Seasonic X-400 Fanless (F3) Review

450SL 24 december 2012, 4.442 views

Seasonic X-400 Fanless (F3)

Pluspunten

• Mooie goede afwerking.
  • Modulair, dus geen onnodige kabels in de kast.
  • Voeding maakt helemaal GEEN geluid

Minpunten

• De prijs is aan de hoge kant, maar een stille PC is natuurlijk ook wat waard!

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Allereerst de verpakking, die is geweldig, een mooie zwarte doos met gouden belettering en gouden randjes. Je krijgt echt een goed gevoel als je de verpakking van deze voeding ziet.

Dat blijft gehandhaafd als je de spullen uitpakt. De voeding zelf is verpakt in een zwarte zak van velours stof met gouden opdruk Seasonic. Deze zit veilig tegen schokken opgeborgen in een omhulsel van zwart PUR.

Aangezien het een modulaire voeding is zitten er 8 losse kabels bij om de voeding aan de diverse componenten van de PC aan te sluiten. De kabels zijn allemaal rond en onhuld met een zwarte kous om zo weinig mogelijk luchtweerstand te veroorzaken voor de koellucht. De kabels zijn mooi en goed afgewerkt, Een zwart euro netsnoer is natuurlijk ook aanwezig.

De kabels zijn allemaal opgeborgen in een mooie zwarte plastic opberghoes met twee opbergvakken voorzien van goudkleurige deksels en een middenstuk. Ook hier weer mooi zwart en gouden bedrukking X-400 Go for Gold.....

Verder is er een handleiding in 8 talen (geen Nederlands), een sticker Zwart/Goud: Seasonic X-series 80plus Gold en een zakje met boutjes en kabelbinders.

Op de voeding is een extra Attention Label aangebracht dat de voeding met de koelopeningen naar boven gemonteerd moet worden. Dit staat ook nog voren op de voeding zelf, maar blijkbaar zijn er toch voedingen op de kop gemonteerd in het verleden. Het moge duidelijk zijn dat een voeding zonder ventilator wel in de problemen kan komen als de koelopeningen aan de onderkant zitten!!! Niet doen dus!

Monteren van de voeding in de kast (Coolermaster CM 690 II Advanced) ging zonder problemen. Ook het aansluiten van de diverse kabels is geen probleem en wijst zich van zelf.

De voeding maakt helemaal geen geluid en dat is geweldig als de andere componenten ook stil zijn...
Het is de bedoeling dat het systeem behoorlijk stil gaat zijn, Vandaar deze voeding, de Scythe Mugen II en de SSD. De CPU koeler zit nu boven in de kast waar ook de luchtuitgang is, de Cooler Master ventilatoren zijn uitgeschakeld. Ben benieuwd of de Mugen II in zijn eentje de temperaturen in de kast op een acceptabel nivo kan houden.

Bij normaal gebruik (kantoor programma's - e-mail - internet) kan ik niet anders zeggen dat het systeem extreem stil is. Ik hoor hem zelfs niet draaien als ik mijn oor dicht bij de ventilator houd.

Ook is het systeem extreem koel. Bij een kamertemperatuur van 21.5 graden C is de temperatuur van de CPU ongeveer 29 graden C en de koeler zelf plaatselijk 24 graden. De Seasonic 400W fanless is ongeveer 30 graden en ook de rammetjes hebben deze temperatuur. Het warmst is de H67 op het mobo met 49 graden, kan zijn dat deze bij intensiever gebruik wat meer koeling wil!!

Na bijna anderhalf jaar gebruik blijkt nog een voordeel, waar ik in eerste instantie niet zo bij had stil gestaan. Het systeem is ook opmerkelijk stofvrij
van binnen, waar vroeger de ventilator het stof naar binnen zoog en mooi door de kast verspreidde, is nu eigenlijk alleen wat stof in de behuizing dat aan de bovenkant van de Coolermaster naar binnen is gevallen. Achteraf had de bovenkant misschien beter dicht kunnen zijn met ontluchtingsgaten aan de zijkanten....

Heb jij ook een Seasonic X-400 Fanless (F3)?

