Specificaties 12,1" (1280x800), 16GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Samsung Chromebook Series 5 3G (XE500C21) Review

Sagaris 18 juli 2011, laatste update op 18 juli 2011, 5.280 views

Samsung Chromebook Series 5 3G (XE500C21)

Pluspunten

• Hoogwaardig uiterlijk
  • Opstarten in secondes
  • Lekker snel in gebruik
  • Geen leercurve bij eerder gebruik Google producten
  • Zo veilig als wat!
  • Innovatieve layout toetsenbord
  • Je hoeft je niet druk te maken om updates

Minpunten

• Aan de dure kant
  • Processor mist sporadisch kracht, maar kan overdrijven zijn van mijn kant
  • Op dit moment te weinig offline mogelijkheden

Inmiddels werk ik nu al een ruime week op mijn Samsung Chromebook. Ik ben groot fan. Als je gewend bent om met de services van Google te werken, niet in het minst de Chrome browser, ben je binnen enkele minuten gewend aan de Chromebook. Zo ook ik.

Backstory
Mijn oude laptop was aan het einde van zijn Latijn, alles duurde zo verrekte lang. Omdat ik inmiddels gewend ben aan de snelheid van systemen zoals high-end smartphones en recente PC's ergerde ik me blauw aan de traagheid van mijn laptop. Ik zocht dus een laptop die me dezelfde snelheid kon bieden die ik inmiddels gewend ben. Ooit een tijd terug heb ik een filmpje gezien van Chrome OS en dat sprak me toen al aan. Toen zag ik dat de Chromebooks inmiddels een pre-order status hadden bereikt en heb me er toen meer in verdiept. Aangezien Chrome OS niet de volledige mogelijkheden biedt die een Windows / OS X laptop bieden ben ik bij mezelf nagegaan wat ik nou precies wil met een laptop. Tekstverwerken, heel veel surfen en onderweg een video bestand kunnen kijken kwam ik op uit. Andere taken zoals gamen, afbeeldingen verwerken en dergelijke doe ik wel op mijn full size PC. Mede om die redenen (en de lange accuduur, de snelle opstarttijden en het uiterlijk van de Samsung Series 5) heb ik de stap gewaagd en een pre-order geplaatst.

Exterieur
Toen was de dag daar dat de postbode hem kwam afleveren. Eenmaal de Chromebook eruit gehaald te hebben schijnt een prachtig wit oppervlak toe. De rest van de laptop is zwart, maar de bovenkant is mooi wit met een zilver Samsung logo en het Chrome logo in kleur met 'Chrome' erachter, alles in reliëf. Later komt ook een grijze variant op de markt, maar ik zou toch de witte gekozen hebben. Als ik de hele laptop bekijk lijkt het alsof er hoogwaardige materialen gebruikt zijn, het ziet er allemaal heel gelikt en degelijk uit.

De Chromebook heeft een aantal aansluitingen, waaronder 2 USB-poorten en een slot voor een SD-kaart. De rest van de aansluitingen zal ik jullie niet mee vervelen, die zijn in de specificaties terug te vinden. Er zit geen UTP ingang in, wat je misschien als gemis zal ervaren. Ik ben in ieder geval nog nooit, in al die jaren dat ik een laptop gebruik, in de positie gekomen waar ik die ingang nodig had, maar ik kan me voorstellen dat dat voor sommigen op dit moment nog een must is. In de tijd dat je WiFi op meer en meer plekken tegenkomt denk ik echter dat een ingang voor een UTP kabel overbodig begint te worden. Voor mij dus geen gemis.

