Cooler Master X Craft RX-3SB (3.5", SATA, USB 2.0/eSATA, Zwart) Review

MooDyBLueS 27 maart 2007, 1.123 views

Cooler Master X Craft RX-3SB (3.5", SATA, USB 2.0/eSATA, Zwart)

Pluspunten

• Oogt in eerste instantie aantrekkelijk
  • Leuke feature set

Minpunten

• eSATA toch niet hot pluggable (herstart noodzakelijk)
  • eSATA i.c.m. USB is onmogelijk, schakelaar ontbreekt
  • Pianolak is een magneet voor vingerafdrukken
  • Niet werkend schuifmechanisme
  • Te grote voeding van te slechte kwaliteit
  • Geluidsniveau ligt vrij hoog
  • Resonantie met voet is onacceptabel
  • Kabel van eSATA bracket te kort om veel moederbordaansluiting te halen, vooral de haaks geplaatste
  • Sluitmechanisme van goedkoop kunststof
  • Aansluitingen niet stevig
  • Interne data en power connectoren zijn 180° de verkeerde kant op gedraaid
  • Mesh ontwerp heeft totaal geen nut
  • Harde schijf wordt aan de zijkanten en onderkant gloeiend heet (bovenkant koelt wel goed)
  • Te overheersende (3-4cm) blauw/rood knipperend lampje op het front
  • Handleiding van erg slechte kwaliteit, mist informatie en heeft het over IDE
  • Zonde van je geld

Kwaliteit voeding Score: 1
Bouwkwaliteit en afwerking
Cooler Master spreekt van een aluminium behuizing. Dat klopt helaas slechts gedeeltelijk. De cover is inderdaad van, overigens goede kwaliteit, aluminium. Evenals de onderkant die meshed is, de randen en sluiting zijn echter van bedenkelijk kunststof gemaakt.

De knop om de behuizing open te krijgen is zo diep verzonken, dat het een hele klus is om de behuizing geopend te krijgen. Vervolgens blijkt ook nog eens dat het hele schuifmechanisme zodanig stroef loopt, dat je met één vinger de knop ingedrukt moet houden, de andere hand nodig hebt om de behuizing vast te houden en dan ook nog een hand vrij moet zien te maken om het schuifmechanisme handmatig open te krijgen.

Aan de aansluitingen had ook wel meer aandacht besteed mogen worden. Het voelt allemaal niet echt stevig aan, waardoor je het idee krijgt dat de kabels uit kunnen vallen. Doordat een duidelijke klik ontbreekt, lijkt het me ook niet ondenkelijk dat een kabel er een keer iets te hard ingeduwd wordt en zodoende de aansluiting afbreekt. Je verwacht immers wel enige feedback van een aansluiting.

De voet, om de harddisk op zijn kant te plaatsen, is massief metaal (geen aluminium!) en dient aan een van de zijkanten van achter naar voren 'vast' geschoven te worden. Van vast is alleszins geen sprake. Ondanks het feit dat Cooler Master de voet aan de onderkant bekleed heeft met wat rubber, is dit niet het geval bij het contact tussen voet en behuizing. Sterker nog: er zit zeker 1mm speling tussen voet en behuizing, wat voor een enorme resonantie zorgt en de harde schijf onnodig nog luidruchtiger maakt dan dat hij in deze semi-open behuizing toch al is.

Inbouwmogelijkheden
Wat dit betreft lijkt het op het eerste gezicht gewoon prima te zijn: ruimte voor één Serial-ATA harde schijf, niks meer, niks minder. Erg simpel dus... zou je zeggen. Helaas krijg Cooler Master het voor elkaar om de Serial-ATA data- én power-connectors precies 180° verkeerd om in de behuizing gedraaid te krijgen. Hierdoor kom je met het inbouwen in de knoei. Het onvermijdelijke draaien van de kabels zorgt ervoor dat de toch al niet zulke soepele kabels nog stugger op hun plek blijven zitten.

