HP Compaq 8510w (GC114EA) Review

thegve 31 juli 2011, 348 views

HP Compaq 8510w (GC114EA)

Pluspunten

• Ubuntu certified
  • Goede performance
  • Hoge resolutie (1920x1200)

Minpunten

• Warmteontwikkeling
  • Geluid
  • Geen xrandr

Allereerst, ik zie dat de 'laatste prijs' hier bij de pricewatch nog op 1850 staat, maar ik heb hem destijds voor ongeveer 1100 op de kop kunnen tikken. Ik heb de prijs beoordeling daarom maar op 'voldoende' gelaten. Dit is mijn eerste A-merk laptop, hiervoor een 'Cybercomm by Medion' laptop gehad, wat dus mijn referentiemateriaal is.
Ik had destijds 2 belangrijke redenen om deze laptop aan te schaffen. Ten eerste word deze in Amerika verkocht met Ubuntu Linux, en hij is ook 'Ubuntu certified'. Dit geeft dus wel min of meer een garantie dat de onderdelen en dergelijke een goede driverondersteuning hebben.
Een andere reden is de vrij hoge schermresolutie van 1920x1200 bij 15.4". Als softwareontwikkelaar ben ik verslaafd aan pixels, met name in de hoogte, al is de breedte ook wel prettig. Daarnaast is het in mijn vrije tijd ook wel handig voor films en dergelijke, al zit je dan natuurlijk wel een beetje met de schermgrootte van 15.4". Wat hierbij ook goed past is de prima ontvangst en werking van het WIFI-N. 720p gaat zonder problemen, 1080i/p gaat niet altijd even goed, soms ook wel. Wat ik meestal doe is kopieren naar mijn bureaublad, 5 minuten wat anders doen en dan instarten zodat hij de film van de lokale schijf kan laden, gaat het net wat soepeler.

Verder onsteund hij Intel-VT, in 2011 wel erg standaard maar toen nog iets minder. Ik maak erg veel gebruik van eerder VMWare Workstation, en sinds kort van Virtualbox en dit gaat allemaal erg vlot.
De machine word met name gebruikt voor het ontwikkelen van PHP code en het uitproberen van allerlei met name Linux gebaseerde servers/software in Virtualbox. Oorspronkelijk was dit 'professioneel', maar mijn nieuwe werkgever heeft mij een laptop van de zaak gegeven, ik heb dus nu iets meer power tot mijn beschikking dan ik strikt noodzakelijk nodig ben.
Laatste pluspunt is het verbazingwekkend goede geluid dat uit de speakers komt. De voorkant van de laptop is voorzien van 'speaker gaas', en daar komt voor laptop-begrippen een behoorlijk goed geluid uit. Ik heb zakelijk een Dell E5500, en deze is toch stukken minder op dit punt.

De nadelen, en deze groeien met de jaren wel een beetje, is de warmte-ontwikkeling en het geluid. Ik heb 1 fan kunnen ontdekken (misschien heb ik wat gemist), en deze verstopt wat met stof. Dit heb ik al een keer gereinigd, waarna het probleem een poosje wat minder werd, maar dat is al vrij snel terug gekomen. De warmte ontwikkeling is met name irritant als ik op de laptop zelf werk, er komt vrij veel warmte door het toetsenbord omhoog, en daar krijg je dus zweethanden van. Verder is het rubber op het linker knopje bij het touchpad bijna volledig weggesleten, er zit plastic onder, wat geen slijtage vertoond.
Verder is enkele maanden geleden ( vlak voor het verstrijken van de garantie ), de adapter kapot gegaan. Deze is netjes onder garantie vervangen. Schijnt ook niet bij alle fabrikanten zo te werken.
Hoewel de 3D-kwaliteit wel beter 'schijnt' te zijn werken de Nvidia drivers naar mijn mening niet zo fijn als de Intel drivers onder Linux. Je bent geforceert te werken met de officiŽle Nvidia tool hiervoor, en via randr heeft het voordeel dat je met tray icons en andere 'native' tools kunt werken.

Heb jij ook een HP Compaq 8510w (GC114EA)?