JBL Creature III (Wit) Review

flipthegreat 14 juli 2011, 1.115 views

JBL Creature III (Wit)

Pluspunten

• Design
  • Degelijkheid
  • Veel volume voor kleine speakers
  • Geen missende frequenties

Minpunten

• Geen diepe subwoofer
  • Speakers aan de kleine kant

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Ik heb deze speakerset aangeschaft nadat mijn vorige speakerset kapot is gegaan.
Mijn vorige set was de Philips A5.600, dit was echt een geweldige set geluidskwaliteit was zeer goed voor de prijs.
Ander referentie materiaal is mijn sennheiser PC150 en mijn sennheiser in earphones (heb het model nummer even niet bij de hand).
Geluidskaart: Creative X-Fi Fatality FPS met crystalizer op 75%. Voor de rest geen ruimtelijke effecten of equaliser gebruikt in de software.

Laat ik beginnen met dat dit als een volledige review bedoelt is, ik ga dus ook niet vertellen hoe ik de doos heb opgemaakt en wat er allemaal in zit. Dit is te vinden in andere reviews op internet (google en youtube).
Ik bespreek alleen de geluidskwaliteit, als er behoefte is aan meer informatie post een comment. Daar graag rekening mee houden in het beoordelen van de review. Er mist dus informatie...

Het testen van de bass, middentonen en tweeter heb ik met muziek gedaan op het hoogste volume. Ik heb gebruik gemaakt van vele genre's waaronder klassiek, pop, hiphop, techno, hardcore. Het hoogste volume is ingesteld omdat zo de minpunten het snelst opvallen. Hou hier rekening bij dat de beschreven onvolkomenheden minder naar voren komen op normale volumes.

Bass
De woofer is niet zo groot. Een woofer is normaal gesproken 6" maar deze is kleiner. Dat merk je wel, op de hoogste volumes is het niet goed mogelijk om een diep bass geluid te krijgen. Als je het echt op prijs stelt op een bass in je huiskamer te hebben waarmee je hele lijf mee gaat trillen deze set niet kopen! Voor mij was het echter niet belangrijk, ik wilde gewoon een "goede" bass hebben die niet heel zwaar hoeft te zijn. Deze bass is goed, het nummer klinkt normaal en alle lage tonen worden gewoon netjes ingevuld. Het is dus niet zo dat je denkt "dit setje heeft geen geen bass!"
Met het beluisteren van nummers had ik soms wel behoefte om de bass knop hoger te draaien (op de hoogste volumes) omdat ik het geluid enigzins wel miste. Echter als ik dat deed dan was de bass weer TE aanwezig. Mijn conclusie is dan ook dan een bass-regel knop niet een 6" woofer kan vervangen.
Maar nogmaals ... een super diepe bass op de hoogste volumes was voor mij geen vereiste. Persoonlijk te bepalen hoe je je set wilt gaan gebruiken ...

Conclusie bass:
Deze bass is goed, gewoon goed, mist alleen de diepe punch die echte grote woofers hebben. Beoordeeld naar de standaard van een kleinere subwoofer (vergelijken met grotere zou oneerlijk zijn) geef ik deze bass een 7 omdat op de hoogste volumes de bass toch af en toe een beetje van stuur af raakt (ongewenste trilling)

Middentonen
De satellietspeakers van mijn vorige set waren iets groter en met een iets grotere klankkast. Ook dit kleine verschil kon ik merken (mijn gehoor is bovengemiddeld). De middentonen zijn echter gewoon in orde. Ik kan het niet anders beschrijven dan dat ze gewoon allemaal aanwezig zijn maar minder "vullend". Dus volume en frequentie bereik zijn in orde. Misschien een kwestie van echo (reverb / chorus ?) van de klankkast.
Ik heb het hier dan wel over de echte kleine details in het geluid want de eerste indruk die je krijgt van deze set is: verrast dat de middentonen zo goed zijn ondanks het formaat van de satellietspeakers
Als je naar de satellietspeakers kijkt ben je echter verrast dat er nog zo'n goede middentonen uitkomen.

Conclusie middentonen: een 8. De speakertechniek is zeer goed, alleen zijn er compromisen gemaakt op de klankkast vanwege het design.

Tweeter
De tweeters zijn echt super super goed. Zelfs zo goed dat ik dit helemaal niet gewend ben en daarom naar mijn persoonlijke smaak de treble wat naar beneden heb bijgesteld. De tweeters zijn nog steeds goed aanwezig ook al stel je treble wat naar beneden bij. Ik vond het persoonlijk dus TE goed, maar dit komt echt totaal door mijn eigen smaak. Als ik het geluid van een bekken (van een drumstel) vergelijk met het geluid van een echt drumstel dan geven deze tweeters het geluid echt geweldig weer.

Conclusie tweeters: zijn zeer goed, ik geef ze een 9. Wel even wennen als je geen goede tweeters gewend bent.

Een game
Eventjes getest met unreal tournament 2004. Dit gaat goed, heel goed zelfs. Je zit echt helemaal in de game. Alle onvolkomenheden die bij de muziek nog te horen waren merk je helemaal niks van. De zware wapens klinken heel goed met deze bas. En gek genoeg werkt positie audio nog goed, nog nooit zo goed gehoord met een 2.1 set. Mijn headset is er nog wel beter in omdat deze eenvoudiger de illusie kan creeŽren dat het geluid van achter komt. Beetje lastig als de twee speakers voor je staan, maar dan NOG valt het enigzins te horen. TOP!

Deze set is echt precies wat ik er van had verwacht al had ik stiekem gehoopt dat de subwoofer toch groter uit zou pakken. Deze set koop je in eerste instantie voor het design. Er zullen vast beter klinkende sets voor minder geld te koop zijn. Maar laat duidelijk zijn dat je door het aparte design nauwelijks inleverd op geluidskwaliteit. Het gemis van een grotere woofer vind ik niet eerlijk om mee te wegen in het oordeel. Je gaat ook niet je ferrari testen hoe goed hij presteerd op een bospad als het net geregend heeft.
Het perfecte geluid is een 10, en deze set leverd toch iets in op het geluid door de vorm van de klankkasten en door de keuze om zowel de subwoofer als de satelliet speakers iets aan de kleine kant te maken.
Desondanks kan deze set zeker een hele huiskamer aan geluid vullen. Geschikt bijvoorbeeld om een feestje mee te geven. Maar als het geluid echt een thema is (bijvoorbeeld als je je eigen DJ hebt) dan is deze set gewoon niet goed genoeg.
Ik heb ze aangeschaft als PC speakers, maar ze zijn beter dan dat omdat ik weinig behoefte nog heb om mijn HiFi aan te zetten.

Het design heb ik totaal niks over gezegd omdat ik dit gewoon te persoonlijk vind om hier een waarde oordeel over te geven. Ik vind ze persoonlijk erg mooi. De concurentie wat design betreft wordt vertegenwoordigt door de Harman Kardon SoundSticks III en de Gembird Multimedia Speaker 2.1 system. De eerste is veel duurder, de tweede was geen enkele review van te vinden en zo goedkoop dat ik het niet vertrouwde kwa geluidskwaliteit betreft.

Heb jij ook een JBL Creature III (Wit)?