Specificaties Inkjet printer (Kleur) - Bekijk alle specificaties

Canon Pixma iP5300 (A4, 14,8/11,6 ppm, USB 2.0) Review

usrbin 2 april 2007, laatste update op 17 november 2015, 3.640 views

Canon Pixma iP5300 (A4, 14,8/11,6 ppm, USB 2.0)

Pluspunten

• SnelFlexibel qua ruimte - je kan veel dingen invouwenGeweldige kwaliteit voor foto'sSimpelAparte inktpatronen per kleurMogelijkheid voor dubbelzijdig printenUitstekende resultaten met bijgeleverde software

Minpunten

• Misschien een beetje grootGeen USB kabel bijgeleverd

Muziekweergave Score: 5
Afdruksnelheid Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 5
Hoe kom ik bij deze printer?

Ik was al langere tijd op zoek naar een fotoprinter die ook A4 kon printen. Er zijn echter nogal veel mogelijkheden.

Ik ben uiteindelijk na een tip naar de Canon Pixma IP5200 gaan kijken. Deze was EOL, dus naar de IP5300 gekeken. Dit leek mij een prima printer en ik had vele goede dingen gehoord over de fotokwaliteit van de Canon Pixma serie.

Afmetingen e.d.

De IP5300 is best groot. Nu heb ik weinig vergelijkingsmateriaal, want mijn vorige printer was een oude HP Deskjet 510. Dus misschien valt het wel mee in vergelijking met andere printers van deze soort.

Het fijne aan de IP5300 is dat hij "opvouwbaar" is. De klep voor de uitvoer van papier kan je heel simpel dichtklappen. Die steekt dus niet de hele tijd naar voren. Ook de papier invoer neemt geen ruimte in als je die inklapt. Meer daarover later.

De printer is erg licht. Er gaat direct 230 in, dus je zit niet ook nog met een losse adapter. De printer heeft slechts 3 knoppen die in vrijwel alle gevallen goed bereikbaar zullen zijn. Dit betreft een aan/uit knop, een knop voor de selectie van de papier invoer en een knop om opnieuw te proberen na een fout, wanneer er bijvoorbeeld geen papier aanwezig was.

Papier invoer

Papier invoer kan op 2 manieren: een klep bovenop en een casette onderin.

De klep bovenop is nauwelijks zichtbaar als je die dicht klapt. Opengeklapt kan er elk ondersteund formaat papier in.

De casette onderin is helemaal niet zichtbaar als je er kleiner papier in doet. Voor A4 kan je de casette uitschuiven (mooi werk hier dus) en dan steekt die wel iets uit.

Met een knop kan je kiezen tussen de twee invoermogelijkheden. Zo heb ik nu normaal A4 papier in de bovenste klep staan en 10x15 fotopapier in de casette.
Bij de Mac OS X driver (en misschien ook die voor Windows) kan je ook aangeven welk soort papier er in de casette zit, zodat wanneer je fotopapier selecteert, het automatisch uit de casette gepakt wordt (in mijn geval).

De IP5300 ondersteund allerlei verschillende papierformaten. Maar ik gebruik eigenlijk alleen A4 en 10x15. Ook op enveloppen printen is mogelijk.

Kleuren

Ik ben begonnen met printen vanuit Apple Aperture en dat was nogal teleurstellend. Ik had dan ook niks gedaan met kleurprofielen. Daarmee iets proberen produceerde mooiere resultaten, maar ik heb er nog niet zoveel tijd aan besteed.

Ik ben vrij snel gaan proberen met de bijgeleverde Canon applicatie: Easy-Photoprint. Dit is zo simpel als een foto selecteren, papiersoort en afmeting selecteren (alleen Canon papier) en printen.
Je kan hierbij enkele correctieopties aanzetten maar als je zelf al nabewerkt raad ik je dat zeker niet aan.