Als je hem eenmaal openklapt zie je een (in mijn ogen) prachtig, mat zwart toetsenbord. Het eerste wat me opviel was dat de toetsen in lowercase waren. We zijn al decennia voorgelogen! Het indrukken van een 'A' op een normaal toetsenbord geeft je een 'a'. Bij de Chromebook, om een 'a' te krijgen druk je ook echt een 'a' in. Het zit hem in de kleine dingen, maar daar kom ik later nog op terug.
De toetsaanslag van het Samsung toetsenbord vind ik geweldig, een van de beste ooit. Moet daarbij vermelden dat ik geen producttester ben en dus niet heel veel toetsenbord heb mogen ervaren. ;) Afgezien daarvan, de Chromebook toetst gewoon ERG lekker.
Daarnaast heeft de Chromebook een andere keyboard layout dan traditionele toetsenborden. Zo zijn de F-toetsen weg en daarvoor in de plaats zijn toetsen gekomen die daadwerkelijk de functie weergeven die de toets uitvoert, zoals; back/forward knoppen, verversen, full screen, switchen tussen windows (pagina's, niet het besturingssysteem ;) ) en geluids- en helderheidstoetsen. Een grote verbetering in mijn ogen en het is ook soepel in gebruik! Een andere toets die weg is, is de Caps Lock toets. Hiervoor in de plaats is een zoek knop. Druk die in en je krijgt een nieuw tabblad waarbij je meteen kunt zoeken. Ik moet er nog aan wennen, maar ik gebruikte Caps Lock toch maar zeer sporadisch, dus wat mij betreft mag deze verandering permanent zijn.
In mijn eerste dagen van gebruik miste ik ook de Delete toets, deze zit echter verstopt. Ctrl + Backspace is de Delete functie. Duurt even, maar dan heb je ook wat.
De trackpad is groot en werkt in mijn ogen prima. Hij reageert accuraat en de multi touch handelingen zijn duidelijk en snel uit te voeren. Ik heb gelezen dat sommigen de trackpad net te groot vinden en er met typen last van hebben, ik heb echter kleine handen en nog geen problemen ondervonden.

Volgens verschillende reviews is het scherm ook een groot pluspunt van de Samsung Chromebook. Het is een mat scherm, wat zou moeten betekenen dat het goed tegen zonlicht kan. Ik heb het nog niet kunnen testen, maar wat ik zo heb gezien is het inderdaad een erg goed scherm met een goede inkijkhoek. Als ik vrijwel haaks op een scherm kijk, kan ik nog alles lezen. Dat heb ik wel eens anders gezien. Daarnaast heeft de Chromebook ook een webcam er in zitten, maar die heb ik nog niet kunnen testen aangezien ik vrijwel nooit iets met webcams doe.

Chrome OS
Dan nu het element waarom je überhaupt een Chromebook zou kopen, Chrome OS. De installatieprocedure is eenvoudig; taal selecteren, internetconnectie instellen, dat is gewoon inloggen op een netwerk, niks rommelen met beveiliging of iets dergelijks. Daarna log je in op je Google account en je bent good to go. Wat je dan ziet is een Chrome browser zoals je die gewend bent. Enige wat afwijkt is de tijd, taalinstelling, internetconnectie en batterij indicator in de rechterbovenhoek. Aangezien ik al een lange tijd met Chrome werk was de leercurve klein. Ook leuk is dat meteen al je instellingen van je Chrome browser worden ingeladen; wachtwoorden, extenties, bladwijzers. Je zou het echt een seamless overgang kunnen noemen. Via de moersleutel kom je in het instellingen menu, waar je een aantal basic instellingen kunt veranderen. Wil je dieper gaan kan dat ook, maar je moet wat extra handelingen uitvoeren om in de de developer mode met de terminal te komen. Daar waag ik me niet aan, dus mocht je daar interesse in hebben moet je dat even Googlen.