De hamvraag, hoe warm wordt hij dan? Want mijn huidige voeding is niet te horen boven mijn harde schijven uit en dat zegt wat. ;)
Wat zegt dat dan?
Deze voeding zal niet heel warm worden, de efficiŽntie is immers erg hoog. Bovendien is dit kwalitatief een van de beste op de markt :)
Ik heb hem retour gestuurd. De efficiŽntie mag dan wel hoog zijn, een 1U Supermicro was toch een stuk zuiniger. Hier kreeg ik voor dit geld ook nog een complete behuizing
bij, met hot-swap plekken. Ben dus niet te spreken over deze voeding.

Qua warmte, als je hem bovenin hangt, met de gaatjes naar boven zoals in de beschrijving staat, en je gaat hem toch wat belasten in een mini / midi tower, dan is er totaal geen luchtstroming mogelijk. Dan blijft de warmte zich enkel ophopen. Iets om rekening mee te houden, veel moderne kasten hebben namelijk weinig tot geen ruimte tussen de voeding en toppaneel, als het design voor de PSU aan bovenkant zit. Ik had iig geen ruimte in een nieuwe kast. Gezien eerder genoemde Supermicro een stuk zuiniger is, zal er toch enkele Watts worden verspeeld in de voeding aan warmteontwikkeling. Heb je de voeding onderin liggen, is dit te verwaarlozen.
Bij sommige kasten zit de voeding beneden en dien je het dus wel "op zijn kop" te monteren.
Niet bij fanless voedingen. Die kunnen hun warmte alleen kwijt door dat ene rooster, als dat dus naar onderen is gericht blijft de hitte in de voeding hangen.
Bij de Coolermaster CM 690 II Advanced zit de voeding ook onderin maar niet op de kop. Bovendien hangt het moederbord met processor erboven. De bedoeling is dat de lucht opstijgt langs het mobo, cpu en boven er uit.
Ja harde schijven kunnen behoorlijk lawaai maken. Ik ben op zoek naar een echt stil systeem en deze X-400 draagt daar behoorlijk aan bij!!
De meeste kwalitatieve voedingen hoor je gewoon NIET ! Ik heb een OCZ van 600w gehad, die hoorde ik niet. Ik heb een Cooler Master GX 750 gehad, die hoorde ik ook niet. Nu heb ik een Cooler Master Silent Pro Gold 1000watt voeding en die hoor je gewoon niet, zelfs met mn oor ertegen. Wel is dit in een kast waar de voeding vanoderen is met een ventilatiesysteem voor de voeding zelf.
ALs ze nieuw zijn valt het inderdaad wel mee, het probleem komt naarmijn gevoel als ze iets op leeftijd komen. Dan beginnen de meeste ventilatoren toch wel lawaai te maken. Dat geldt trouwens nog sterker voor CPU en video ventilatoren.
Gisteren gemonteerd in een Lian-Li PC-A05FNA behuizing.
Nadeel in deze kast is dat de ruimte boven de voeding direct de boel afsluit, dus effectief heeft de voeding enkel de achterkant-openingen om z'n warmte kwijt te raken. Nog maar afwachten of dat een probleem gaat zijn.

Ofwel, als je deze voeding overweegt: misschien even kijken of de kast er ook netjes bij past.
Hat zal er van af hangen hoeveel stroom je gaat afnemen van de voeding, zoals gezegd bij mij blijft het ding heel koel, maar dat kan veranderen als je veel stroom afneemt!

Alleen de achterkant vrij en de bovenkant niet, lijkt me niet zo best voor de koeling. Dan liever andersom.

Kun je de kast niet veranderen? Een opening boven de voeding maken of extra gaten?

groetjes
Paul
Mijn SS S12II hoor ik ook niet ;)

Overigens voeg aub toe dat deze voeding enkel geschikt is voor behuizingen met de voeding onderin.
Reguliere mid-towers met de voeding bovenin zal deze voeding niet leuk vinden.

Kijk ook eens kritisch naar de lay-out van je review.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 24 december 2012 10:51]

Vraagje, ik zag dat bij je lijstje met "getest in combinatie met" geen videokaart staan..Ik heb een itx pentium icm een hd 6770.(260 watt) en ben van plan over te stappen op een i3 icm een gtx 650ti ca 300 watt. denk je dat deze voeding dat zonder problemen doet qua warmte afdracht??? de gpu en cpu fan zijn de enige fans in het systeem.