Specificaties 650W (80 Plus Bronze), volledig modulair - Bekijk alle specificaties

XFX 650W XXX Edition (P1-650X-NLH9 Gray Cooling Fan) Review

optimus-derp 22 juli 2011, laatste update op 22 juli 2011, 3.565 views

XFX 650W XXX Edition (P1-650X-NLH9 Gray Cooling Fan)

Pluspunten

• Genoeg aansluitingen
  • Kabels lang genoeg
  • Leuk vormgegeven
  • 8 modulaire aansluitingen

Minpunten

• rare stekker die in de psu gaat, is iets te lang en steekt dus uit en is daardoor dus losjes
  • Vibratie fan zeer irritant en luid
  • 135mm fan

Prestaties en stabiliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Changelog

22-07-2011 @ 20.18 ALLE plaatjes via links toegevoegd onder aan de review ( full res pics !! )
22-07-2011 @ 20.41 oplossing + eindresultaat ( fotos )

Toelichting

Dit is mijn eerste review, ik ben niet van plan om hier een een hele uitgebreide lap tekst neer te zetten, het is dan ook meer een eerste indruk + probleem uitleg.
Deze review heb ik geschreven om mijn kop een beetje rustig te krijgen, en ik ben nu tijdens het schrijven zeer moe.
Wie weet maak ik er nog wel een uitgebreidere review van.

Ik heb deze voeding op maandag besteld en op dinsdag ( 19-07-2011 ) binnengekregen.

Reden aanschaf

De reden dat ik voor deze voeding heb gekozen is vanwege een GPU upgrade, ik ben namelijk van een HD6850 naar een HD6950 gegaan.
Aangezien mijn huidige PSU niet genoeg aansluitingen heeft en ook nogal een laag vermogen heeft ben ik overgestapt naar de XFX 650W XXX Edition.

PC specs:

-12V 0,8 A

Achterzijde
Aan/Uit schakelaar 1

Beveiligingen
tegen overspanning (OVP), tegen onderspanning (UVP), tegen overbelasting (OLP/OPP), tegen kortsluiting (SCP)

Eigenschappen
PFC actief

Features
ATX12V 2.3, EPS12V 2.9x, Kabelmanagement, Koeler temperatuurgestuurd, 80 PLUS Brons Gecertificeerd, NVIDIA SLI-Ready Gecertificeerd, ATI CrossFireX Gecertificeerd, Energy Star 4.0

Bouwvorm
ATX

PSU Koeler
1 x 135 mm

plaatje KLIK

Het is dus een modulaire voeding, er zitten 8 modulaire aansluitingen op.
2x3 sata
2x3 molex
1x pci 6 pin
1x pci 6+2 pin

en dan is er nog plaats voor 2 modulaire kabels, welke dat zijn mag je zelf kiezen.

Na het uitpakken van de PSU doos heb ik meteen de boel ingebouwd, het inbouwen was een beetje lastig vanwege de 8 pin kabel die bijna tekort was, maar voor de rest ging het allemaal prima.

Het probleem...

Ik heb net een uur besteedt aan kabelmanagement, met name het buigen en routen van de sata power kabels.
Ik zet de pc aan, en gelukkig werkt alles.
Eenmaal geboot in windows ontdek ik een zeer irritant zoomend geluid, ik dacht dat het een van mijn HDD's was, dus ik doe een error check en die vind ook inderdaad een paar foutjes.
Maar nu komt het, wat blijkt nu, de hdd is helemaal niet de oorzaak van het irritante geluid........
Dus ik plug alle hdd's eruit en ik laat alleen de SSD ingeplugd, het geluid was er nog steeds.......

Ik heb dus uiteindelijk de voeding weer uit de kast gehaald, ik heb toen mijn oor bij de voeding gehouden, en ja hoor..... het was de voeding die het geluid maakte.
Ik heb vervolgens een pincet gepakt en daarmee de fan vastgezet, probleem opgelost....
Nu is de fan uitzetten nooit een slim/goed idee, dus dit was niet de oplossing.

Nu had ik toevallig net nadat ik de spullen had besteld op internet gelezen dat er een ADDA fan in deze PSU zit.
Nu heb ik in het verleden al eens een negatieve ervaring gehad met één ADDA fan, deze zat in mijn oude Corsair VX450 PSU, deze zou volgens de specs een max DB hebben van 20, dit was dus helemaal niet het geval..... was gewoon constant op 100% aan het blazen @ 40+ DB....
Ik had dus al een voorgevoel dat bij mijn nieuwe PSU een fan gerelateerd probleem zou optreden.

Inplaats van de PSU terug te sturen heb ik een schroevendraaier + accuboor gepakt, ik dacht dus dat ik die 140mm ADDA fan wel eventjes zou vervangen voor een andere 140mm.
Wat blijkt nu, de fan is geplaatst in een bracket dat dus niet om normale 140mm fans past.... er moet 3 mm aan elke kant af en dan past deze, want het is namelijk een 135mm fan ......

