Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB Review

GTACrime 26 mei 2007, laatste update op 17 november 2015, 7.314 views

Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB

Pluspunten

• Erg stil
  • Goedkoop
  • Snel
  • Temperatuur

Minpunten

• Geen

Algemeen
Bij de aanschaf van m'n PC in augustus 2006 heb ik gekozen voor een RAID 0 array van twee Samsung Spinpoint 250GB hardeschijven. Lekker vlot, lekker koel en bovendien heerlijk stil. Omdat ik blijkbaar nogal een grootverbruiker ben zat de boel na een maand of drie vol en ging ik verder kijken. Ik voelde er wel iets voor om nog een paar 250GB hardeschijven te halen van Samsung, maar in mijn relatief kleine Thermaltake Tsunami kast kunnen helaas maximaal vijf hardeschijven en dan zou ik uitkomen op een totaal van 1.25TB. Een hoop data, maar het blijft aan de krappe kant voor mij.

Toen heb ik mezelf een aantal maanden op downloadrantsoen gezet en heb ik de hardeschijf-markt een in de gaten gehouden. Iets meer dan een maand geleden viel m'n oog op de Samsung Spinpoint van 500GB. Deze was vergeleken met andere 500GB hardeschijven gewoon erg goedkoop (140 tegenover gemiddeld 180 of iets dergelijks) en de toen nog beperkte reviews waren in ieder geval positief. Uiteindelijk heb ik er een maand geleden dan ook twee besteld (voor 130 per stuk) en ik ben er niets anders mee dan in m'n nopjes. :)

Prestaties
De prestaties vallen me heel erg mee. Ik had verwacht dat de twee hardeschijven los zeker slechter zouden presteren dan m'n twee 250GB hardeschijven in de RAID 0 array, maar het verschil is miniem. Ik heb op m'n RAID 0 array en op de twee nieuwe hardeschijven HD-Tune even laten lopen en dit is het resultaat:

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm4VfT8JgBY.jpegSamsung Spinpoint 250GB (2x in RAID 0)

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm3WLzO5dBZ.jpegSamsung Spinpoint 500GB (hardeschijf 1)

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm1FkFgVZoh.jpegSamsung Spinpoint 500GB (hardeschijf 2)

Stabiliteit, betrouwbaarheid & compatibiliteit
Hoewel het me aardig wat moeite kostte om de hardeschijven op hun plek te krijgen door mijn relatief kleine kast, werkte alles direct toen ik ze eenmaal aangesloten had. S-ATA datakabel aansluiten op het moederbord, de voedingskabel erin prikken, even partitioneren, formatteren en alles werkte gewoon direct.

Ik heb ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om volledig over te stappen op Windows Vista Ultimate 64-bit (OEM). Na het aansluiten heb ik alle belangrijke informatie van m'n RAID 0 array gehaald en op de twee nieuwe hardeschijven gezet. Vervolgens heb ik m'n RAID 0 array opnieuw gepartitioneerd en geformatteerd. Ook Windows Vista pakte alles direct en binnen een paar uur had ik een systeem met Windows Vista en 1TB aan lege ruimte! :)

Geluidsproductie
Zoals ik al gewend was van m'n twee Samsung Spinpoint 250GB hardeschijven is ook de 500GB versie erg stil. Ik moet serieus moeite doen om de vier hardeschijven te kunnen horen. Hoewel ik op dit moment (nog) niet het stilste systeem heb kan het zijn dat de hardeschijven simpelweg overstemt worden door de andere componenten, maar ik heb de indruk dat ze echt een van de stilste onderdelen van m'n PC zijn.

Warmteproductie
Zoals op de screenshots van HD-Tune te zien is, zijn ze rond de 25 30 graden. Een nette temperatuur dus, aangezien de vier hardeschijven behoorlijk dicht op elkaar zitten. Ik moet er wel bij vermelden dat er een 120mm intake fan op staat te blazen.

Toen ik de hardeschijven kocht kostten ze 130 per stuk. Dat komt neer op 0,26 /GB... prima dus. Inmiddels zie ik dat ze al te koop zijn voor 110, dus voor de prijs hoef je het echt niet te laten.

Goedkoop en goede prestaties, wat wil je nog meer?

Prima hardeschijf voor een erg nette prijs!

Inmiddels zit mijn 1.5TB al weer aardig vol en zit ik erover te denken om een RAID 5 array te maken met vier van deze schijven. M'n moederbord bevat zes S-ATA poorten dus wat dat betreft past het perfect met m'n RAID 0 array. Wellicht dat ik dan de zesde hardeschijf in m'n tweede externe 3.5" diskette-bay ga monteren of iets dergelijks. :)

Heb jij ook een Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB?

Ik vind de SP2504C juist best rumoerig, die schijf is toch echt duidelijk hoorbaar in mijn server.

Ben ook aan het denken om een HD501LJ te kopen maar ben echt beniewd of hij nu stiller is dan de SP2504C. Volgens sommige reviews op internet wel maarja...
ik heb 4x die SP2504C.. ze zijn erg stil hoor!
mijn kast maakt best veel lawaai dus kan ook zijn dat het daardoor komt. Maar ik hoor ze nooit kraken, nooit happeren, ik voel ze hoogstens trillen af en toe als ze net zijn opgestart.
Samsung = stil in mijn opinie..
Tja, bij mij is m'n SP2004C weer het enige wat te horen is, ookal zit-ie in een IBL hdd-box. Idle is het een rustige zoem, maar tijdens lezen/schrijven is het een behoorlijke kraak!
Inderdaad, dat heb ik dus ook met mijn SP2504C in een Silentmaxx rev 2 harddisk silencer.

Schijf zit in mijn passief gekoelde server en ja, dan hoor je ook alles maar ik vind de schijf echt niet stil hoor...

Hiervoor zat er een Maxtor Diamondmax 9 80 GB in en die was echt nauwelijks te horen tegenover deze Samsung. Ik hoef nooit meer een Maxtor omdat ik ze niet meer vertrouw (gaan allemaal kapot) maar stil was die schijf in ieder geval wel!

Maarja, zo heeft ieder zijn eigen ervaringen, punt blijft wel dat je in een luidruchtige pc niet kunt zeggen of een schijf nu redelijk stil is of echt stil.
Nette survey! :)

1.5Tb aan data alweer vol? Gaat wel erg vlot dan :P
Thanks! :)

En ik had inderdaad verwacht dat het wel iets langer zou duren voordat de 1.5TB vol zou zitten, maar als je eenmaal met beeldmateriaal bezig bent...

Ik ben inmiddels al bezig met dingen op DVD's weg te schrijven, maar 250 DVD's branden is afschuwelijk! :r
Mooie review. Ik heb ook je survey van de Samsung SP2504C gelezen met de bijbehorende plaatjes, en daar staat ook een afbeelding van je benchmark op basis van 2x SP2504C in Raid0. Echter behaal je daar veel hogere transfer rates? Ik ben wel benieuwd welke benchmark de werkelijke is.
ik vind deze schijf ook asociaal relext, word niet warm, is stil, ik kan hem overal mee naartoe slepen zonder dat die stuk gaat alleen vind ik 500 gb wel wat weinig. binnen 2 week vol. heb er dus maar 1tb bijgekocht. iedereen die dit leest en op zoek is naar een harde schijf. ik zou de 1tb versie nemen want achteraf blijkt 500 gb niet zo veel.

[Reactie gewijzigd door owman666 op 22 mei 2008 18:18]