MSI NX8800 GTS-T2D640E - Reviews

Specificaties 640MB DDR3 • 2x DVI-I - Bekijk alle specificaties

MSI NX8800 GTS-T2D640E Review

C-Gate 22 september 2007, 7.076 views

MSI NX8800 GTS-T2D640E

Pluspunten

• Snel
  • Overclockbaar tot GTX snelheden
  • Oogt erg mooi
  • Game : Company of Heroes
  • Stil, ondanks alle geruchten (60 - 70 % fanspeed)

Minpunten

• Erg groot
  • Lawaai op 100% fan
  • Energie-vreter (PSU)

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Zo ! Blijkbaar zijn velen er nog niet toe gekomen er eentje te schrijven , maar ik dacht , laat ik er eens eentje doen ( dit is mijn eerste )

Deze grafische kaart werd gebruikt samen met:

Intel Core 2 Duo 2,13 Ghz @ 2,8 Ghz
Asus P5B mobo ( mn 2de :P )
2 Gb DDR2 RAM 667Mhz ( Samsung )
MSI Geforce 8800GTS
Zalman 600w heathpipe cooled psu.
500GB W.D 16mb SATA II Disk
160GB Samsung 8mb IDE Disk

Extra's:
Zalman 9500-CU-LED op de CPU cooler
Coolermaster LED 120mm Casefan
Zalman ZM-MFC-1 FanController ( AANRADER )

in een Aerocool Engine II case.
BENCHMARK GEDEELTE GEUPDATE + VISTA INFO
De kaart zelf
De kaart op zich is eigelijk best erg groot en daar zal je dus moeten aan denken wanneer je deze koopt. ( Bij de GTX mag je er nog eens 4 cm bijdoen in lengte)

Mensen die een mini-tower hebben hebben 99% kans dat hij niet past. Bij mij past ie maar ik verlies wel een HDD slot in mijn case ( zie foto's onderaan de survey)

Prestaties
Tja... Wat kan ik zeggen... VROEM ! Super snel deze kaart !

-De meest recente games zoals S.T.A.L.K.E.R draaien op maximale settings met 8x AA & 16x AF aan een gemiddelde van 64fps.

*Test drive unlimited die in mijn ogen niet goed geoptimaliseerd is voor de PC draaid op een kleine 60fps op maximale settings maar erg vlot lijkt dit niet echt , vergeleken met S.T.A.L.K.E.R ( dit even terzijde )

*Verder speel ik Counterstrike Source & Day Of Defeat Source op maximale settings met vsync aan , en de framerate gaat daar dus nooit onder (75fps constant)
Alles op high, 16x AA & 16x AF

Nog enkele games:

*Dark Messiah of Might and Magic: weer gewoon alles volluit, zelfde resolutie als anders, vsync aan en hier nu en dan op die echt drukke momenten een fps drop naar ... 65fps.. (75fps constant door vsync in alle andere momenten)

*Guild Wars:: Alles volluit, ik ging naar de drukste stad, schommelde tussen 90fps en pieken van 200fps ; weer alles op maximaale kwaliteit.

*Infernal: Zelfde verhaal, maximale settings, via control pannel 16x AA & 16 AF , 75fps constant!

*Oblivion Zelfde als Dark Messiah, tussen de 65 fps & 75 fps met op drukke momenten eens 53 fps. Alles op maximum. HDR aan en dan 4x AA geforced via control panel ( is niet echt aan te raden maar werkt hier goed )

*Prey: Zet ik ook volluit en heb geen problemen. Alles ziet er super goed uit, alles op maximale settings weer.

*Hitman Blood Money: Tja, dit word vervelend.. Zelfde als hierboven.. piek momenten van 160fps laagste was 68fps. Weer alles op maximum.

Alle games die ik speel zet ik meteen volluit, maar dan echt volluit, dus ook bij advanced indien mogelijk alles op maximale settings zetten. Resolutie op 1400 op 900 ; dit is de maximale resolutie van mijn Samsung 940Bw (19inch widescreen)

Het leuke is dat je gewoon iedere game dat je installeert meteen volluit mag zetten en niet meer hoeft te tweaken (hoewel, om alles NOG hoger van kwaliteit te krijgen misschien...). Gewoon volluit en gaan !

Update: ik heb intussen al hopen games gespeelt en alles speelt echt lekker vlot op deze kaart!

Benchmarks

En ook even voor de lol 3Dmark 01 laten lopen:
~[op resolutie: 1440*900 ; 8x AA|| dus alles op maximum op die benchmark hehe]

score : 38k

Geluid & Warmte
Idle draaid deze kaart op stock speeds 48° in mijn kast, stressed kan dat gaan tot 68° - 75°. De kaart draaid dan zijn fan op 60% zoals altijd. En die hoor je gewoon amper. Enkel op 100% is de fan een stofzuiger.
Zelfs na 6u hardcore gamen op stalker gaat de fan niet naar zijn volle 100%. Ik denk dus dat je al erg lang en zwaar moet gamen om die fan op zijn maximum te laten draaien.
Dus dat is erg erg positief!

Modbaarheid
Ik heb op de nVidia forums een topic gelezen over iemand die zijn 8800GTS gemod heeft en het blijkt geen probleem te zijn. Vandaar de goede score op modbaarheid
~[link = http://forums.nvidia.com/...showtopic=32176&hl=review ]

Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar misschien doe ik zelf later die mod, dus geef ik hem een voldoende omdat ik weet dat het mogelijk is, en erg simpel ook.