Koelingsmogelijkheden
Eindelijk een punt wat gewoon positief is: door de deels aluminium en deels open (mesh) constructie, wordt de harde schijf gewoon goed gekoeld. Toch had het omwille van het geluidsniveau beter een compleet gesloten ontwerp kunnen zijn. Dat is echter een smetje op het huidige ontwerp.

Na het openen van de behuizing tijdens gebruik, blijkt dat de aluminium cover die met een thermische strip in verbinding staat met de harde schijf, goed zijn werk doet. De rest van de schijf is echter gloeiend heet, waardoor de conclusie luidt dat het mesh-design dan ook totaal geen nut heeft als er geen ventilator ingebouwd is. Een compleet gesloten aluminium behuizing is dus nog steeds het betere ontwerp.

Vormgeving
Hoewel dit persoonlijk is, vind ik het uiterlijk erg mooi. Wat na installatie echter al direct duidelijk wordt is de besmettelijkheid van de als pianolak afgewerkte cover. Om nu te zeggen dat een blinde de vingerafdrukken kan tellen, is natuurlijk overdreven, maar bij een forensisch onderzoek zou het bekende witte poeder overbodig zijn. Goed dat Cooler Master een gelikt/gelakt design wil gebruiken, maar mijn opinie is dat dit nooit ten koste mag gaan van de praktische bruikbaarheid ervan. Je hoeft de behuizing slechts eenmaal vast te pakken na het poetsen en hij zit gelijk onder, hoe schoon je handen ook zijn. Weg is dan ook direct het nut van een dergelijk design.

Installatiegemak
Zoals eerder gezegd, zijn de kabelaansluitingen volledig verkeerd om gemonteerd, wat dus wringen betekent. De harde schijf hoeft echter niet vastgeschroefd te worden, wat weer een groot voordeel is. De cover gaat daarna echter niet zo makkelijk op zijn plaats. En als hij eenmaal zit, moet je het schuifmechanisme nog dicht zien te krijgen. Gelukkig heeft deze wel een duidelijk hoorbare en voelbare klik. Als die eenmaal zit, voelt de harde schijf solide aan.

Modbaarheid
Na het aansluiten ergerde ik me als eerste aan het behoorlijk felle blauwe lampje in het front. Deze gaat ook nog eens rood knipperen bij lees- en schrijfbewerkingen. Als het om een LED-je van 1mm zou gaan, was het niet zo erg. Hier gaat het echter een om het Cooler Master logo van zo'n 3-4cm breed wat volledig verlicht wordt. Gelukkig is dit slechts een kwestie van de interne connector loskoppelen en het probleem is opgelost.

Kwaliteit van de voeding
De bij mijn harde schijf geleverde voeding is veel te groot van formaat, erg licht en rammelt zelfs. De twee helften hebben ook nog eens speling ertussen zitten. Vervolgens zit er een enorm dikke 3-polige voedingskabel vanuit de adapter naar het stopcontact gestuurd. Dit had ook een simpele brilvormige kabel kunnen zijn, zoals ik van bijvoorbeeld Sony notebooks ken. De lengte van de 3-polige kabel is met 2 meter ook nog eens veel te lang, al is de (overigens erg dikke en stugge) kabel die naar de behuizing loopt lekker lang, ook ongeveer 2 meter.

In gebruik
Na installatie sluit ik de voedingsadapter op het lichtnet aan en gaat de eSATA kabel direct op de eSATA-poort op mijn ASUS P5B moederbord. Na vele pogingen blijkt de harde schijf echter alleen herkend te worden als ik deze aan zet voordat de PC opstart. En dat is nu juist wat je net niet wilt. Elke keer je PC opnieuw opstarten als je de harde schijf nodig hebt? Ik dacht het niet! En dat terwijl Cooler Master claimt hot pluggable te zijn met eSATA! Ik heb het ook nog met de bracket van Cooler Master zelf geprobeerd, maar helaas zonder resultaat.

