Samsung SH-S182M Review

Pluspunten

• Schrijfsnelheid
  • Media-compatibiliteit
  • Lightscribe
  • Doet wat hij moet doen

Minpunten

• Geluidsproductie tijdens branden

Media-foutgevoeligheid Score: 5
Media-compatibiliteit Score: 5
Schrijfsnelheid Score: 5
Leessnelheid Score: 4
Algemeen
In oktober 2006 was ik duidelijk aan een nieuwe brander toe. Na wat reviews gelezen te hebben kwam ik bij deze uit. Een prima brander voor slechts drie tientjes... moet wel goed zijn toch?

Featureset & modbaarheid
Ik heb zelf een kale OEM versie waar eigenlijk niks bij zat. Ik weet niet of er ook een retail versie op de markt is, maar Samsung kennende zit dat wel snor. De brander ondersteunt verder Lightscribe, een erg leuke feature om DVD's te labelen.

Leessnelheid
Merkbaar trager dan m'n BenQ DVP-1650V speler, maar het is natuurlijk ook een brander. Een leessnelheid van 12x is mijns inziens zeker acceptabel.

Schrijfsnelheid
Prima! :) Ik heb er inmiddels al tientallen Verbatim DVD's mee gebrand op 18x en elke (volle) DVD komt in zo'n vier minuten de oven uit.

Geluidsproductie
Hoewel de brander idle niet te horen is, heb ik het gevoel dat ik bij het branden op een luchtmachtbasis sta. Op zich heb ik geen grote moeite met wat herrie, maar als ik serieus m'n speakers harder moet zetten dan vraag ik me wel af of dat de bedoeling is.

Media- compatibiliteit & media- foutgevoeligheid
Wat betreft DVD's gebruik ik eigenlijk niets anders dan Verbatim. Op een spindle van 100 stuks zijn ze nog geen tientje duurder dan het goedkoopste merk en dan heb je ook echt kwaliteit. Ervaring met exotische schijfjes heb ik dus niet in combinatie met deze speler. Van de dikke honderd DVD's die ik inmiddels gebrand heb, is er in ieder geval nog geen een weigeraar geweest. Verder heb ik inmiddels ook tientallen TDK en Ricoh CD's gebrand en ook daarbij heb ik nooit problemen gehad.

Voor meer informatie over de media-compabiliteit verwijs ik je door naar de specificaties, aangezien hij ook enkele nieuwe formateren ondersteunt die ik zelf nog niet gebruikt heb.

Hoewel hij net zoveel kost als branders van andere merken, vind ik drie tientjes voor een brander die zonder zeuren op 18x brandt echt geen geld!

Als je op zoek bent naar een brander die gewoon vlot z'n werk doet is dit een prima keuze! De geluidsproductie is tijdens het branden wat hoog, maar door de hoge brandsnelheid van 18x kan dit ook geen groot probleem zijn lijkt me. ;)

Heb jij ook een Samsung SH-S182M?