Specificaties Actie, RPG-game voor de PlayStation 3 - Bekijk alle specificaties

Valkyria Chronicles PS3, PlayStation 3 Review

NoUseWhatsoever 3 augustus 2011, laatste update op 17 november 2015, 550 views

Valkyria Chronicles PS3, PlayStation 3

Pluspunten

• Ziet er leuk uit
  • Japanse stemmen

Minpunten

• Langdradig
  • Geen autosave

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 2
Besturing Score: 3
Geluid Score: 3
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 2
Omdat ik houd van de Japanse stijl, was ik zeer benieuwd naar Valkyria Chronicles. De prijs was goed en reviews op IGN waren ook zeer lovend. Vandaar dat ik het spel op Play.com voor nog geen 20 heb besteld en het gelijk heb uitgeprobeerd.

Het verhaal is leuk en wordt goed in beeld gebracht. De stijl is cartoony en wat je van een anime game kan verwachten. Het had beter en soepeler gekund, maar ik was zeer in mijn nopjes bij het eerste aanzicht. Het spel neemt wel ruim de tijd om je te introduceren in de gameplay en is in het begin vooral gericht op de cutscenes en het (redelijk magere, maar met leuke personages opgedirkte) verhaal.

De gameplay is een soort turn-based strategy game: je hebt een bepaald aantal punten en per beurt mag je al je punten opmaken. Elk karakter gebruikt per zet een bepaald aantal punten (infanterie meestal 1 per move, tanks 2 etc). Als je dan je poppetje selecteert vanaf een map, zoom je in naar een 3rd person modus waarin je vrij kan bewegen. Je hebt dan wel een beperkt bereik waarin je kan bewegen en dit bereik verschilt per karakter. Als je bewogen hebt kan je ook in 3rd person modus, je vijand beschieten (of natuurlijk je beurt stoppen).

de eerste fase van je beurt; het kiezen van een karakter op de map om mee te bewegen. In dit shot kiest de AI zijn moves

Je vijand werkt op dezelfde manier en door enkele sleutelkarakters van de vijand uit te schakelen kan je zijn punten per beurt verminderen. De meeste missies gaan om het innemen van punten of het uitschakelen van alle vijanden in de map.

Buiten de missies heb je in je boek (het thema ligt echt rond het vertellen van een verhaal) een boot camp waarin je je team kan samenstellen, trainen en equipment upgraden. Wat hier vreemd in is, is dat elk personage eigenschappen heeft die in zijn/haar document zijn beschreven. Sommige zijn duidelijk; koppig, kan slecht tegen leiderschap. Andere zijn minder duidelijk; waarom zou je bijvoorbeeld willen weten dat een vrouwelijk teamgenoot romantisch geinteresseerd is in vrouwen?

alle personages waaruit je kan kiezen voor je team in de barracks

De missies duren vrij lang, zijn gewoonlijk redelijk saai en er zit geen autosave functie in het spel. Hierdoor heb ik bij meerdere missies het hele gebeuren over moeten doen omdat ik was vergeten te saven na elke beurt. Dit was vooral irritant bij een missie die ongeveer een uur duurde! Verder duren de cutscenes ook redelijk lang en voegen ze niet altijd iets toe aan het verhaal. Maarja, dat ben je van andere anime series ook wel gewend en als je de Japanse stemmen aanzet is het nog best leuk..

Concluderend: de sfeer en het uiterlijk van het spel zijn leuk en grappig, maar qua verhaal, gameplay en gebruiksvriendelijkheid van de game laat het nogal veel te wensen over.Als je meerdere van dit soort games heb gespeeld en je vond het leuk, vind je Valkyria waarschijnlijk ook goed, maar voor mij was het wat ouderwets, oubollig en langdradig.

Heb jij ook een Valkyria Chronicles PS3, PlayStation 3?

Grappig, deze review staat zowat lijnrecht op mijn ervaringen met VC (zo blijkt maar weer eens dat reviews erg persoonlijk zijn :) )

Het verhaal is niet superuitgebreid, maar de setting heeft wel wat, in een soort van alternatieve Europa gewikkeld in een 2e wereldoorlog. Ja, de cutscenes zijn soms wat lang van stof, maar er zit toch echt verloop in het verhaal.