Vervolgens de USB-kabel aangesloten terwijl de PC al aanstond en de eSATA schijf nog uit stond. Na inschakeling krijg ik de melding dat er een USB-hub gevonden is. Vervolgens blijft het echter erg stil met meldingen.
In apparaatbeheer is niks te vinden, ook USB doet het blijkbaar niet. Na opnieuw opstarten nog steeds niks. Uiteindelijk blijkt dat de eSATA- en USB-kabel niet gelijktijdig aangesloten mogen zijn. Dit staat dus niet in de handleiding en moet je zelf maar achter komen! Feit is dus dat je altijd de kabels moet omschakelen als je van eSATA naar USB of omgekeerd wilt. Een schakelaar was veel handiger geweest.

Uiteindelijk werkt USB wel na veel gedoe, maar dit had op z'n minst vermeld mogen worden.

De gemiddelde prijs van pakweg ¤ 40-45 is acceptabel als het apparaat goed zijn werk doet en degelijk is, maar dat is helaas niet zo. De featureset lijkt erg leuk, maar helaas wordt je op meerdere vlakken gewoon volledig in de steek gelaten.

Het ontbreken van goede eSATA (hot pluggable) ondersteuning, het slechte pianolak ontwerp, de slechte kwaliteit en veel te grote voeding zijn slechts enkele van de grote minpunten die dit product tot een absolute afrader bombarderen. Links laten liggen dus! Dit is verreweg het slechtste product wat ik in jaren in mijn handen heb gehad.

Heb jij ook een Cooler Master X Craft RX-3SB (3.5", SATA, USB 2.0/eSATA, Zwart)?

Ik kan mijn schijf gewoon via esata inpluggen terwijl mij pc aanstaat. Ik heb wel een paar keer gehad dat hij mijn schijf niet pakte. (Ik heb m'n esata kabel wel altijd in de pc geplugd. Op school gebruik in USB omdat er geen esata op de pc's zit) :( en als je hem gewoon plat op de tafel legt wordt de schijf gauw 47-49 graden en als ik hem op z'n kant zet daalt dit al met 5-6 graden

edit: Ik heb mijn schijf tot nu toe alleen onder XP Prof gebruikt.
Goede survey.

Heb zelf degene met alleen USB2, maar wat een gemartel om die kastje open te krijgen. De volgende keer ga ik op zoek naar een kastje met schroefjes.
Als ik de harddisk er ooit uit weet te krijgen.
Ben zelf ook (heel erg) gematigd tevreden over het totaal, de installatie is ronduit bagger.
Ik moet de survey maker helaas\niet helaas gelijk geven op 75% van de punten. Koeling is een van de enige pluspunten. Op de zijkant maakt hij idd meer lawaai door resonantie. Heb dit beetje weten op te lossen door de 1,5mm speling tussen voet en behuizing op te vullen met een dun stukje rubber.

Het meshed design (onderkant) en de blauw led zorgt wel voor een strak design!
Ik heb deze behuizing ook, in combinatie met een WD 2500KS en aangesloten op de standaard aanwezige eSata plug van mijn Asus A8R32-MVP Deluxe. Ik kan hem via de aan/uit knop gewoon inschakelen en windows herkent hem. Idem als ik terwijl de pc aanstaat de eSata kabel er nog in moet doen.

Daarbij gaat de schijf via eSata aansluiting netjes uit als ik de pc uitschakel.

Wat ik mis in je survey zijn de prestaties. Ik heb zelf een survey over deze X-Craft gemaakt en daarin kan je lezen dat hij uitstekende prestaties levert. Doet vrijwel niet onder op een identieke schijf die intern is aangesloten. Dat is toch wel een erg belangrijk pluspunt.

Je kritiek op de wijze waarmee de behuizing open gemaakt moet worden herken ik. Is inderdaad verre van handig. Ik ben verder niet van plan om hem nog open te maken om de schijf te vervangen dus ik zit er niet echt mee.