Tamron SP AF 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF (Pentax) Review

noes 9 januari 2009, laatste update op 25 juni 2009, 1.557 views

Tamron SP AF 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF (Pentax)

Pluspunten

• zeer goede prijs/kwaliteit verhouding
  • ligt goed in de hand (niet te licht/zwaar)
  • kwaliteit van constructie voelt goed
  • scherp
  • lichtsterk
  • goede zonnekap

Minpunten

• zoomring draait andere kant op, maar dit went heel snel.

AF-snelheid Score: 5
Lens flare Score: 5
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 5
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 5
Al bij het uitpakken van de lens had ik het gevoel dat het een fijn stuk glas is, bij het bevestigen op mijn camera (Sony Alpha 100) werd ik niet teleurgesteld: Het objectief is scherp, niet te zwaar of te licht en heeft goede grip op focus- en zoomringen. Meegeleverd is een goede zonnekap.

Van CA of vignettering heb ik geen last, de vervorming is zowel volledig uitgezoomd als ingezoomd minimaal. Van lensflares heb ik nog geen last van gehad. (update: recht in de zon komen ze te voorschijn, maar zijn vrij subtiel. Toch leuk te gebruiken als extra effect.)

Voor de prijs hoef je het niet te laten, dit is een perfecte vervanging van de kitlens als je een snelle lens zoekt met minder vervorming en CA.

update 09-01-2009
Na bijna 2 jaar in gebruik is dit nog steeds mn favoriete lens. Duurzaamheid is goed, zo is gebleken. Alle ringen lopen nog soepel, de lens is niet volgezogen met stof en geen krasjes ondanks vrij veelvuldig gebruik. Nog geen spijt van aankoop dus :)

update 25-06-2009
Nog immer in gebruik en nog steeds tevreden. Ik merk wel een te kort in de groothoek, maar een echte groothoeklens staat al langer op de verlanglijst.

Heb jij ook een Tamron SP AF 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF (Pentax)?