Troubleshoot

Ik heb de ADDA fan er uit gehaald en op een andere pc aangesloten doormiddel van een fancontroller, het geluid is er nog steeds.... het is dus gewoon de fan zelf.
Als hij op zijn laagste RPM draait dan is het niet vreemd dat hij trilt, maar wil je het geluid weg hebben dan is de enigste oplossing de rpm te verhogen tot 80% +, dat is dus het niveau mini stofzuiger...
De fan opnieuw smeren met smeermiddel ga ik niet aan beginnen simpel weg omdat het er na uitziet dat ik deze fan niet uit elkaar kan halen zonder dat ik hem KAPOT maak..

De oplossing

Ik heb dus de fan uit de psu gelaten, en ik heb een 140mm fan op de psu gelegd, deze fan draait op 100% en is stil ( gelukkig )
Er is geen merkbare hitte tijdens normaal desktop gebruik.
Aangezien ik de PSU heb open gemaakt en daardoor een garentie zegel heb verbroken is mijn garantie vervallen.

Future plans

Ik denk dat ik morgen een nieuwe Corsair AX750 PSU ga kopen, deze is 100% modulair en gebruikt de fan niet zolang de PSU onder 20% verbruik zit, daarna gaat deze tot 50% @ 16 DB klik

De reden waarom ik die niet als eerste heb gekocht was omdat 650watt + semimodulair voor 70 euro een mooie koop was/is.

Hier is een link voor de mensen die interesse hebben in de Corsair AX750 klik

Edit 14.00 | 20-07-2011

Nadat ik het bovenstaande verhaal had geproduceerd en nog wat verdere testjes heb gedaan ben ik toch tot de conclusie gekomen dat een nieuwe PSU kopen ( Corsair/Coolermaster ) niet echt nodig is.
Als ik gewoon een Scythe 135mm fan @ 16DB koop is het probleem als het goed is opgelost.

Dus in plaats van ¤140 euro uit te geven kan ik het oplossen door iets van 15 euro + extra's te besteden.

Eind conclusie

Al met al is de XFX 650W XXX een goede koop, je krijgt volgens mij veel bang voor je bucks.
De afwerking is goed te noemen, het totale vermogen is ook zeer goed, de looks van de PSU zijn niet zo heel opvallend.
Het enigste probleem in mijn geval was de fan, maar voor de rest ben ik er tevreden mee!!!
Ik raad deze voeding dan ook aan, vooral als je geen zin hebt om veel geld uit te geven aan een 650watt modulaire PSU!!!, er zitten voldoende aansluitingen op.

Als je een zeer efficiente voeding wil dan moet je deze niet kopen, want deze is 85% efficient.
Op dit moment trek ik in idle 100 watt, dus infeite trek ik effectief gezien iets +- 85 watt.

^---- Bovenstaande met uitzondering van efficiente is puur relatief/persoonlijk ----^

EDIT 22-07-2011

Ik heb vandaag de 135mm binnengekregen, het is een Scythe 135mm 800rpm @16DB.
Hij kost 15 euro, dus om alleen maar een fan te bestellen via alternate vond ik een beetje zonder, gelukkig had ik ook nog een USB 3.0 32 gig stick nodig en een airduster.

Het inbouwen.....

Het loskoppelen van de voeding is in 2 minuten gedaan, dus dat is gelukkig niet een grote hindernis.
Eenmaal los gehaald probeer ik de fan in het frame te passen, YIPPIE hij past!!!, maar WACHT wat is dit nu?? OH FUCK de fan is welliswaar een 135mm, maar de mounting holes zijn die van een 140mm ...................en laat dit kleine detail nu net niet in de beschrijving staan op Alternate....

Kortom ik ben nu dus nog steeds geen stap verder in het vervangen van de fan, nu zal ik proberen of ik het met een boor op kan lossen, of ik maak de fan vast met van kleine draadjes.

Update 22-07-2011 @ 19.50

Ik heb gekozen voor de draadjes oplossing, ik had de mazzel dat ik nog wat van die kleine/dunne bind draadjes heb liggen.
Ik heb het frame vast kunnen schroeven en nu moet alleen nog de kap op de PSU worden bevestigd, ik heb goed gekeken of de onderkant van de fan niet de heatspreader raakt, gelukkig past het allemaal!!!

De draadjes oplossing KLIK

Foto bijgevoegd!!! KLIK

Nu kan je zien op de foto dat er aan de linkerkant in het midden een zilverkleurig plaatje zit, hier zit een geel draadje, ik denk dat dit een mechanisme is om te detecteren of er een "security breach" is.

Het gele draadje KLIK

Het gevolg van de draadjes methode

Het aanpassen van de draadjes

Nadat het duidelijk was dat de kap er niet goed op paste vanwege de draadjes heb ik de draadjes een kwart slag gedraaid.

KLIK

Dit bleek ook uit eindelijk de enigste oplossing,

KLIK voor het eindresultaat!

Laatste update zal beschrijven of de fan zijn werk doet en of er nog andere problemen zijn ontstaan.

Bedankt voor het lezen en beoordelen.

