Specificaties 5,25" formaat zonder lcd-scherm - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM-MFC1 Plus (Zwart) Review

Droid86 27 juli 2011, laatste update op 27 juli 2011, 992 views

Zalman ZM-MFC1 Plus (Zwart)

Pluspunten

• Kan 6 fans aansturen
  • Van Goede kwaliteit
  • Ziet er basic maar toch wel mooi uit
  • Simpel te monteren
  • Duidelijke installatie omschrijving

Minpunten

• Er worden geen schroefjes bij geleverd

Features Score: 4
Kwaliteit Score: 5
Nadat ik mijn Spire Thermax Eclipse II CPU cooler had gekocht en er achter kwam dat de fans hiervan een stuk meer geluid maken dan de fans die ik zelf in mijn kast had ingebouwd besloot ik op zoek te gaan naar een fan controller. Ik vind het geen probleem dat de fans veel geluid maken wanneer ik aan het gamen ben maar om nou de fans te horen blazen alsof ik een serverruimte (lichtelijk overdreven natuurlijk maar goed!) zit wanneer ik met huiswerk of andere activiteit bezig ben die concentratie vereisen.

Mijn Asus P8Z68-V Pro moederboord biedt zelf de mogelijkheid om de Fans die op het moederboord zijn aangesloten aan te sturen via software in Windows of in de bios maar helaas zijn de instelling hiervoor wat beperkt. Het is namelijk via mijn mobo niet mogelijk de fans individueel aan te sturen.

Gister heb ik de Zalman ZM-MFC1 Plus (Zwart) binnen gekregen en vanochtend pas ge´nstalleerd. Ik heb voor de ZM-MFC1 Plus gekozen omdat ik gewoon een basic fan controller zocht met de mogelijkheid 6 fans aan te sturen. Aan de voor kant zie je voor de rest dan ook niks behalve 6 draai knoppen om de snelheid per fan in te stellen en een indicatie led die rood of blauw brand. Wanneer je je fans op lagere toeren laat draaien krijg je een blauw ledje te zien en op hoge toeren een rood ledje.

De prijs van de ZM-MFC1 is volgens mij zo'n beetje dezelfde prijs als de andere controllers. Ik heb hem voor 30,85 euro inc verzendkosten aangeschaft. zie pricewatch. Er zijn rond deze prijs wel meer fan controllers beschikbaar zoals bijv. de Scythe Kaze Master Ace of de Scythe Kaze Q 12 etc etc maar deze fan controllers kwamen met heel veel extra toeters en bellen die ik niet wou of konden niet genoeg fans aansturen.

Bij de fan controller worden 6 verlengingskabels geleverd die ik goed heb kunnen gebruiken om de kabels netjes via de zijkant weg te werken. Waarvan twee kabels een aansluiting hebben voor fan speed monitoring.Meer dan dit wordt er dan ook niet bijgeleverd voor de schroefjes zal je helaas zelf moeten zorgen.

Ik maak zelf gebruik van de Cooler Master CM 690 II Advanced waarin clickmounts aanwezig zijn hiermee heb geprobeerd de controller vast te maken maar dit was niet mogelijk. Uiteindelijk heb ik de fan controller met 4 schroefjes binnen no time netjes vastgemaakt.

In reviews van andere tweakers heb gelezen dat ze de knopjes van de ZM-MFC1 wat los vonden zitten dit heb ik ook gelijk gecontroleerd toen ik hem binnen kreeg maar dit was bij mijn exemplaar niet het geval. Mocht ik dit in de toekomst opmerken dan zal ik dit hier nog even komen vermelden.

Link naar pics:

Mochten jullie vragen of verbeterpunten hebben let me know. :*)

Heb jij ook een Zalman ZM-MFC1 Plus (Zwart)?

Moet je de fans nu handmatig reguleren of kun je ook reguleren via software?