Specificaties Basispakket zonder interne opslag - Bekijk alle specificaties

Sony PlayStation Portable Go Zwart Review

Loller1 17 juli 2011, laatste update op 17 juli 2011, 506 views

Sony PlayStation Portable Go Zwart

Pluspunten

• Klein en handig om mee te menen.
  • Kleinere scherm is niet vervelend of opvallend kleiner.
  • Geen UMDs meer nodig.
  • Games pauzeren.

Minpunten

• UMD drive is weg (is niet echt een nadeel) maar dat heeft als gevolgd dat je je UMDs niet meer kunt afspelen.

Randapparatuur Score: 5
Spelaanbod Score: 4
Multiplayer Score: 5
Multimedia Score: 5
Sinds de lancering van de PSPgo zijn er veel negative reviews over de PSPgo geschreven. De hoofdreden voor die negative reviews was het verdwijnen van de UMD drive, waardoor deze PSP niet compatibel is met zijn voorgangers, tenzij je altijd games uit de PlayStation Store hebt gekocht. De PSPgo aankopen als je dus al een gewone PSP had, is dus niet zo handig voor je UMDs (hoewel ik dat wel heb gedaan), maar ik zie totaal geen reden waarom de PSPgo het niet waard is om te kopen, zeker als je het je eerste PSP is.

Klein ťn fijn
Mijn gewone PSP 2004 neem ik vaak mee als mijn zus naar een paardenternooi gaat. Ik had dus zowiezo al van die kleine beschermhoesjes om UMDs in te steken en dan nog eens een grote tas voor alles wat ik op een tornooi nodig had: 8 UMDs en de PSP zelf. Die tas heeft de volgende afmetingen: 16 cm hoog x 20,5 cm breed x 7 cm dik.

Met de PSPgo is dat volledig anders, waar ik voor 8 games en een PSP zo'n tas nodig had, heb ik voor mijn PSPgo, 34 games en zelf m'n adapter een tasje nodig van 14 cm hoog x 9 cm breed x 3 cm dik. Veel handiger om mee te nemen, bij sommige broeken kon ik mijn PSPgo, met tas en al zelfs gewoon een m'n broekzak steken.

Silence!
Als mijn PSPgo aanstaat maakt hij exact zoveel geluid, als dat hij uitstaat. Aangezien er geen UMD drive meer is, hoor je die ook niet meer draaien en kan je nog beter horen wat er in de game/film wordt gezegt of in een liedje wordt gezongen, zonder het volume hoger te zetten.

USB en adapter in 1
Ook iets handigs vind ik, dat als je je adapter bij hebt, heb je zowiezo je USB kabeltje ook bij. Je hoeft enkel de adapter eraf te halen en je kan hem in je PC steken. Bespaart je weer een kabeltje. Een nadeel dat hij zo kort is, is het trouwens ook niet.

Media Go
Standaard wordt er bij een PSPgo ook een CD meegegeven met daarop de toepassing Media Go. Handig om voor je PSPgo snel data uit de PlayStation Store te downloaden voor wie geen PS3 heeft. Media Go is ook fijn al je media op je PSP(go) te beheren. Klein nadeel vind ik wel, dat als je muziek overzet van Media Go naar je PSP(go), dat deze dan in mappen met de naam van de artiest wordt gezet en niet alles gewoon in 1 enkele map.

XMB en functies
Het XMB menu is er al sinds de PSP-10xx serie. Toen mijn PSP voor de eerste maal opstarten dacht ik eerst: wat is dit voor menu? Verkeert gedacht, ik kon er al snel goed mee omgaan. Bij de PSPgo is dit menu amper verandert, buiten dat er instelling zijn toegevoegd (denk aan Bluetooth, Geboortedatum instellen, Gedrag van het paneel, etc.) en enkele opties zijn verwijderd (Baterijgegevens en instellingen die te maken hadden met UMDs) is er weinig veranderd. De wijzigingen liggen dus vooral bij de instellingen en bij de PS-toets (HOME-toets bij PSP 10xx en 20xx) tijdens het spelen van een spel.

Over de categorieŽn 'Netwerk', 'PlayStation Network', 'Foto' en 'Video' valt niet zoveel te zeggen aangezien hier weinig is dat echt noemenswaardig is en aan de categorie 'Extra's' hebben wij, hier in de BeNeLux nog niet zo veel. Over 'Muziek' valt wel wat te zeggen, sinds PSP-systeemsoftware versie 6.10 is SensMe Channels aan het XMB toegevoegd, versie 1.00, dat op dezelfde dag als systeemsoftware versie 6.10 uitkwam, werd vrijgegevens was al direct in het Nederlands beschikbaar. Laatste update van die software was op 31 maart 2010, lang geleden, maar veel moet er niet meer aan worden geschroeft.

Dit jaar zou het sinds PSP-systeemsoftware versie 6.35 beschikbare icoontje 'Music Ulimited Powered By Qriocity' ook hier beschikbaar moeten komen in september 2011. Ik ben er benieuwd naar, maar kan er nu natuurlijk nog niet zoveel over zeggen.

Bij 'Game' is er wel iets veranderd dat PSPgo-only is, namelijk het pauzeren van games. Wil je op een gewone PSP even wisselen van spel, of bijvoorbeeld even naar muziek luister, dan moet je je spel volledig afsluiten, bij de PSPgo hoeft dat niet meer dankzij de functie om je spel te pauzeren. Er verschijnt dan een nieuw icoontje onder de categorie 'Game'. Als je het selecteerd start je spel weer op, waar jij gebleven bent.

Paneel
Handig aan het schuifsysteem van de PSPgo is ook dat je tijdens het luisteren van muziek of het bekijken van foto's of video's, het paneel gewoon kunt sluiten. Zo loop je ook minder kans om je filmpje/diashow/muziek onbedoeld te pauzeren of stoppen. Tijdens gamen is het sluiten van het paneel natuurlijk niet zo handig. Behalve bij 'LocoRoco -Midnight Carnival-'. Bij dat spel vind ik dit zeer fijn, aangezien je de knoppen om door de levels te navigeren (normaal) toch niet nodig hebt.

Als je het paneel sluit, terwijl je gewoon in het XMB menu bent (dus niets aan het afspelen bent) verschijnt er een klok, als je jarig bent of het is nieuwjaar (of allebij) dan begroet hij je eerst voor je de paneel sluit. Tenzij je onder 'instellingen' hebt gekozen dat het gedrag van het paneel moet zijn, dat de PSPgo in stand-by gaat als het paneel sluit. Als je de klok bekijkt kan je door op de R- en L-toets tegelijk te drukken ook een kalender oproepen. En door op de R-toets of de L-toets te drukken kan je scrollen.

Knoppen
Er wordt veel geklaagt over de analoge joy-stick. Het klopt dat je na een tijdje er een beetje kramp van krijgt in je duim, al heb ik daar geen last van, een vriend van mij, die ook wel eens op mijn PSPgo speelt heeft daar wel last van. De overige knoppen zijn kleiner dan op de gewone PSPs, zelf merk ik hier weinig van.

Besluit
Ik vind de PSPgo een geweldig apparaatje, voor zowel gaming, het beluisteren van muziek, het bekijken van foto's of filmpjes onderweg of te internetten (als je geen andere middelen ter beschikking hebt).

Heb jij ook een Sony PlayStation Portable Go Zwart?