prima review in mijn ogen, in principe is de framerate geen plus of min punt i.v.m. de gpu die daar voornamelijk voor zorgt. Ik zie dat je 'm op een 5770 speelt, en dat ziet er naar jou mening goed uit. Ik ben dus erg benieuwd hoe het op mijn systeem zal gaan draaien en zal hem binnekort eens aanschaffen.

Prima review hoor, ik kijk uit naar de volgende :P
Ieder zijn mening :)
Vraagje:
Wat voor systeem draai je??
Via de faq kan je wat tips van Tweakers vinden over het schrijven van een review. Wat ik een handige tip vond was dat je met [afbeelding1] (en dan t/m 4) de afbeeldingen in de tekst kan plaatsen (dan mogen ze niet breder zijn dan 533 pixels).

Wordt het geheel net wat mooier van vind ik altijd. :)