Een van de krachten van Chrome OS is de opstarttijd. Er wordt geadverteerd met 8-9 seconden. Ik kan beamen dat dit gewoon waar is. In 8 seconden zit je in je inlogscherm. Geweldig! Daarnaast is het dichtklappen en openklappen van je Chromebook ook een feest, aan- en uit gaat binnen een seconde.
Een andere kracht van de Chromebook is de accuduur. Daarvan wordt 8,5 uur gezegd. Je zou denken dat hij dit maar sporadisch haalt bij heel licht gebruik, maar ook daarvan kan ik zeggen dat hier niets van gelogen is. Als je niet al te veel video bestanden bekijkt (een uur lang gaan full screen Youtuben en je merkt dat wel) haalt hij echt 8,5 / 9 / 9,5 uur. Geweldig om 's ochtend op kantoor aan te komen en aan het eind weer weg te gaan zonder hem aan de oplader te hebben hoeven hangen.

Dan het gebruik. Als je al Google services gebruikt (Gmail, Google Docs, Calendar, Tasks etc.) is dit bekend terrein. Naast de standaard Google services kun je ook apps installeren. Zo hebben Angry Birds, Tweetdeck en NU.nl mooie apps voor Chrome. Andere apps zijn vaak gewoon links naar de website, al heb ik daar geen moeite mee aangezien ik de betreffende website toch al vaak gebruik. De meerwaarde van een aparte app zie ik dan niet. De NU.nl app is bijvoorbeeld leuk en overzichtelijk, maar ik vind de website fijner werken. Daarnaast heb je nog de extensies die je kunt installeren, die ook goede toevoegingen zijn aan Chrome.

Wat echter als je geen internet hebt? Op dit moment zijn de mogelijkheden in die situatie nog ondermaats. Google Docs bijvoorbeeld is nog niet beschikbaar offline, Google is echter bezig om dat wel mogelijk te maken. Daarnaast kun je offline enkele spellen spelen. Niet veel mogelijkheden dus. Google heeft echter aangegeven dat ze offline mogelijkheden in de nabije toekomst gaan uitbreiden.

Ik ben een groot gebruiker van meerdere tabbladen. Zo heb ik bij het schrijven van deze review ook al 8 tabbladen openstaan. Ik verwachtte dat de Chromebook dit ook moeiteloos aan zou moeten kunnen. Dit viel me echter een beetje tegen, als je veel tabbladen tegelijk open hebt (dan heb ik het over 8+) begint hij tegen te stribbelen. Dan merk je dat de Atom N570 processor het moeilijk begint te krijgen. Veel frustratie levert dit echter niet op, het is niet dat je secondes moet gaan wachten totdat iets geladen wordt. Het zijn kleine vertragingen die je dan krijgt, misschien dat ik daarom ook overdrijf in mijn verwoording.

Niet alles gaat via het internet, zo is er ook een primitieve media speler en file manager aan boord. Verwacht echter niet dezelfde mogelijkheden als Windows en OS X programma's. Zo ondersteunt de mediaspeler ook niet alle filetypes maar beperkt zich alleen tot bijvoorbeeld .mp4/.h264 files. De meer bekende .avi filetype (en diegene die ik het meest gebruik) wordt niet ondersteund. Echter, Google heeft dit wel al geïmplementeerd in de beta versies van het OS, dus het is niet lang wachten totdat ook in de zogenoemde 'stable' versie zit. Wat ook onlangs is toegevoegd is de support voor .zip en .rar bestanden, die nu gewoon in Google Docs te openen zijn, waar dat voorheen miste.

Omdat ik dacht dat je niets lokaal kon opslaan heb ik standaard een 8GB SD-kaart in de Chromebook gezet. Dit is echter niet nodig, aangezien je de 16 GB SSD ook als opslag kunt gebruiken. Je moet het echter niet als langdurige opslag zien, aangezien de file manager daar te weinig mogelijkheden voor beidt en je misschien ook te weinig ruimte hebt. Dan komt die SD-kaart weer in de picture. Aangezien het meeste gewoon op internet opgeslagen wordt vind ik dat gewoon prima en heb ik er geen problemen mee.

