Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit) Review

Loller1 17 juli 2011, laatste update op 17 juli 2011, 3.774 views

Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)

Pluspunten

• Compatibel met zeer veel apparater.
  • Vernieuwde taakbalk.
  • Aero Snap, Peek en Shake.
  • Ribbon interface voor Pain en WordPad.
  • Windows Media Center en Windows Media Player 12.
  • Minder voorge´nstalleerde programma's, nu in Windows Live Essentials.

Minpunten

• Geen commentaar.

Gebruiksvriendelijkheid Score: 5
Systeemeisen Score: 5
Stabiliteit Score: 5
In januari 2007 werdt de laatste nieuwe flop op het vlak van besturingssystemen van Microsoft gelanceerd: Windows Vista of volgens het versienummer: Windows 6.0. Nu, 2 Service Packs later is het een aardig besturingssysteem geworden, maar de slechte naam is het nooit kwijt geraakt. Net geen 3 jaar later, op 22 oktober 2009, kwam Windows 7 uit, zelfs de bŔta-versies van dit besturingssysteem werden aanbeden, laat staan de final release. De meemste mensen zien het meer als een 3de Service Pack voor Windows Vista, aangezien het volgens versienummer Windows 6.1 is, maar Microsoft verkocht het als geheel nieuw product (net als Windows XP). Ondertussen is ook voor Windows 7 al een Service Pack uit. En is Windows 7 al maanden geleden Windows Vista voorbij gestoken. Tijd voor een review!

Stabiliteit
Al direct een punt waar er bij Windows 7 veel is verbeterd. Waar ik bij Windows XP toch wel vaak de haren uit het hoofd heb getrokken, omdat Windows het toch wel eens waagde om plots af te sluiten en bij het herstarten te melden dat Windows is hersteld van een ernstige fout, maar ik zat er mee, want ik werk vaak in Word, dus je begrijpt wel wat ik bedoel.

In Windows 7 heb ik het nog nooit gehad dat Windows moest afsluiten omdat hij problemen had met de stabiliteit. Het enige wat er tot nog toe is gecrasht aan mijn laptop, die ik al sinds 22 oktober 2009 heb, is een tabblad in Internet Explorer en PhotoShop CS4, mogelijk zijn er nog meer dingen gecrasht geweest, maar die kan ik mij niet herrinneren en zijn irelevant aangezien het hier over het besturingssysteem gaat.

Functionaliteit
Verwijderde en vervangen functies:
Windows is en blijft Windows, maar bij Windows 7 is er toch al serieus gesnoeid in het aantal standaard meegeleverde programma's. Zo zijn Windows Movie Maker, Windows Photogalerij en Windows Mail (opvolger van Outlook Express) niet meer standaard meegeleverd met Windows. Windows Movie Maker is opgenomen in de Windows Live Essentials, onder de naam Windows Live Movie Maker, Windows Mail is vervangen door de al langer bestaande Windows Live Mail (software) en Windows Live Hotmail (internet) en Windows Photogalerij is vervangen door Windows Live Photogalerij.

Microsoft had er blijkbaar ook genoeg van dat widgets afhankelijk waren van een balk aan de zijde van je scherm (links of rechts). Oplossing: laat de gebruiker ze over het hele bureaublad versprijden. Opvallend genoeg is dit zeer handig. Zeker in combinatie met Aero Peek (later meer). Voor Windows Vista Ultimate was er een speciaal pakket beschikbaar, de Windows Ultimatie Extras, die nog diverse dingen toevoegde aan Windows Vista. Bij Windows 7 is dit onderdeel eveneens geschrapt.

Vernieuwde en nieuwe functies:
Paint en WordPad zijn serieus op de schop genomen en beschikken nu ook over het Lint, de alternatieve taakbalk die door Microsoft werd gelanceerd in Office 2007. In Paint zijn er ook vele nieuwe functies toegevoegd, zo is het nu mogelijk om ook uit te zoomen en zijn er diverse kwasten toegevoegd. Ook aan WordPad is veel gesleuteld.

