JVC HA-NC250 (Zwart) Review

Philos31 15 juli 2011, laatste update op 15 juli 2011, 1.672 views

JVC HA-NC250 (Zwart)

Pluspunten

• Zeer lange batterijduur
  • Mooie hardcase
  • Compleet

Minpunten

• Batterij zit op een lastige plek
  • Bijgeleverd snoer is niet zo heel lang

Ik heb deze koptelefoon gekocht voor een trip naar Indonesie, 17 uur in een vliegtuig is geen pretje met al die herrie aan je hoofd, en als je dan eens muziek of een film wilt kijken dan moet dat met die gammele koptelefoons van het vliegtuig zelf.

Noise Cancelling

Noise-cancelling koptelefoon worden geleverd in een actieve of passieve vorm.
In principe kan iedere koptelefoon een soort passieve geluidsonderdrukking geven vooral de hogere frequenties, je sluit tenslotte je oren voor een gedeelte af, maar in een vliegtuig, trein, bus, rumoerige omgeving is dit vaak niet genoeg.
Hiervoor heeft Bose Actieve Noise Cancelation uitgevonden.

Actieve Noise Cancellation hoofdtelefoons filteren ook de lage frequenties uit het omgevingsgeluid, door middel van een ingebouwde microfoon "luistert" de koptelefoon naar het omgevingsgeluid en reproduceert dat naar je oren, maar niet voordat hij de golfvorm volledig heeft omgedraaid. Hij maakt dus als het ware antigeluid waardoor het binnendringende geluid word opgeheven.

Nu is het natuurlijk niet zo dat als je de koptelefoon opzet opeens al het geluid om je heen weg is, maar het zware brommende geluid van het vliegtuig (of de server ruimte waar ik ook getest heb) of de bus etc word voor een zeer groot gedeelte opgeheven. Hierdoor kun je dus gewoon naar je muziek luisteren en je films kijken zonder al dat lawaai aan je hoofd. Een zeer prettige ervaring kan ik je melden.

Heel toevallig kwam ik tijdens mijn terugvlucht iemand tegen die een bose actieve noise cancelling koptelefoon droeg en we hebben even vergeleken.
De Bose is zwaarder en volgens mij minder comfortabel, maar de onderdrukking leek mij wel ietsjes beter, maar dat kan ook verbeelding zijn, de man van de bose was ook erg onder de indruk van mijn JVC'tje, vooral omdat je bijna geen verschil merkt, en de Bose is 3x zo duur.

De koptelefoon verder geeft erg goed geluid als de noise canceling aanstaat. Wanneer het uitstaat word het geluid een stuk minder mooi, lage en hoge frequenties vallen wat weg.
Hij zit comfortabel, ik heb tot ik ging slapen de koptelefoon opgehad en geen rode of warme oren.
Verder zitten erbij in de verpakking: een mooie hardcase waar de koptelefoon veilig in opgeborgen kan worden, een grote jack plug voor je stereo, en een dubbel stekkertje wat je in het vliegtuig kunt gebruiken.
Je kunt dus ook de aangeboden films in het vliegtuig gewoon met je JVC beluisteren.
Al met al een heel goede koptelefoon voor de prijs. Hij is niet goedkoop maar veel goedkoper als de Bose, en zijn geld voor mij dubbel en dwars waard.

Heb jij ook een JVC HA-NC250 (Zwart)?