Drivers
Heb tot op heden geen enkel probleem gehad met de bijgeleverde drivers of de nieuwe die ik downloade van de nVidia site. Dus voor mij is pico bello :)

Overclockbaarheid
Ik heb de GTS overclocked naar
Core : 670mhz ( Stock 500mhz )
Memory: 1015mhz ( Stock 800 )

en deze loopt erg stabiel. Op idle is de temperatuur 9° meer dan op stock. En op full load scheelt het amper 11°.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is echt subliem. De DVI connecter geven een goed signaal en zelfs met een DVI-to-Analog converter is het beeld haarscherp en zijn de kleur echt levendig.
(veel beter dan mijn 6600GT 128mb)

Featureset
Welja.. daar kan ik kort over zijn..
Enkele kabeltjes om aan te sluiten..
Een boekje.
2x dvi converters
Company of Heroes. [ Special double DVD edition ]

Eigelijk niet meer dan je moet verwachten, een goede game, convertertjes, en natuurlijk de kaart.

----------------------------------------------

De prijs valt best mee hier in België heb ik hem gekocht voor 415¤. Heb hem nog nergens anders in belgië zo goedkoop gezien.

Kortom, deze kaart is een aanrader. Als je je het kan permiteren koop je gewoon de GTX versie dan ben je nog wat langer zoet, maar voor mij volstaat de GTS voorlopig.

Mocht je je afvragen waarom ik deze kaart kocht, het was duidelijk, ik begon een nieuw systeem samen te stellen ik had iets nodig dat krachtig was. Ik zat al een tijdje te kijken op een 8 serie grafische kaart , en toen ik deze aan een tamelijk goede prijs hier in belgië kon kopen, was ik verkocht.

Ook de vele benchmarks en reviews op sites hebben mij doen inzien dat dit echt wel een super goeie kaart is waarmee ik denk (hoop ik) nog lang mee zoet ben.

Fotos case:

---------------------
edit:
VISTA
Zo heb net vista geinstalleerd, alles liep van een leien dakje. Drivers netjes geinstalleerd van de nvidia site, enkele games getest , onderandere S.T.A.L.K.E.R . Voorlopig een beetje performance verlies ( een kleine 7fps ) maar zo erg vind ik dit niet.

Heb nu reeds enkele dagen vista en eigelijk elke game die getest werd in XP werkt ook in Vista.

Zoals algemeen geweten is is de performance daar iets lager. Maar dit scheelt erg erg weinig. Dus geen paniek!!!

Heb jij ook een MSI NX8800 GTS-T2D640E?

Geupdate!

[Reactie gewijzigd door C-Gate op 21 september 2007 21:02]

Blijft nog steeds een mooi kassie.

19inc 20 inc..
Gaat meer omde resolutie die je gebruikt.
Op een 1280x1024 zal 320Mb of 640Mb volgens mij nix uit maaken.

Gebruik ook die Zalman fan controller maar dan in een Antec 900 :)

[Reactie gewijzigd door warmonger op 22 september 2007 12:20]

hmmmmm, bepaalde settings hebben echt wel veel genieten van die 320mb EXTRA geheugen :)
Goeie review!

al helemaal omdat het zowat precies dezelfde pc is wat ik heb :D (je hebt een andere CPU thats it)
weet ik teminste dat die past!!

ik vroeg me af of je de crysis demo al eens gespeelt hebt? zo ja op welk graphic lvl?
zo nee, zou je de demo dan eens willen proberen!? want dit is echt wel het spel van het moment met DE DX10 graphics. en wil wel eens weten hoe goed de 8800gts presteert met deze game.

Ik heb het eens geprobeert met een 7600GT XFX OC @ 640/840.
Het valt gewoon niet te spelen want als het graphics lvl lager is dan "High" dan zie je gewoon weg geen graphics van ut spel. dus je ziet de binnekanten van de poppetjes of bv het vliegtuig @ ut begin is gewoon doorzichtig... of je ziet alleen grote open vlaken... ik kan het dus niet eens spelen :(

[Reactie gewijzigd door Taurnil op 12 november 2007 11:58]

hey Taurnil, ik heb de full versie van het spel , en speel het hier op maximum settings op een gemiddelde van 35 fps, niet bijsterhoog, maar erg speelbaar. De AA verlagen en hier en daar een optie en je komt vlotjes over de 60fps.

grtz
Heb ook een MSI 8800 GTS 640 gehad in SLI met een ASUS 8800gts 640.

ASUS in mei 2007 aangeschaft.
MSI augustus 2008.

Beiden overklokt, de ASUS het hardst. Maar in begin 2010 overleed de MSI!!

De ASUS stoomt vrolijk verder. En draait al ruim 3 jaar overklokt op 620/1620/950

MSI is dus minderwaardig aan ASUS imo.

Ook de moederborden van MSI zijn van die gammele dingen. Niet kopen.

Gewoon ASUS nemen. Dan heb je goed materiaal
Heb deze kaart intussen al lang niet meer, maar ze draait nog steeds goed in het systeem van m'n vriend :)

Intussen een ASUS GTX560 Ti ;)