Ik heb het hierboven al gehad over updates van het OS. Deze zijn in tegenstelling tot de altijd op de voorgrond aanwezige Windows-updates bij Chrome OS op de achtergrond. Het enige wat je ooit een keer zal tegenkomen is de vraag of je je Chromebook opnieuw zou willen opstarten. Ik weet niet of dit bij alle updates zo is, aangezien Chrome OS werkt met 2 'images' van het OS. Zo installeert hij de update op de image die niet in gebruik is en de volgende keer dat je hem opstart laadt hij de geüpdate image. Als er iets fout gaat is dat niet erg, aangezien je gewoon die image hebt voor de update. Die laadt hij dan automatisch en je kunt weer verder werken zonder ongemak.

Dan hebben we nog de veiligheid van Chrome OS. Je persoonlijke bestanden zijn zo veilig als maar kan, ze zijn immers bij Google opgeslagen. Als iemand je persoonlijke Google wachtwoord niet heeft kan hij nergens bij! Daarnaast zijn ook er ook geen virussen, malware en dergelijke voor dit OS.

It's the little things that count...
Ik ben altijd fan geweest van de kleine dingetjes, die iets geweldig maken. Google als innovatief bedrijft heeft ook een aantal van die dingen in Chrome OS gestopt. Ik zal er hieronder een aantal noemen.

• Opstarten is een 1-step-process. Openklappen van je laptop is voldoende. Bij andere laptops zou je dan ook nog op de power toets moeten drukken. Waarom? Dat is een extra, in mijn ogen nutteloze, handeling.
  • Als je hem oplaadt en de batterij indicator aanklikt laat hij zien hoe lang het nog duurt voor dat hij vol is, in tegenstelling tot hoe lang de batterij nog door kan, Windows style. Als ik er zo over nadenk is de 'oude' versie overbodig, waarom zou ik willen weten hoe lang de batterij nog door kan als ik hem aan het opladen ben? Dan is de tijd tot een volle batterij een veel betere oplossing.
  • Lowercase toetsen op het toetsenbord, zoals ik hierboven al aangaf.
  • Het vervangen van de F-toetsen. Wat deed de F7 toets? Iemand? ;) Ik kan zo zien wat iedere toets doet bij de Chromebook.
  • De grote Ctrl, Alt en Shift keys. Chrome OS doet veel met hotkeys, dus zo zijn die makkelijker te gebruiken.
  • Ctrl+Alt+? geeft je een overlay met alle mogelijke hotkeys, zo zijn die eenvoudig te vinden, erg handig!
Ik vind het geweldig. Voor mij is het een aanvulling op mijn al dagelijkse computer taken. Even op de bank iets opzoeken, op locatie al je browser instellingen bij de hand hebben, geen gehannes meer met het verplaatsen van documenten door ze naar jezelf te mailen of USB-sticks te gebruiken. De handigheid van Chrome OS in combinatie met het prachtige uiterlijk van de Samsung Series 5 maakt dit een prima product in mijn ogen. De vraag is alleen, ben jij er klaar voor? Kun je overweg met een laptop die minder mogelijkheden biedt dan een Windows / OS X laptop, maar in bepaalde areas beter en makkelijker werkt? Die afweging moet je zelf maken, maar voor mij persoonlijk is het ideaal.

Heb jij ook een Samsung Chromebook Series 5 3G (XE500C21)?

Reviews door de redactie

"Het vervangen van de F-toetsen. Wat deed de F7 toets? Iemand? Ik kan zo zien wat iedere toets doet bij de Chromebook."

De F7 toets is in linux een behoorlijk belangerijke toets, als je bezig bent met coderen bijvoorbeeld in bash, en je doet iets verkeerd (je weet nooit) en de X (beeld) slaat uit, dan duw je op Ctrl+F1/2/3 of Ctrl+Alt+F1.. - ben het niet zeker - (of welk getal je ook maar wilt) en dan word je scherm 1 grote terminal.
Als je het probleem dan gefixt hebt druk je op hetzelfde maar dan Ctrl (en alt? geen idee werk niet meer op linux) + F7 en dan krijg je terug je normale desktop.
Dus die toets is wel belangerijker dan je denkt ;)

Verder mooie review. 4 sterren ;)

EDIT : misschien nog een screenie van wat de menu's inhouden rechtsbovenaan (die zullen hoogstwaarschijnlijk anders ingedeeld zijn dan Chrome (de browser) zelf denk ik.

