Gigabyte GA-M55plus-S3G, C51G (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA, 1394) Review

Mars Warrior 2 april 2007, 488 views

Pluspunten

• Veel ruimte voor uitbreidingskaarten
  • Stabiel (als het loopt, blijkt het ook lopen)
  • Passief gekoeld
  • Slikt veel soorten RAM (OCZ dat 2.1v nodig heeft staat niet op de QVL, maar doet het zonder problemen)

Minpunten

• nVidia drivers ondersteunen geen 4GB ram of meer icm een 32-bits OS, ondanks dat het OS tot 64GB ondersteunt en dat dit toch echt in het boekje staat!

Layout Score: 3
Algemeen
Ik was op zoek naar een ATX bord met onboard video om in te zetten als een (relatief) energie zuinige server met zoveel mogelijk uitbreidingssloten (PCI en PCIe), IEEE 1394, serieel/parallele poorten en ondersteuning voor meer dan 4GB ram.

Hierin is niet veel keus, maar dit bord voldeed volledig aan deze eisen.

Installatie
Installeren van het bord in een Antec 4000 kast icm een Coolermaster iGreen voeding (rete stil), een AMD X2 3600+, 500GB WD disk, BENQ brander en in eerste instantie 2GB OCZ XTC Gold ram dat 2.1v nodig heeft was geen enkel probleem.

Featureset
Zoals hierboven al aangegeven: dit bord heeft alle features die ik nodig heb.

Layout
De PATA aansluiting voor de DVD brander zit nogal laag. De meegeleverde kabel is echt net lang genoeg om de DVD brander aan te sluiten.

Prestaties
Niks te klagen. Bord voldoet wat dat betreft volledig aan de verwachtingen zonder dat ik hier nu concrete metingen tegenover kan zetten...

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Op de bij Compatabiliteit genoemde problemen na, draait het bord met de juiste combinatie van OS & Drivers zonder problemen en zeer stabiel, iets wat voor een server ook geen overbodige luxe is ;)

Overklokbaarheid
De BIOS bied voldoende mogelijkheden om over te clocken (instellingen vCore, vRAM, vNB, vSB etc., instellingen ram timing, HTT etc.), maar deze heb ik niet toegepast. Ik heb enkel voor de zekerheid de vRAM ingesteld op de verieste 2.1v voor het OCZ geheugen.

Compatibiliteit
Ik ben op zich zeer te spreken over de compatibliteit met de diverse hardware die ik in het bord heb gestoken zoals (niet op de QVL voorkomende) OCZ geheugen (XTC Gold en SOE URB) en een tweetal PVR150MCE tv kaarten icm Windows 2003 Server standard edition.

In eerste instantie is alles geinstalleerd met 2GB ram en liep alles als een zonnetje, totdat ik er 2GB ram extra bijstak, iets dat het bord moeiteloos moet aankunnen, immers het kan 16GB aan...

Wat is er nl aan de hand met 4GB??
1. Het BIOS ziet netjes de 4GB
2. W2K3 start op, maar crashed / loopt vast na het inloggen: het scherm bevriest, maar de server zelf draait ogenschijnlijk wel door
3. Plaatsen aparte videokaart (7800GT) maakt niet uit, blijft vastlopen
4. Deinstalleren van nVidia VGA driver helpt: systeem blijft stabiel en W2K3 rapporteert ook netjes dat er 4GB in het systeem zit (minus de voor de onboard video gereserveerde hoeveelheid ram, 128MB in mijn geval).

Wat blijkt nu na lang zoeken?
1. nVidia heeft PAE ondersteuning uit zijn drivers gehaald. Dit betekent concreet dat onder een 32bits OS 4GB of meer NIET ondersteund wordt door de drivers, ook al ondersteund het OS dit wel. Volgens geruchten zou ATI dit probleem niet hebben...
2. Een recent kb artikel van Microsoft beschrijft dit nVidia probleem ook icm het 32bits W2K3 en adviseert om de standaard VGA driver te gebruiken, die doet het nl wel...

En toen?
1. Zowel nVidia en Gigabyte hulden zich in stilzwijgen hierover, dwz antwoorden niet op emails of ontkennen het probleem en adviseren enkel een 64bits OS te gebruiken.
2. Ik heb dus alsnog een trial getest van Windows 2003 Server x64 edition, en getest met alle chipset drivers: en inderdaad, alles werkt stabiel met 4GB ram icm de 64 uitvoeringen van de nVidia drivers...

Ondersteuning door fabrikant
Op basis van de respons aangaande het 4GB probleem heb ik deze als slecht beoordeeld omdat ik het van de zotte vind dat een fabrikant een bord kan verkopen dat 16GB ram ondersteund en met naam en toenaam hierbij de compatibiliteit van een 32bits OS noemt dat deze 16GB ook aankan, maar door een kleine 'onvolkomenheid' van de meegeleverde drivers, dus NIET aan de specificaties kan voldoen!

Prijs vind ik zeer goed voor de mogelijkheden en stabiliteit van het bord, waarbij ik natuurlijk het uitzoekwerk dat ik heb gehad om die 4GB aan de praat te krijgen maar even buiten beschouwing laat ;)

Heb jij ook een Gigabyte GA-M55plus-S3G, C51G (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA, 1394)?