Met Easy-Photoprint zou ik niet kunnen zien of ik de foto zelf geprint heb of dat het door een fotograaf gedaan is. De kleuren zijn precies zoals op mijn scherm en er is geen enkele vorm van strepen of vlekken of andere nare fouten.
Kortom: perfect.

Snelheid

Ik heb ook hier niet zoveel vergelijkingsmateriaal. Een A4 foto duurt zo'n 1.5 minuut. Dat is wat mij betreft uitstekend.

Een gewone simpele zwart/wit pagina is helemaal snel: je draait je even om en het is klaar. Canon specificeert 30 pagina's per minuut hiervoor, en dat is niet overdreven.

De afdrukkwaliteit van tekst is ook perfect. Ik kan er niets op aanmerken.

Inkt

Ik kan nog weinig zeggen over het verbruik aan inkt, te weinig afdrukken voor gemaakt.

De IP5300 heeft 5 (vijf ja) inktpatronen. Voor cyaan, magenta, geel en twee keer zwart. Alle zijn los van elkaar te vervangen en te koop.

Het idee achter twee keer zwart ontgaat mij volledig. De ene zwarte is net zo dik (de cartridge, niet de inkt) als de andere kleuren. De andere zwarte cartridge is iets breder. Ik vraag me sterk af of dit niet een of andere marketingtruc is.

Het plaatsen van de inktpatronen is erg simpel. Je scheurt wat tape los en vervolgens breek je een afdichting los. De eerste keer is dat laatste even lastig omdat je niet je cartridge door midden wil breken, maar je hebt het zo door. Bij het plaatsen in de printer staat er duidelijk aangegeven waar je precies moet duwen en er gaat een rood lampje branden zodra de cartridge juist geplaatst is. Dit staat duidelijk in de instructies.

Overig

Op CD's printen is ook mogelijk. Dit gaat d.m.v. een plastic houder waarin je de CD stopt. Die doe je in een speciaal daarvoor bestemde gleuf en de printer trekt deze dan naar binnen. Maar schijnbaar zijn niet alle CD's geschikt. Soms weigert de printer erop te printen (er zit een of andere controle in), soms kan je de inkt er ook na lang drogen zo weer af vegen.

De printer maakt uiteraard wat geluid. Er is een optie voor een silent mode, die zelfs automatisch op een bepaalde tijd geactiveerd kan worden. Hierbij is de printer wel trager. Ik heb deze zelf niet geprobeerd.

Dubbelzijdig printen is ook mogelijk. Dit is eenvoudig aan te geven via de driver. Hier kan zelfs ingesteld worden dat de marges van de pagina iets aangepast worden om ruimte te laten voor een nietrand.

Een geweldige printer. Snel, flexibel, niet onnodig ruimte innemend. En uiteraard de geweldige kwaliteit van foto's.

Heb jij ook een Canon Pixma iP5300 (A4, 14,8/11,6 ppm, USB 2.0)?

Mooi verslag, wanneer je in het vervolg de printeble DVD's of CD's zult gebruiken is het drogingsverhaal en herkenning ook van de baan met verbluffende resultaten! }>
Die twee verschillende zwarte patronen hebben wel degelijk een functie: in die dikke zit namelijk pigmentinkt dat een betere waterbestendigheid geeft op tekstbestanden en dat ook veel mooier zwart is op gewoon papier en bovendien lichtecht (verbleekt niet !), maar dat dan weer niet geschikt is voor het glanzende fotopapier. Het kan er namelijk afbrokkelen....

De zwarte kleine patroon is voorzien van dye inkt en is essentieel voor het printen voor foto's om niet teveel Cyaan, Magenta en Geel te gebruiken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het zogenaamde CMYK (Cyan Magenta Yellow Key (zwart)) printmodel om de hoeveelheid CMY inkt te verminderen. In principe is het mogelijk om foto's volledig te printen met CMY, maar dat kost tot 60 % meer inkt zeker als er veel donkere gebieden aanwezig zijn op de foto. Printers zoals de goedkopere IP3300 en de grotere A3 printer IX4000/IX5000 gebruiken het CMY printmodel, wat tot schrikbarend hoog inktverbruik leidt: ze hebben weliswaar een zwarte inktpatroon, maar dat is zwarte pigmentinkt bedoeld voor gewoon papier. Bovendien merk je dat bij dit soort printers dat zwart niet echt zwart is maar eerder een soort super donkerpaars is ("zwart"wordt hier gemaakt door de drie kleuren te mengen), zeker als je het vergelijkt met een foto gemaakt met een CMYK printer.