[Reactie gewijzigd door Core2Quad op 19 juli 2011 14:49]

Fair enough, maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel. ;) De gemiddelde consument zal niet eens ervaring hebben met Linux, laat staan met de F7 knop in Linux. Bedoel alleen te zeggen dat je moet gaan zoeken om erachter te komen wat die F-toetsen doen (met een paar uitzonderingen, zoals F5), maar dat dat bij de Chromebooks in één oogopslag te zien is en dus fijner werkt.

De menu's rechtsbovenaan, bedoel je daarmee de instellingen? Of het rijtje tijd, batterij en internetsignaal?

Bedankt voor je sterren iig! ^^

[Reactie gewijzigd door Sagaris op 19 juli 2011 15:04]

Ik kan nog wel wat meer voorbeelden noemen, ctrl+F4 voor het sluiten van tabbladen in (de meeste) browsers, alt+F4 voor het afsluiten van programma's, F9 voor het binnenhalen van nieuwe mail onder Outlook, F11 voor full screen (Opera), etc. etc. ieder programma heeft wel z'n eigen manieren om de F toetsen te gebruiken, al is dat onder Chrome OS wellicht niet zo belangrijk omdat je toch niets kunt installeren.

Ik vraag me trouwens wel af waarom ze in vredesnaam de del toets hebben verwijderd, die wordt toch best vaak gebruikt zou je denken.

[Reactie gewijzigd door Ook al Bezet op 20 juli 2011 16:40]

Ik ontken ook niet dat die F-toetsen onbelangrijk zijn, integendeel. Ik zeg alleen dat het niet in één oogopslag zichtbaar is waar een F-toets voor dient, aangezien de functie per programma verschillend is zoals je zegt, en omdat de functie niet op de toets zelf staat afgebeeld. In die zin vind ik de oplossing van Chrome OS handiger, maar inderdaad, er is maar 'één programma' die die toetsen gebruikt. Misschien had ik het in mijn review anders moeten verwoorden.

Ik zou ook niet weten waarom ze die verwijderd hebben, maar Delete is in Chrome OS Alt + Backspace. Als je dat eenmaal weet is het even zo eenvoudig aangezien je er zo gewend aan raakt.
-------------------------------------

Ik zit hier op een iMac met het kleine draadloze toetsenbord. Ik heb zelf nog geen del knop gevonden dus zoveel gebruik je hem ook niet. In windows wel bijvoorbeeld bij outlook express voor het verwijderen van mailtjes. In mac osx SL gaat dat gewoon met de backspace. Dus ik snap wel waarom ze die weg hebben gehaald in Chrome OS
Mooie review, het verheldert dat Chrome OS niks is voor mij maar dat het een alternatief kan zijn voor wie slechts een internet en e-mail-pc wil. Ik vermoed dat eenzelfde doelgroep bedient als netbook en tablet.
Ik denk dat je daarmee Chrome OS wat te kort doet. Ik denk dat bijvoorbeeld een zzp'er of medewerken van een bedrijf die veel on the go is en zijn bestanden in de cloud heeft hier juist veel aan heeft. Snel even wat typen, weer in de tas pleuren en naar de volgende meeting. Als je weer thuis bent heb je gewoon toegang tot alles wat je die dag op je Chromebook hebt gedaan.

