Creative Zen Vision, 30GB (USB 2.0) Review

retac 14 april 2007, 548 views

Creative Zen Vision, 30GB (USB 2.0)

Pluspunten

• Goed, groot scherm
  • Meegeleverde kabels
  • Ondersteunde formaten
  • FM radio

Minpunten

• Nogal groot en dik in vergelijking met een iPod
  • Redelijk trage opstarttijd
  • Redelijk slechte oortjes

Geluidskwaliteit Score: 3
Ik heb mijn Creative Zen Vision nu ongeveer een maand. Ik ben er zeer tevreden over. Ik koos voor dit apparaat ipv een iPod omwille van het grotere (en betere) scherm, de prijs, de meegeleverde voedingskabel en de meegeleverde kabel om het toestel op mijn TV aan te sluiten. Het nadeel is wel dat de Vision veel dikker is dan een iPod en dus minder compact is. Natuurlijk is de besturing ook minder handig dan met een Click-wheel

De meegeleverde oortjes vond ik niet erg goed, maar dat is mijn mening. Ik heb de oortjes vervangen door oortjes van Sennheiser. Nu vind ik het geluid super. Ook als ik naar de radio luister vind ik het geluid zeer goed, wat niet altijd het geval is bij goedkopere MP3-spelers met FM-radio.

Het scherm vind ik schitterend. Het is veel groter dan bij een iPod of Vision:M, dus is het veel leuker om naar films te kijken. Ik doe dit erg vaak, vandaar dat ik het ook een zeer groot plus-punt vind. Het is natuurlijk ook zeer leuk om de Zen op een TV-toestel aan te sluiten en gezellig naar een filmpje te kijken met een paar vrienden. Belangrijk nadeel is wel dat de Vision geen ondertitels (.srt) ondersteunt, dus moet je het ofwel zonder ondertiteling stellen, ofwel ondertiteling inbakken.

De meegeleverde software vind ik niet perfect, maar het valt wel mee. Ik heb vooral problemen bij het converteren van video's, maar dit komt misschien omdat ik er nog niet genoeg op gezocht heb. De software op de speler zelf is zeer goed en logisch opgebouwd, dus daar heb ik absoluut geen klachten over.

30 GB is vrij veel, alhoewel ik weinig problemen heb om hem te vullen. Eventueel kan ik nog uitbereiden via de Compact-Flash ingang. Ik heb nog nooit een CF kaartje in de Vision gedaan, omdat ik alleen SD en MS Pro Duo kaartjes heb. Daarom vind ik deze feature ook niet echt handig en had ik liever een grotere accu of dunnere mp3-speler gehad in de plaats.

Heb jij ook een Creative Zen Vision, 30GB (USB 2.0)?

Ik heb er ook een, crasht de jouwe ook soms? Mijne wel als ik bij een grote lijst liedjes naar beneden scroll, dan trillt hij hevig en gaat ineens uit :( Maar als ik hem dan weer aan zet werkt hij gewoon weer.
Wij hebben er sinds vorig jaar oktober zo1n Vision M en zijn er tevreden ove. I 1x kapot gegaan omdat hij gevallen was, zonder problemen een nieuwe opgestuurd gekregen en die werkt toch naar volle tevredenheid, MP3 DVD fot`s en heel veel MP3tjes staan erop , en we hebben nooit ene maal de SW hoeven ete resetten.
Hij speelt vaak ook over de huis HIFI installatie met geweldige kwaliteit Wel hebben we een duurdere versie oortjes gekocht en beschermhoes tegen krassen van het displa.
Suggestie van mij download de laatste upgrade SWhttp://uk.europe.creative.com/support/downloads/.
Tegen de lage opstarttijd is een firmware upgrade uitgebracht. Ik had hem ook, maar 2x een scherm met een vastzittende pixels.
Ik ben ook maar matig tevreden. Vaak blokkeert hij als je gewoon foto's aan het bekijken bent ofzo. Niets helpt, alleen batterij uithalen en heel lang wachten tot hij geherconfigureerd is. Een groot nadeel is ook de slechte inkijkhoek.