Pentax K10D Review

Roland78 4 april 2007, laatste update op 13 november 2008, 1.864 views

Pentax K10D

Pluspunten

• Water- en stofbestendigBeeldstabilisatie en sensorreinigingSlimme belichtingsprograma'sOpen standaard raw (Adobe dng)Veel knoppen en ergonomische bedieningAccurate autofocusHoge kwaliteit lenzen beschikbaar (pancakes en DA*)De allerbeste prijs/kwaliteitverhouding in het 'prosumer'-segment

Minpunten

• Minder breed eigen merk lenzenaanbod

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
Wat een camera is dit! Voor het geld biedt deze camera evenveel of meer dan elke van zijn concurrenten. Water- en stofbestendige behuizing, niet op de Nikon D80 of Canon 30D. Beeldstabilisatie en sensorreiniging, niet op de D80 en 30D. 10MP, snelle autofocus, hoog dynamisch bereik, goede bouwkwaliteit en ergonomische bediening; allemaal gelijkwaardig aan de genoemde concurrentie. Het enige minpunt van deze camera is het minder brede lenzenaanbod van eigen merk, maar met Sigma, Tokina en Tamron lenzen kom je een heel eind.

Featureset
De eigenschappen van deze camera zijn om van te watertanden: 10MP tot ISO 1600, beeldstabilisatie, automatische sensorreiniging, ergonomische bediening met veel knoppen, zeer goede autofocus, 10 (!) belichtingsmodi (exposure modes) en een groot LCD en extra informatiedisplay. De camera kan gebruik maken van twee soorten raw: het eigen PEF of het open standaard DNG-formaat van Adobe. Kan handig zijn voor de toekomstige bruikbaarheid van foto's.

Ergonomie en bedieningsmogelijkheden
De camera ligt heerlijk in de hand en is niet te klein, zodat je lekker stabiel kunt fotograferen. Het menu en de knoppen-lay-out is logische en overzichtelijk en de camera kent vele handigheden met betrekking tot exposure modes in combinatie met de front- en rear dials. Ook zéér handig: de raw-button, eenmaal drukken voor volgende foto raw+jpeg of eenmaal drukken om te wisselen tussen jpegen raw+jpeg: geniaal. Ook wordt alle nuttige informatie goed in de zoeker weergegeven.

Snelheid en accuratesse van automatiek
De accuratesse van de autofocus is top, op het niveau van Canon EOS 30D en Nikon D200. De snelheid is in combinatie met de 16-45 f/4 variabel. Bij voldoende licht is de snelheid goed tot aan 45 mm (dan kan de focus een beetje gaan zoeken) en bij weinig licht is de snelheid wat lager, hoewel niet slecht.
Ik heb de DA* 16-50 f/2.8 besteld en verwacht daar veel van. Deze lens heeft een usm-motor, interne scherpstelling en is ook stof- en waterbestendig. Ik zal deze review updaten wanneer ik deze lens een tijdje in gebruik heb gehad. Wat betreft de continue prestaties van de camera ben ik heel tevreden. Met een snelle sd-kaart kun je onbeperkt jpegs maken met drie beelden per seconde, en negen RAW-beelden met drie beelden per seconden.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit van de camera is in één woord perfect. In andere reviews (zoals bij Dpreview) wordt geklaagd over zachte jpegs, maar dat is een non-discussie. Ten eerste kun je altijd in raw schieten (hoe dan ook doen; het dynamisch bereik en de flexibiliteit van de foto's is hoger en geheugenkaarten kosten toch niks meer). Ten tweede kun je de camera op Bright instellen (image tone) waardoor de jpegs haarscherp (als bij Canon) worden. Ten derde bieden de zachte standaard jpegs van Pentax meer mogelijkheden bij nabewerking in bijvoorbeeld Photoshop. Daarom denk ik ook dat Pentax bewust voor wat zachtere jpegs gekozen heeft. Ten vierde is de zachtheid van de jpegs toch niet waarneembaar op afdrukken tot A3-formaat.