Tip: je kunt proberen om bij CMY-printers te printen op fotopapier, maar te kiezen voor gewoon papier bij de printinstellingen om zo de printer te dwingen om de zwarte pigmentinkt te gebruiken voor CMYK ipv het inktverslindende CMY afdrukmodel, maar het gevaar bestaat dat de zwarte inkt eraf brokkelt na een tijdje en bovendien is het resultaat een beetje dof en natuurlijk niet zo goed als de echte fijnere fotopapierinstelling. Eventueel kan je de pigmentpatroon vervangen door een alternatieve patroon met dye = foto inkt erin om dit te omzeilen.

Wil je een nog beter resultaat, met name een betere weergave van mooie blauwe luchten en een meer natuurgetrouwe weergave van huidskleuren dan kies je voor een CcMmYK printer: dus de 6-kleurenprinters zoals de IP6600D. Door toevoeging van de lichtere fotocyaan en fotomagenta inkten kunnen er vloeiendere overgangen worden afgedrukt dan zonder deze inkten. Met name bij lichtere vlakken liggen bij de gewone CMYK afdruk de inktdruppeltjes verder uit elkaar en dit kan soms een onnatuurlijk uiterlijk geven (gespikkelde afdruk). Door de lichtere inkten fotocyaan en fotomagenta wordt dit probleem opgelost en krijg je vloeiende overgang van lichte naar donkere vlakken zonder die vervelende zichtbare puntjes. Houd er wel rekening mee dat deze lichtere kleuren 3 tot wel 4x vaker worden verbruikt dan de overige inkten (met zwart als de minst gebruikte inkt). Kiezen voor een alles-in-één patroon zoals bij de goedkopere modellen is af te raden: je zit iedere keer opgezadeld met een inktpatroon waarbij de lichtere inkten al op zijn en de donkere kleuren misschien maar 40 % zijn verbruikt. Print je veel zwart/wit foto's kies dan een printer met meerdere kleuren zwart/grijs zodat de weergave zonder een kleurenzweem (aangezien bij CMYK en CcMmYK printers de lichtere gradaties van zwart/grijs gesimuleerd wordt door de overige kleuren in min of meerder mate met elkaar te mengen tot iets wat zwart/grijs moet voorstellen met soms teleurstellende resultaten). De Epson R2400 of de Canon Pixma Pro 9500 zijn hierin onovertroffen door hun extra inktpatronen (variërend van de extra kleuren rood/groen tot matte zwart en donkergrijs, grijs en lichtgrijs). De prijs neemt dan ook dramatisch toe......
Ik heb deze printer hij is echt snel! en de inkt is ook zeer snel droog en scherp op papier.
Deze printer heb ik nog geen echte fotos laten printen, ik ben namelijk druk geweest om hem op een netwerk print server de HP Laserjet 175x aan te sluiten dit werkte namelijk NIET!
Zelfs me oude bubbeljet 845c werkt nog via die print server en de brother laserprinter hl-1250.
Dus ik bellen met HP deze gaven er geen ondersteuning meer op, en canon kreeg ik een slecht verstaanbaar belg aan de telefoon die er ook geen ondersteuning op kon geven... :S

Heerlijk die onderling concurrentie! kortom geen meter verder gekomen. Ik ga proberen met een nieuwere printserver. Ik denk ergens dat de firmware te oud is van de print server.

[Reactie gewijzigd door Rogier123 op 29 augustus 2007 11:45]