Sennheiser HD 201 (Zwart) Review

Gropah 27 juli 2011, laatste update op 27 juli 2011, 3.092 views

Sennheiser HD 201 (Zwart)

Pluspunten

• Geluid
  • Stevig

Minpunten

• Niet echt draagbaar
  • (mogelijk) kabellengte

De sennheiser HD201. Volgens mij een redelijk bekende set. Hij wordt benoemd als een goedkope headset met goed geluid gemaakt door een fabrikant die bekend staat als een fabrikant die goede producten afleverd, maar wel eens wil doorschieten met de bass. Is dit allemaal waar, klopt het allemaal niet of is het totaal iets anders? Let's find out!

Over mij en geluid: Ik ben een adolecent van 18 jaar. Ik heb al sinds ik klein was problemen aan mijn oor gehad, varierend van ontsteking tot gaten in mijn trommelvlies. Dit alles heeft er toe geleidt dat ik een gehoor heb van ongeveer 90% waarbij vooral de hoge tonen wegvallen. Dit staat ook wel bekend als ouderdomsdoofheid. Daarnaast houd ik van Techno, House, Dubstep, Drumm & Bass en Hardstyle. Bass kan ik dus wel waarderen. Daarnaast vind ik dat de Z5500 van Logitech goed geluid geeft... BE AWARE!

Laat ik beginnen met wat het eerste opvalt als je hem uit de doos, geen blister, haalt. Hij heeft een dikke hoofdband. Het kussen is redelijk dik en de scharnieren voelen goed aan. Niks op aan te merken. Er komt een 3.5mm naar 6.3mm convertor bij, in goud voor diegene die het willen weten. Op de doos staan de volgende gegevens:

Frequentie bereik: 21 tot 18,000 Hz
Maximale geluidsdruk: 108dB
Harmonische ruis: <0,7%
Lengte kabel: 3 meter (koper)
Gewicht: 165 gram (exclusief kabel)

Het geluid
Het geluid is naar mijn idee zeer goed te noemen. Het is helder. Naar mijn idee zijn de geluiden goed uit gebalanceerd. De bass klinkt goed en diep. Je zou hem bijna voelen in je maag, waar het niet dat het toch echt op je oren gericht is. Ik merk echt het verschil tussen een simpele koptelefoon en de Sennheiser HD201. Je hoort geluiden veel beter en je hoort ook beter waar ze vandaan komen en hoe ver ze zijn.

Geluidsafscherming
De koptelefoon is goed geluidsafschermend en is door de omgeving ook niet te horen, mits je hem niet te hard hebt en om de nek hebt hangen. Als iemand tegen je praat heb je het nauwelijks door. Je hoort misschien wat gemumble op de achtergrond, maar dat is het. (Dit is natuurlijk afhankelijk van het niveau van geluid).

Comfort
De koptelefoon zit geweldig. De eerste uren zal het even wennen zijn. Dat was het in ieder geval voor mij, iemand die voor deze koptelefoon nog nooit 1 had gehad. Maar als je er eenmaal aan gewend bent is het geweldig. Hij zit lekker. De hoofdkussen zit goed en is van goede kwaliteit. Hij is zacht en lekker en is ook redelijk flexibel. De kussens rond de schelpen zijn ook van goede kwaliteit en zitten precies goed, naar min idee. De kussens duwen de schelpen net zo ver van de oorschelp af waardoor hij op een goede afstand van de stoffenafdekking van de speakers is. Na uren zitten zit hij nog steeds lekker en merk je nauwelijks iets, mits je het goed krijgt. Het probleem wat je kunt hebben, zoals ik, is dat het afstellen wat moeilijk gaat. De afstanden tussen de standen van de schelpen zijn naar mijn idee iets te groot. Daardoor is het moeilijk af te stellen. Voor mij is het nu 3 aan de linker kant en 2 aan de rechterkant.

Portability
De koptelefoon is niet zo draagbaar. Het probleem voor portabiliteit is dat het allemaal redelijk massief is. Dat heeft zijn voordelen, maar je kan het niet ergens makkelijk wegstoppen. De enige manieren om hem goed te vervoeren is om je nek of op je hoofd. Dit is dus niet al te draagbaar.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit van deze dingen is erg goed. Zoals ik al zei is het allemaal redelijk massief, zonder echt zwaar te zijn. Hij voelt stevig aan en dat is hij ook. Hij kan wat buigen hebben zonder dat je iets hoort kraken of dat je het idee hebt te veel kracht moet zetten of dat je koptelefoon beschadigd.

Voor 20 euro is dit een goede koptelefoon. Hij doet het erg goed bij de muzieksmaken waar ik van hou. Bij andere muziek en geluidsopnamen presteert hij ook goed. De bouwkwaliteit is ook erg goed.Het enige probleem is dat hij niet erg portable is. Voor sommige mensen is de lange kabel ook een argument, maar daar kun je meestal zelf ook wat op vinden in de vorm van een spoel oid.

Naar mijn idee doet Sennheiser met deze koptelefoon recht aan zijn naam en heeft een nieuwe markt aangeboord. Daarnaast heeft het ook een nieuwe fan.

Heb jij ook een Sennheiser HD 201 (Zwart)?