Heb jij ook een XFX 650W XXX Edition (P1-650X-NLH9 Gray Cooling Fan)?

Goeie review imo.

Ik zelf zie vaker dat mensen goeie ervaringen hebben met deze XFX (seasonic) voedingen.

en idd adda fans zijn niet goed.

5 sterren :)
Nu is 5 sterren misschien een beetje veel, maar het is meer een probleem uitleg+ mijn oplossing.

Bedankt voor het lezen en beoordelen.
5 sterren gaat nergens over idd.
Redelijke review, leest niet onaangenaam, alleen echte review zaken als benchmarks, stroomopnamek, efficientie onder daadwerkelijk gebruik en weet ik veel wat je kan testen aan een voeding, ontbreken.
Desalniettemin 2 sterren, net geen drie omdat bovengenoemde zaken ontbreken en het alleen maar tekst is (foto's blijven leuk).

Wel fijn daad je op deze manier een probleem met oplossing aankaart. Zeker een toevoeging. Keep it up
Het was ook niet mijn bedoeling om benchmarks te plaatsen, en simpel weg omdat ik de spullen daar ook niet voor heb. Het was eigenlijk meer een uitlaatklep voor die nacht zodat ik rustig kon gaan slapen.

Wie weet plaats ik wel een echte review van mijn MSI GT683R ( gaming notebook )
Dan kun je op dit moment toch net zo goed die X-760 :p is toch een soort van opvolgen van de 750??
Tja dat is ook waar maar ik hoor geen slechte dingen over de X-760 die heeft ook een quiet fan :P en fan draait nie totdat ie 25% belast word (of bij een bepaalde temperatuur).
Deze XFX komt ook van Seasonic ja, maar het is wel een heel ander model dan de X750/760. Die is gold, volledig modulair en de fan draait niet op lage loads. Deze is bronze, niet volledig modulair en de fan draait altijd. Maar is ook goedkoper.
Ik heb zelf ook deze voeding en had deze ook wat stiller verwacht. Echt hinderlijk wil ik het ook niet noemen maar als je in een stille ruimte zit hoor je hem wel degelijk. Ik zag dat je naar een andere fan had gezocht en uiteindelijk er een met draadjes heb bevestigd. Er zijn wel degelijk fans van 135 mm met 140mm gaten zoals de scythe karma flex. Hier is de link http://www.scythe-eu.com/en/products/fans/kama-flex-135.html misschien is dit wel de oplossing.

Succes
Staat er niet dat hij juist een 135mm fan heeft gekocht, met 140mm gaten waardoor hij niet past?

@felixkillercat Thanks voor de review!
Ik heb namelijk een tijdje geleden een fancontroller besteld, alle fans voor een seconde op stil gezet en 'hé? wat maakt er dan zoveel geluid?' en ja hoor, de PSU (ook XFX 650 XXX natuurlijk).

Ik denk dat ik ook een ventilator ga kopen en met deze de ADDA fan te replacen.
Ik heb zelf ook last van de piepende/zoemende fan in deze PSU en denk achteraf, had ik nou maar geluisterd naar die Felixkillercat. De voeding verder nog niet kunnen testen omdat ik mezelf te veel stoor aan het geluid en heb dus contact opgenomen met de winkel.

Verder ben ik wel tevreden over de voeding die echt degelijk aanvoelt en oogt. Maar zou mensen die deze voeding aan zouden willen schaffen wel waarschuwen op dit kwaaltje van ofwel de XFX voeding ofwel de ADDA fan. Aangezien dit probleem meerdere malen is voorgekomen.
Zijn wel dezelfde fabrikanten van beide voedingen maar seasonic is duurder
Ik heb hier 2 exemplaren van, ik heb geen last van genoemd probleem. Voedingen zijn rock solid so far en trekken niet veel uit de muur met zelfs 2x5870
Hey, je kan 135mm fans kopen bij winkels als Alternate hoor...
Nou, het zit je niet mee. Eerst de VX450 en nu deze...terwijl ze toch bekend staan als behoorlijk stille voedingen. Persoonlijk had ik ze rma gestuurd, maar de tweaker oplossing heeft ook z'n charmes.
Zomaar een vraagje..
XFX is nou niet echt bekend om voedingen.
Meer (bij mij) om videokaarten.
Dusja.. in hoeverre is deze voeding van goede kwaliteit?
Kan het mee met Enermax?

EDIT:
Had het kunnen weten, maar de score viel me niet op dus vroeg het maar.
Ik denk dat je voor een goede review ook eerst 3 jaartjes mag testen.

[Reactie gewijzigd door Luxicon op 23 juli 2011 01:14]

Een nieuwe psu dusdanig tweaken dat deze geen herrie meer maakt. Kon je deze achteraf niet rma'en wat misschien goedkoper en sneller was geweest?
Zelf heb ik ook deze psu gehad met dezelfde problemen. Binnen 5 dagen had ik een nieuwe unit binnen (weliswaar een seasonic x660 met bijbetaling).

Maar ach, zelf tweaken heeft idd zijn charmes