Windows Media Player 12, nieuw in Windows 7 en exclusief voor Windows 7, heeft vele codecs ingebouwd gekregen, voor onder andere Divx, Xvid en de gehele MP4-standaard. Windows Media Center ondersteund dit dus ook.

De voorlaatste opvallende vernieuwing waar ik het over ga hebben is de taakbalk. De manier van navigeren die in Windows nu al 16 jaar mee gaat en in Windows 7 voor het eerst nog eens compleet is verbeterd. Zo weergeeft de taakbalk standaard geen labels meer bij pictrogrammen en zijn de iconen groter. Dit kan je instellen zodat het weer lijkt op de oude vertrouwde taakbalk in Windows Vista en lager. De taakbalk kan je nu eigenlijk meer zien als een dock. Het heeft nu ook gewoon nog maar iconen en een aanduiding voor een actief icoon. Met Internet Explorer 9 en Google Chrome kan je ook tabbladen aan de taakbalk vast pinnen zodat de website voortaan via een klik kan worden geopent vanaf de taakbalk.

Omdat de iconen nu geen label meer hebben, zouden ze geen verschil meer maken met de iconen in 'Snelle start' een balk die in Windows 7 om die reden is verdwenen. Voortaan kan je iconen gewoon over de hele taakbalk vastmaken. Door er met de rechter muisknop op te klikken krijg je een 'jumplist' te zien, hier staan allerlij handige functies in zoals laatst geopende documenten.

Ten laatste ook nog de nieuwe functies als Aero Snap, Aero Shake en Aero Peek. Met Aero Snap kan je vensters door ze naar de bovenste rand van het scherm te slepen maximalizeren. Als je ze naar de zijkant van het scherm sleept bedekken ze de helft van het scherm zodat je een ander venster tegen de andere helft kan slepen om te vergelijken. Met Aero Shake kan je door het schudden met een venster alle andere geopende vensters minimaliseren, door nog maals te schudden kan je alle vensters weer oproepen. En met Aero Peek kan je, door je muis in de rechter onderhoek te laten zweven, al vensters laten verdwijnen, er blijft enkel een rand over. Dit dient om makkelijk even naar de widgets op je bureaublad te kijken. Door te klikken in de rechter onderhoek minimaliseer je alle vensters.

Er zijn nog meer nieuwe functionaliteiten, maar die ga ik niet allemaal bespreken.

Prestaties
Ook wat prestaties betreft is Windows 7 er op vooruit gegaan. Windows houd zelf al een prestatie index bij om te kijken hoe goed je computer is. Wat prestaties betreft ben ik zeer tevreden over Windows 7 op mijn Acer Aspire 7738G. De 64-bits uitvoering loopt lekker soepel, veel heb ik hier niet over te zeggen.

Systeemeisen
Wat dit betreft gaat Windows 7 zeker de goede richting op. Dat is ook de reden dat Windows Vista nooit is giebruikt op lichte hardware zoals netbooks, Windows XP werd tot de komst van Windows 7 hier nog altijd voor gebruikt. Nu draait Windows 7 vooral op nieuwe netbooks. Spijtig genoeg moet je wel al redelijke systeemeisen hebben om te kunnen genieten van de Aero interfase, die tegenover Windows Vista nog op vele vlakken is verbeterd.

Gebruiksvriendelijkheid
Windows 7 vind ik een zeer gebruiksvriendelijk besturingssysteem. Alles is gemakkelijk te vinden, aangezien er bijna in ieder venster een zoekfunctie is ingebouwd, zo ook in het startmenu. Het configuratiescherm is ook een zeer gebruiksvriendelijke omgeving geworden. Het is serieus verbeterd sinds Windows XP. Ook is er in Windows 7 een welkom-center ingericht dat toegang geeft tot verschillende handige onderdelen van Windows 7.

