Sony Vaio VPC-EA3S1E/W (Wit) Review

peertje888 16 juli 2011, 471 views

Sony Vaio VPC-EA3S1E/W (Wit)

Pluspunten

• prijs
  • prestaties
  • valbestendigheid
  • helderheid scherm
  • ergonomie toetsenbord
  • design

Minpunten

• accuduur
  • ongewenste zelfwekfunctie
  • mechanische afwerking
  • hoog frequente ruis over ingebouwde speakers

Deze laptop heb ik gekocht ter vervanging van een merkloze laptop in de hoop op betere kwaliteit en support. Beide vielen tegen.
Precies deze laptop was gekozen vanwege de prijs / prestatieverhouding processor vergeleken met PassMark CPU Benchmarks. En de prestaties van het ding zijn dan ook redelijk goed: een relatief snelle processor en geheugen, losse redelijk snelle videokaart en een redelijk snelle harde schijf. Ook het beeldscherm is prettig helder.
Op zich vind ik het uiterlijk van de laptop ook best mooi, en het toetsenbord is erg prettig om op te tikken.

MAAR

Gelijk al toen ik het ding voor het eerst beet had was ik bang dat ik m zou breken. Het deksel van de laptop voelt erg beweegelijk aan. Toch is de laptop redelijke stevig, hij heeft een val van 1 meter op beton met een hoek overleefd.
Het touchpad lijkt redelijk groot en is prettig mee te werken dankzij snufjes van de Synaptics driver. Maar de knopjes bij het touchpad voelen heel goedkoop aan, je moet redelijk hard drukken voor een linker of rechtermuisactie en je hoort een luide "tak" wat heel vervelend wordt na verloop van tijd.
Bij het aanzetten hoorde ik gelijk al iets heel vervelends: over de speakers is een hoog frequente ruis te horen. Het is niet hard, maar genoeg om je aan te kunnen irriteren als je nog jonge oren hebt.
Wat ook opvalt is dat het beeldscherm niet midden in het frame zit. De rand links en boven is ongeveer 2mm terwijl de rand rechts en onder ongeveer 0.5mm is.

En dan komen de problemen: de laptop wordt uit zichzelf wakker uit stand-by. Dit is niet gewenst. En hierover heb ik dan ook contact gelegd met SONY, deze geven in eerste instanties netjes een paar tips. Maar als deze niet blijken te werken wordt er van je verwacht de computer opnieuw te installeren. Maar deze was net nieuw. Op dit forum uiteindelijk oplossingen gevonden: http://www.nucia.eu/forum/showthread.php?t=54980 maar ook dit heeft het nog niet verholpen voor mij...

Door dit probleem gaat de laptop helemaal niet lang met de batterij mee in stand-by maar ook bij weinig gebruik is de accu binnen 2 uur leeg. Mede oorzaak is denk ik wel het schakelaartje voor het draadloos internet, deze schakelt ook bluetooth aan wat nergens op slaat.

Ook zit de stekker aan de adapter niet erg stevig en valt er weleens af als de adapter hier aan hangt of komt te hangen.

Al met al heb ik er spijt van hem gekocht te hebben. Volgende keer wil ik een laptop eerst zien en aanvoelen voordat ik hem koop.

Als aanvulling van de zeer gewaardeerde voorgaande review een PassMark benchmark. In blue the SONY laptop reviewed.

Heb jij ook een Sony Vaio VPC-EA3S1E/W (Wit)?

Quote: Gelijk al toen ik het ding voor het eerst beet had was ik bang dat ik m zou breken.

Waarom ben je niet eerst gaan kijken? Dat je de laptop via internet besteld, oke. Is een stuk goedkoper, maar ga dan wel eerst ergens kijken (waarom denk je dat de media markt er is :+ ) . Veel mensen maken deze fout. Niet alleen met laptops, maar met veel meer apparatuur. Gelukkig zeg je het zelf al in de review. Laat dit een wijze les zijn.
Dat is waar.

Maar bepaalde dingen kom je pas achter als je thuis in alle rust er mee aan de slag gaat. Zoals dat piepje, het uit zichzelf wakker worden uit stand-by en de korte levensduur van de accu.

Gelukkig zijn er ook steeds meer mensen die reviews schrijven, maar je hebt gelijk, misschien kun je zelfs dan toch eerst kijken of je het apparaat ergens kan zien en testen.
En vervolgens begeeft het kabeltje van mijn adapter het en verteld Sony Support me dat ik dan een nieuwe moet kopen voor EUR 96,40

Ook happert een interne USB hub, af en toe bij het opstarten weigert ie te starten, waardoor aangesloten apparatuur niet werkt. Om uit te sluiten dat het een software probleem is moet ik uiteraard eerst weer een heel systeemherstel doen. Technisch hoor Sony! :/

Werkelijk waar, als je nog is iets koopt, ga dan alsjeblieft niet voor een Sony |:(