Verder is de mix van diverse spelstijlen erg geslaagd imho. Een soort van strategische turn-based actie-RPG ;) Er zitten heel wat interessante speelopties in, waarvan het erop lijkt dat de reviewer ze (nog) niet helemaal doorheeft. Zo stel je de vraag waarom je bijv. zou willen dat een vrouwelijk teamgenoot romantisch geinteresseerd is in vrouwen. Het antwoord is vrij simpel. Dit houdt in dat als je meerdere vrouwen kiest en bij die teamgenoot in de buurt zet, dat ze beter gaat presteren in gevechten. En anderzijds als ze in buurt van mannen staat een stuk minder gaat presteren. (of was het nu dat ze eerder afgeleid en zo slechter presteert in battles? Is alweer te lang geleden dat ik het gespeeld heb ;) Maar feit blijft dat alle eigenschappen zeker wel nut hebben om rekening mee te houden.) Zo zitten er gewoon heel wat opties in die wel even tijd vergen om ze optimaal te benutten, maar eenmaal onder de knie biedt het spel zeer veel interessante manieren om een gevecht aan te pakken, zeker naarmate je meer uitbreidingen vrijspeelt. Deze effecten zijn dikwijls vrij subtiel maar kan soms toch net dat verschil uitmaken tussen een win of fail.

Een missie duurt meestal wel een tijdje, da tklopt. Maar niet TE lang mijns inziens. Voor mij was het dikwijls een kwestie van een of twee missies doen, saven, en de volgende dag of paar dagen later weer verder.

Tevens zit er een goede leercurve in en zul je later missies tegenkomen die niet 1-2-3 gewonnen zullen worden. En ja, die moet je dan opnieuw proberen met een andere aanpak. Dat er gamers zijn die zich daar aan storen kan ik me levendig voorstellen, al helemaal als dit soort spellen je ding niet zijn. Maar ik heb Valkyria Chronicles altijd een heerlijke frisse game gevonden, weer eens wat anders dan de standaard RPG of RTS. Ouderwets en oubollig zijn in ieder geval absoluut geen termen die ik aan VC zou geven.

[Reactie gewijzigd door Yngwie- op 1 augustus 2011 17:07]

Heel erg bedankt voor je reactie! Dit voegt heel veel toe aan de review :) .

Ik kan me jouw mening ook heel goed voorstellen en ik denk dat hier uit blijkt dat het spel enigszins een 'acquired taste' behoeft.

Ik zou daarom ook graag iedereen die het spel heeft gespeeld willen vragen om een simpele review in te vullen zodat er een betere weerspiegeling komt in de rating van het spel. Nogmaals, voor mij was het niets, maar ik kan me goed voorstellen dat veel andere gamers er van kunnen genieten!

[Reactie gewijzigd door NoUseWhatsoever op 2 augustus 2011 08:37]

Nette review! Had graag nog wat plaatjes gezien.
Heb het spel zelf ook, maar weinig gespeeld, gekocht omdat mijn voormalige vriendin er helemaal gek van was.

Heb je het verhaal zelf ook gelezen/gezien als anime? Aangezien de game daar volledig omheen is gebouwd en de verhaallijn van de game gelijk is aan die van de anime.
Verder vind ik persoonlijk het spel ook vrij simpel maar zeker vermakelijk aangezien het verhaal in mijn ogen echt wel interessant is.

Veel plezier ervan!

Ps: Serie is echt een aanrader. Is echt heel tof.
Ik had nog nooit eerder van Valkyria gehoord! Wel fan van Bleach, Elfenlied, Haibane Renmei, Cowboy bebop etc. Ik denk dat het spel me een stuk beter was bevallen als ik ook bekend was met de manga/anime van Valkyria (of misschien juist niet :P ).

Wie weet zoek ik binnenkort de anime eens op en als dat me bevalt, pak ik het spel er opnieuw bij.

edit: plaatjes toegevoegd

[Reactie gewijzigd door NoUseWhatsoever op 3 augustus 2011 10:18]