Arctic MX-4 Thermal Compound (4g) Review

Vraaag 16 juli 2011, laatste update op 16 juli 2011, 7.388 views

Arctic MX-4 Thermal Compound (4g)

Pluspunten

• Spreiding

Minpunten

• Warmtegeleiding

Warmtegeleiding Score: 3
Introductie:
Nadat ik een paar maanden terug een koelpasta had aangeschaft in plaats van deze MX-4 (Thermalright ChillFactor3) wilde ik toch eigenlijk MX-4 wel even testen, dus ik heb een tubetje aangeschaft en natuurlijk deel ik mijn bevindingen. :)
Koelpasta is een vloeibare stof wat de thermische geleidbaarheid tussen twee oppervlakten verhoogt. Het zorgt dus voor beter contact tussen de CPU en de CPU-koeler.
Features van deze pasta:
Direct gekopierd van productpagina op de website van Arctic.
The ARCTIC MX-4 is a new thermal compound that guarantees exceptional heat dissipation from components and maintains the needed stability to push your computer system to its maximum. The ARCTIC MX-4 continues to be overclocker’s ultimate choice when choosing thermal compound.
Exceptional performance:
The ARCTIC MX-4 is composed of carbon micro-particles that lead to an extremely high thermal conductivity. It guarantees quick and efficient dissipation of heat from the CPU or GPU.
Safe and easy application:
The ARCTIC MX-4 is a metal-free and non-electrically conductive compound.That eliminates the risks of short circuit and provides protection to your computer. Also the application is very easy as the consistency is just ideal for application on chips.
Great value:
With the competitive pricing of the ARCTIC MX-4, the performance of the ARCTIC MX-4 is the best thermal compound on the market.
Verpakking:
MX-4 komt in een plastic verpakking (ja het is zo'n verpakking die onmogelijk te openen is zonder schaar), je krijgt alleen de koelpasta, verder geen extra's:
Voorkant:

Achterkant:

Nog een unboxing op YouTube:

Gebruiksgemak:
De koelpasta is eenvouding aan te brengen, kleine rijstkorrel/erwt op het midden van je CPU, CPU-koeler erop drukken en druk blijven zetten zodat er geen zuurstof bij komt, vervolgens met je andere hand de koeler vastzetten en klaar is kees. De koeler zal het goedje nu spreiden over het oppervlakte van de processor.

Spreiding:
In het aankondigings-bericht van Arctic voor de MX-4 pasta stond het volgende:
Het bedrijf schijnt echter de nodige klachten te hebben ontvangen van gebruikers. Hoewel de pasta wel beter leek te presteren, was de pasta ook een stuk lastiger om aan te brengen en uit te smeren. Om deze problemen te verhelpen lanceert Arctic Cooling de MX-4 koelpasta. De vernieuwde pasta zou dezelfde prestaties moeten bieden als de MX-3 koelpasta, maar dit keer met de smeerbaarheid van de MX-2 pasta waarmee de pasta makkelijker aan te brengen zou zijn.
Ik heb MX-3 zelf ook getest en dat was inderdaad wat dikker dan de andere pasta's die ik had, MX-4 daarentegen is een minder dik en spreid zeer goed (kwestie van even je CPU-koeler goed aandrukken en dan weer er af halen om te zien hoe de spreiding is). De spreiding van deze pasta is naar mijn inziens erg fijn.

Warmtegeleiding:
Deze pasta is wederom getest in combinatie met mijn Corsair H70, echter is mijn CPU nu een Core i5 2500k @ 4.2GHz, ik heb de temperaturen bijgehouden met het programma OpenHardwareMonitor en de CPU is gestresd met LinX. De temperaturen (idle en load) heb ik verwerkt in twee grafiekjes:

Zoals je in de grafiekjes kunt zien is dat de MX-4 pasta toch wel wat minder presteerd dan het ChillFactor3 goedje.

Prijs:
De tube koelpasta heeft mij 4,90 gekost, dat is een niet heel veel geld alleen als je dan naar de prestaties van het goedje kijkt dan is het een verspilling van mijn geld omdat ik het zeer waarschijnlijk niet meer ga gebruiken.

Conclusie:
Zoals in het aankondigings-bericht staat is dat de koelpasta hetzelfde presteerd als MX-3 maar wel beter spreid, dit is ook mijn conclusie, de pasta spreid goed maar de prestaties van pasta (temperatuurs gewijs) zijn helaas niet beter geworden en ik ga het dus ook niet meer gebruiken voor mijn eigen computer.

Heb jij ook een Arctic MX-4 Thermal Compound (4g)?

Arctic Cooling MX-4 scoort in het algemeen best hoog in de meeste reviews, in sommige reviews zelfs hoger dan Arctic Silver 5. Is er tijdens je test rekening gehouden dat sommige koelpasta's een "inwerktijd" hebben? Arctic Silver 5 heeft bijvoorbeeld zo'n 100 uur nodig om optimaal te werken.
MX-4 zit momenteel 3 weken onder me H70, computer staat wel aardig wat uurtjes per dag aan en ik heb vanochtend pas de temperaturen uitgelezen.
Heb hem zelf ook gekocht vond mij arctic silver 5 toch beter uitsmeren de temps zijn ook het zelfde gebleven trouwens.Smeer het wel altijd uit met een plasticzakje gelijdelijk uit over de proc als een dun laagje.Maar ik zal het ook nooit meer kopen.

Verder nette review over zo iets simpels 4 sterren
Uit verschillende tests blijkt dat je het beter niet zelf kan uitsmeren, je kan beter de koeler het goedje laten spreiden (pressure).

En bedankt! :)

[Reactie gewijzigd door Vraaag op 16 juli 2011 17:09]

Leuke review maar hij heeft jammer genoeg bijna geen waarde. De omgevingstemperatuur wordt namelijk niet gegeven, dus kan je niet zeggen welke pasta beter is. Als het namelijk 3 graden warmer was bij de MX4 dan is het opeens de betere vd 2. :)

Verder wel goede review over de smeerbaarheid en dergelijke
Daar is natuurlijk rekening mee gehouden, ik heb daarom ook pas vanochtend de temps opgemeten en niet gisteren (gisteren was het een stuk warmer in mijn kamer), kamertemperatuur was zowel bij CF3 als MX4 twintig graden celcius, inmiddels heb ik er weer CF3 onder zitten btw.
Heb zelf CFIII gekocht, en toch goed om te zien dat ik daar een goede keus mee gemaakt heb :)

Verder, goede duidelijke review !