Specificaties Geschikt voor FreeBSD - Bekijk alle specificaties

FreeNAS Review

raugustinus 30 juli 2011, laatste update op 30 juli 2011, 2.396 views

FreeNAS

Pluspunten

• Makkelijk te installeren op een USB stick
  • Goede GUI voor beheer
  • ZFS filesysteem

Minpunten

• FreeNAS 8 mist nog een flink aantal features zoals BitTorrent, iTunes/DAAP maar deze worden toegevoegd in 8.1

Gebruiksvriendelijkheid Score: 4
Systeemeisen Score: 4
Stabiliteit Score: 4
Aangezien ik mijn workstation niet meer 24/7 aan wil laten staan heb ik besloten om een NAS aan te schaffen. Ik heb een poos getwijfeld of ik een off the shelf NAS zou aanschaffen of er zelf een zou bouwen. Uiteindelijk is mijn keuze op het laatste gevallen. En wel om twee redenen. Namelijk de prijs en de performance. De betere NAS machines zijn toch al snel prijzig, zeker als je kijkt naar een NAS met ondersteuning voor bijv 4 of meer schijven.

Ik had nog een MINI ITX moederbord met een E8500 Dual Core CPU, 4GB geheugen liggen en een Shuttle K45 behuizing. Eigenlijk passen daar maar 2 3.5" schijven in, maar met een simpele ingreep (2 gaatjes boren) is dat uit te breiden met ruimte voor een 3.5" disk.

Aangezien de NAS vooral is bedoeld voor het opslaan van media bestanden en backup is de performance niet het allerbelangrijkst. Ik heb daarom gekozen voor de Samsung Ecogreen schijven van 2TB elk. Deze schijven draaien op 5400 toeren en zijn daarom niet de allersnelste maar wel bijzonder zuinig en performance is goed genoeg. 3 schijven was voor mij het minimum aangezien ik enige bescherming van mijn data wil en raid 5 of raid-z wilde draaien.

Het installeren is echt een eitje, ik gebruik een 16GB usb stick die ik had liggen als root disk. Het is met linux bijzonder eenvoudig om FreeNAS op een USB stick te installeren en die daarna als root disk te gebruiken.
Voor een x86 64 bit platform bijv :

wget http://sourceforge.net/pr...ASE-amd64.Full_Install.xz
xzcat FreeNAS-8.0-RELEASE-amd64.Full_Install.xz | dd of=/dev/sdX bs=5k

Waar je de X dan vervangt voor de letter van je USB device. Let op dat je niet schrijft naar de partitie (dus niet /dev/sdh1 bijv) maar naar het device. Daarna kan je met de USB stick FreeNAS booten.

Inmiddels draait FreeNAS 8 nu ca. 24 uur en heb ik vanochtend een script gestart voor de migratie van mijn bestanden van mijn workstation naar de NAS. Ik heb helaas de logs niet bewaard voor een berekening van de performance, maar de snelheid van rsync (local copy op een nfs mount) fluctueert tussen de ~60 en ~90MB/s.

Ik heb eerst nog kort gedraaid met FreeNAS 7.x vanwege een aantal features die nog niet beschikbaar zijn in FreeNAS 8. Uiteindelijk heb ik toch voor release 8 gekozen vanwege de betere ondersteuning van ZFS. Hier is een link naar de feature comparison tussen 7 en 8. En hier de roadmap naar 8.1 waarin de meeste missing features worden toegevoegd.

Heb jij ook een FreeNAS?

NAS4Free is inmiddels al veel beter met ZFS