Installatiegemak
Geen commentaar, Windows 7 was al voorge´nstalleerd, sinds dien heb ik hem nooit opnieuw ge´nstalleerd.

Onderstuening door fabrikant
Ook hier heb ik geen commentaar, ik kan alleen maar zeggen dat ik tevreden ben.

Ik weet niet hoeveel van het bedrag dat ik aan mijn laptop heb betaald, eigenlijk voor Windows 7 was. Maar een schijfje kopen met Windows 7 Home Premieum, de volledige versie, kost al rap over de 80 euro dacht ik dat het was. Ik vind het mooi genoeg voor wat Windows 7 allemaal extra te bieden heeft

In Windows 7 heeft Microsoft grote verandering doorgevoerd. De ondersteuning voor drivers is zeer goed, de nieuwe of verbeterde functionaliteiten zijn zeer goed uitgewerkt. De prijs is het zeker waard om te liggen op het niveau wat het nu heeft. Als Microsoft zo blijft doordoen, kan ik niet wachten om te upgrade naar Windows 8. Maar tot die tijd, geniet ik nog even van mijn Windows 7 installatie :D.

Ik ben zeker nog van plan om deze review uit te breiden. ;)

• Intel Core 2 Duo processor T6600 (2,2 GHz, 800 MHz FSB)
  • NVIDIA GeForce GT 240M
  • 17,3" HD + Led LCD
  • 4 GB DDR3 Memory
  • 500 GB HDD
  • Acer Aspire 7738G
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)?

Je doet je naam eer aan.Ik en een review nodig hebben van XP?
Je nickname vind ik echt hilarisch. Loller1.
Wel aardig van je dat je de link gaf uiteraard.
Fijne groet man.
Het doet er niet echt toe, maar op een forum, toch al enkele jaren geleden, heb ik ooit eens een account aangemaakt. Ik wist geen goede naam dus wou ik 'Loller' gebruiken, ja die bestond al dus dan maar 'Loller1'. Na mijn eerste paar berichten was ik het forum eigenlijk al beetje vergeten. Maar plots zat ik daar weer en werd een actief gebruiker, en daar heb ik wel wat naamsbekendheid opgebouwd, vooral vanwegen topic-reeksen en mijn betere tutorials. Ik wil eigenlijk af van die naam, maar.. tja, ik ben eronder wel een beetje bekend geworden op het wereld wijde web. Dus had ik deze naam hier ook maar genomen.

On: Ik was al van plan om een review te schrijven of XP, toeval dat jij er wat van zij.
Nette review,maar zoals je al aan je water kan aanvoelen is er zoveel meer te zeggen over W7. Ik geef 3 sterren
Ik heb Vista en W7 geprobeerd, nee, het werkt bij mij gewoon niet.
Ik hou het op XP.Fits like a glove. Ik voel het bijna als verraad om van XP af te stappen. En hoezo is alles makkelijk te vinden in W7? Ik vind juist van niet, uitgaande van een cleane install van W7.Ik begon toch echt wel meteen te tweaken enzo. Tja, ik ben een XP h..r
Ik gebruik wel BrickoPacks Vista Inspirat 2 1.0 om XP een beetje shiny te maken, dat wel.
W7 ziet er vergeleken met XP natuurlijk wel lekkerderderder uit.
XP wordt tot 2014 ondersteunt, en ik draai mijn systeem sandboxed. ( sandboxie.com) en hoe graag ik je jouw W7 ervaring ook gun, ik zie nog steeds geen reden om over te stappen naar alles wat hoger is dan XP.
Anyhoe... have fun.
Ja, ik weet dat er veel meer te vertellen valt over Windows 7. Misschien dat ik m'n review nog eens uitbreid.

Of je op XP wil blijven of wilt upgraden, dat is je eigen keuzen. Je moet met je computer doen wat jij denkt dat goed is voor jou en je PC, upgrade zonder dat je dit echt wil, heeft geen nut.

EDIT: Speciaal voor jou: Windows XP Home Edition Review

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 17 juli 2011 21:53]