Bouwkwaliteit
De camera voelt zo oerdegelijk aan in je handen, echt heerlijk. Volgens mij is de camera het ook, al wens ik dat niet proefondervindelijk vast te stellen. De behuizing is niet van magnesium, maar of dat een probleem is betwijfel ik (waarschijnlijk pas als ik de camera een keer laat vallen).
De knopjes en mechanismen voelen en klinken allemaal oersolide, je krijgt niet het gevoel dat een van de elementen eerdaags gaat falen. Zoals genoemd is de camera stof- en waterbestendig, kan heel handig zijn bij bijvoorbeeld sportfotografie.

Batterijduur
Meer dan genoeg voor mijn gebruik. Na een hele dag foto's maken (+250, buiten, sport), zonder flits en beeldstabilisatie is de accu nog nooit leeg geweest. Ik heb altijd extra accu bij me, maar die heb ik nog nooit nodig gehad.

Uitbreidingsmogelijkheden
Het pakket aan uitbreidingsmogelijkheden is goed te noemen. Er is een verticale grip beschikbaar (voor twee accu's), flitsers, afstandsbedieningen en een riedel lenzen (zeker in combinatie met de eerder genoemde third-party lenzen). De zogenaamde pancakes zijn geweldige primes van Pentax en twee van de nieuwe DA*-lenzen (16-50 f/2.8 en 50-135 f/2.8) zullen waarschijnlijk soelaas bieden voor al mijn toepassingen, de telezoom voor sport en de groothoekzoom voor vakanties en binnenshuis.

De prijs is gewoon lachwekkend laag in vergelijking met de concurrentie. Ik heb bij Digitalstreet in Beuningen ¤795 euro betaald voor de K10D. Ter vergelijking de Nikon D80 body doet nu ¤809 en de Canon EOS 30D ¤949~aargh. In andere landen is de Samsung GX-10 ook op veel plaatsen te koop. Dit is dezelfde camera als de Pentax K10D, maar nog goedkoper. In Nederland heb ik deze nog niet gespot.

Heb jij ook een Pentax K10D?

Goeie review! De water en stof bestendigheid en de IS zijn zeker aardige redenen voor iemand om deze body te kopen. Het nadeel van Pentax is inderdaad dat er gewoon geen top objectieven voor te krijgen zijn zoals bij Nikon en Canon. De ingebouwde IS maakt in ieder geval een hoop goed, en het is vergelijkbaar met ingebouwde IS in lenzen van Canon (heb zelf een canon met IS lenzen).

Voor iemand die het gewoon als goeie hobby gaat gebruiken (en niet voor (semi)professioneel gebruik), dan is dit zeker de ideale body!
Top objectieven zijn zeker te krijgen voor Pentax! Alleen niet zo'n breed assortiment als bij Nikon of, nog meer, bij Canon.
De 'pancake'-primes en de nieuwe DA*-serie zijn echt toplenzen in de ruimste zin van het woord, daar mankeert echt niets aan. DA* lenzen zijn weathersealed, hebben een USM, interne focus, groot maximaal diagfragma en een bouwkwaliteit van de hoogste plank.
Wat betreft de IS is er nog één vermeldingswaardig puntje: Doordat de sensor gestabiliseerd is i.p.v. de lens, zie je schokken etc. nog wel door de zoeker. Bij IS-lenzen (zoals bij Nikon en Canon) is dit niet het geval.
Deze camera is zeker wel te gebruiken in de semi professionele sector. Het enigste wat de canon zogenaamd professioneel maakt is de commerciele acties die zij hebben. Maar qua kwaliteit is er geen verschil te vinden in deze twee merken. Ik heb zelf ook een Pentax K10 D samen met 2 lenzen 18-55 en 50-200 waarvan de foto's er uitermate mooi uitkomen. Ik ben het met deze review 100% eens en kan er niets meer aan toevoegen.