[Reactie gewijzigd door Sagaris op 18 juli 2011 14:52]

Als er een printscreen knop is zou je nog wat fotos kunnen maken van het OS? Dit nog tamelijk onbekend namelijk en lijkt me ook wel leuk om te zien.
Ik heb wat toegevoegd, je 'homescreen', Settings, File Manager en de hotkey overlay. Qua uiterlijk is het exact hetzelfde als de Chrome browser. Meer is er niet. ;)

[Reactie gewijzigd door Sagaris op 18 juli 2011 16:12]

Ik gebruik veel office? Is open office een perfect alternatief? Of kan hier ook office op?
Je kunt op Chrome OS geen programma's installeren zoals je dat gewend bent. Je bent beperkt tot de applicaties in de Chrome Webstore (wat niet te vergelijken valt met Windows-programma's bijv.) en wat op internet te vinden is.

Tekstverwerken en dergelijke kan gewoon in Google Docs, daar heb je een groot deel van de functionaliteit van normaal Office. Excel, Word, Powerpoint documenten, Google Docs kan die allemaal creëren en bewerkren. Je zou ook naar Office 365 kunnen kijken, maar dat is betaald.

*edit: Er bestaat dus ook een gratis Office dienst; Office Web Apps op de Skydrive, heb het getest en dat werkt ook gewoon onder Chrome OS.

[Reactie gewijzigd door Sagaris op 19 juli 2011 19:43]

Heel simpel: sommige mensen willen niet constant hun laptop open en dichtklappen om de computer te starten/sluiten. Die drukken liever op een knopje.

Verder een inzichtelijke review. Het lijkt me wel dat je erg gebonden bent aan Google en Google Services (en natuurlijk een internetverbinding). Zou je ook vergelijkbare online services van andere bedrijven kunnen gebruiken (bijv. Microsoft oid)?
Heb je een punt, daar had ik niet aan gedacht. Zou ik wel tegen in kunnen brengen dat een open laptop wat gevoeliger is voor viezigheid in je toetsenbord en dergelijke, maar uiteindelijk is het persoonlijke keuze. Wat mij betreft is die power knop in die zin overbodig, de laptop open en dicht klappen is voor mij ideaal.

Ik heb zelf die services niet geprobeerd, maar ik weet vrijwel zeker dat je die ook gewoon kunt gebruiken. Het OS ondersteunt gewoon Java, HTML5 en dat soort dingen, dus iedere service die daar gebruik van maakt kun je gebruiken. Ik weet wel dat Chrome OS Microsoft's Silverlight niet ondersteunt, maar ik weet niet in hoeverre Microsoft's online services (a la Office 365) daarmee werken.

*edit: Heb het even voor je getest, de Microsoft Office Web Apps op Skydrive werken vlekkeloos.

[Reactie gewijzigd door Sagaris op 19 juli 2011 17:58]

Zoho applicaties zijn ... beter ... dan Google's spullen. Probeer het eens!
Google is alleen nog onverslaanbaar in opslag en emaildienst.

[Reactie gewijzigd door RielN op 7 september 2011 01:47]

Had graag meer kritiek gegeven, maar de opmerking "alles duurde zo verrekte langzaam" is toch wel het enige :'( Het duurt lang of hij is langzaam, niet allebei ;) Fixed :)

Verder gewoon een hele goede, uitgebreide review, waar alleen wel wat meer plaatjes in hadden mogen zitten. 3 sterren nu, de 4e komt als je meer plaatjes toevoegt ;) 4 stuks, bedankt voor de mooie plaatjes :)

[Reactie gewijzigd door Sorbo op 18 juli 2011 16:16]

Oeps, nu je het zegt. :+ Zal het veranderen. En nu wil ik die vierde ster ook, lol. Ik ga vanmiddag foto's maken.
Prachtige review, 5 sterren.
Zodra ik er 1 nodig heb voor mijn studie zit ik ook aan een chromebook te denken :)
3 Sterren, nette review! 4 als er nog afbeeldingen worden toegevoegd :D!
Foto's zijn toegevoegd! Thanks voor het lezen guys.