Specificaties PC met C2D P8700 en 4GB ram - Bekijk alle specificaties

Apple Mac Mini 2,53GHz (najaar 2009) Review

AdLentis 19 juli 2011, 1.072 views

Apple Mac Mini 2,53GHz (najaar 2009)

Pluspunten

• Goede performance
  • Snel geinstalleerd
  • Bijna geruisloos

Minpunten

• Bug bij aanpassen beeldscherm in NL-taal
  • Powerknop aan achterzijde
  • Geen ejectknop voor CD/DVD
  • Grote adapters, stugge kabels

Features Score: 5
Voor mij was dit de eerste mac. Na alle positieve reacties van mensen die ik erover sprak wilde ik er toch ook eens eentje zelf uitproberen. Aangezien er een nieuwe serie uit was gekomen kon ik voor een leuker prijsje aan een ouder model komen.

Zoals het hoort bij een nieuw systeem was ook deze mac binnen een kwartiertje klaar voor gebruik. Na een korte wizard voor wat persoonlijke instellingen werkte alles. Wat me opviel was hoe soepel alles bleek te werken. Het systeem weet meer uit de hardware te halen dan ik van Windows gewend was. Maar dat is natuurlijk het voordeel als een OS slechts op beperkte hardware hoeft te werken. Bovendien wordt alles door Apple zelf getest.

Het heeft een tijdje geduurt voor ik mijn weg aardig begon te vinden in het systeem. Veel handigheidjes werken er net even anders, en het systeem is standaard ingericht voor de eenvoudige gebruiker.

Een duidelijk minpunt - dit ligt niet alleen aan de mac - zijn de adapters die nodig zijn voor beeldschermen. Het zorgt voor een lelijke bos stugge kabels achter de mac, en bovendien heeft het apparaat daardoor gelijk anderhalf keer zoveel ruimte nodig. Wegwerken is lastig en ze schieten makkelijk uit de aansluiting, aangezien de power-schakelaar ook achterop het apparaat zit. Je kunt er wel makkelijk bij, maar ik geef toch de voorkeur aan een knop aan de voorkant. Bovendien ontbreekt een hardware-knop om CD's of DVD's eruit te halen.

Later heb ik er nog een mini-displayport naar hdmi adapter bijgekocht om een tweede beeldscherm aan te sluiten. Hierbij kwam een lelijke bug in het OS naar voren, bij de beeldscherminstellingen. Bepaalde delen hiervan zijn niet vertaald, waardoor de instellingen niet geheel worden geladen. Beide schermen staan volgens de instellingen op 640x480, terwijl dat in werkelijkheid 1920x1080 en 1280x1024 is. Zodra je iets aanklikt springen ze ook naar de lage resolutie, aangezien er bij Mac OS klik op een OK-knop nodig is. Erg irritant. Ongedaan maken kan dus niet. Als je kiest voor Engels als taal werkt alles gelukkig wel naar behoren.

• Synology Disk Station DS107+
  • HP Deskjet 940c
  • iiyama ProLite E413S
  • iiyama ProLite E2208HDS
  • Logitech C300 webcam
  • macOS

Heb jij ook een Apple Mac Mini 2,53GHz (najaar 2009)?

Het lijkt me vreemd dat de bug die je noemt -- en die is inderdaad niet fraai -- aan de vertaling van menu-opties of knopjes zou liggen. Volgens mij (maar ik ben geen expert) is alle functionaliteit bij Apple al sinds jaar en dag taalonafhankelijk.
Hi,

Korte maar duidelijke review!

Tips voor het gebruik: Je kunt je Mac dag en nacht aan laten staan. 1x per maand opnieuw opstarten is genoeg. (Dan heb je de powerknop ook niet nodig)
Je Mac valt vanzelf in slaap, en met 1 toets is die weer aan.

En je weet dat je met F12 op elk Apple-toetsenbord de dvd eruit haalt? Als je de SuperDrive op een windows wilt gebruiken is het aardig lastig idd.

En het enige wat je kunt doen tegen grote adapters en veel kabels is een Apple-display aanschaffen met mini-displayport aansluiting en een wireless keyboard + mouse en draadloos internet. Dat scheelt al weer 3 kabels.

Het talen-probleem heb ik nog geen last van gehad. Wel dat het moeilijk is om Nederlands ingesteld te krijgen op de mac mini server.
Een mac mini?

Hoor ik voor het eerst.
Lijkt wel op adapter van een macbook :)