HP Veer (8GB) Zwart Review

Quinz 10 augustus 2011, laatste update op 10 augustus 2011, 5.594 views

HP Veer (8GB) Zwart

Pluspunten

• Klein
  • Innovatief
  • WebOS

Minpunten

• Matige camera
  • Geen geheugenuitbreiding
  • Matig gevulde App Catalog

Met de intrede van de smartphone heeft het gros van de telefoonbezitters geaccepteerd dat telefoons bakstenen zijn geworden. Nu het voor mij tijd is geworden voor een nieuw toestel begon mijn zoektocht. Belangrijkste eigenschappen: klein en geavanceerd. Dat dit niet een goede combinatie kan menig tweaker bevestigen. De aankondiging van dit toestel had dan ook mijn volledige aandacht. Enige probleem het toestel is niet verkrijgbaar in Nederland. Internet bood uitkomst en zo werd een klein pakketje bij me bezorgd.

Wat zit er in de doos
Het toestel wordt geleverd in een strak klein doosje zonder poespas. Wit met alleen de afbeelding van het toestel erop.

In het doosje trof ik de volgende items aan:
  • HP Veer
  • Oplader met een USB-aansluiting
  • Micro-USB Kabel (om de oplader aan te sluiten op het laadblok)
  • Touchstone (Laadblok)
  • USB kabel om aan te sluiten op het toestel
  • Oordopjes
  • Audiojack adapter
  • Handleiding en snelstartgids (jammergenoeg in het Duits)
De inhoud wijkt behoorlijk af van andere telefoons. Dit heeft er alles mee te maken dat HP ervoor heeft gekozen verschillende innovaties toe te passen op de hardware van het toestel. Doordat de Veer zo klein is was er geen plaats voor een audiojack en microUSB aansluiting in het toestel. Dit is opgelost door een losse adapter te gebruiken die magnetisch aan de veer te hangen is. Vervolgens beschikt het toestel toch over de uitbreidingen.

Een andere innovatie in de uitrusting is de TouchStone. Als je de Veer op dit laadblok legt word het toestel opgeladen door middel van Wireless Charging. Dus geen geklooi dus met draadjes. Het blijft wel mogelijk het toestel op te laden door middel van de meegeleverde usb kabel.

Uiterlijk
De meest in het oog springende eigenschap van het toestel is zijn omvang. Niet veel groter dan een bankpasje. Door de omvang ontbreken de standaard aansluitingen. Wel beschikt het toestel over een cameralens, volumeregelaar, aan-uit knop en schuifknop om het geluid uit te zetten. Deze knoppen zitten allemaal aan de zij- en bovenkant van het toestel. Helaas geen mogelijkheid om het geheugen uit te breiden. Een gemiste kans als je het mij vraagt.

Het toestel is stevig en strak. Erg strak. Als het toestel uitstaat zie je niet waar het scherm begint en waar de rand ophoud. Er is eigenlijk geen toestel momenteel op de markt die zo minimalistisch is als dit toestel. Door het 'rubber' aan de achter- en zijkant van het toestel ligt het stevig in de hand.

Opengeklapt ontvouwd zich het toetsenbord. Ondanks de omvang is het toetsenbord goed te gebruiken. Ik heb best grote vingers en ik kan er goed mee uit de voeten.

Het scherm
Het toestel beschikt over een capacitief TFT scherm. Is 2,6 inch groot en heeft 320x400 pixels. De schermafmetingen zijn ideaal om alle content scherp op het scherm te brengen. Als ik het scherm van de HP Veer vergelijk met andere toestellen, zoals mijn vorige toestel de SE Aino en de HTC Desire, dan valt het me wel op dat het wit op het schem niet helemaal helder is. Er zit een lichte blauwgrijze gloed overheen. Niet storend, maar foto's ogen daardoor iets minder natuurlijk.

De gevoeligheid van het touchscreen is prima in orde. Doordat na ieder aanraking een soort waterdruppel zichtbaar wordt is goed te zien hoe accuraat het scherm is. Zelfs een lichte aanraking wordt goed geregistreerd. De waterdruppel is totaal niet storend. Door de goede registratie van aanrakingen gaat het scrollen door menu's erg eenvoudig.

Software
Met de overname van Palm heeft HP de beschikking gekregen over WebOS. Dit besturingssysteem is dan ook gebruikt in de Veer. Het is erg jammer dat dit besturingssysteem niet de aandacht krijgt die het verdiend. Het heeft namelijk karakter. WebOS voelt intuïtief aan en is erg eenvoudig. Naast de nodige eyecandy weet het zich op een goede manier te onderscheiden van het andere aanbod.

Op een zeer inventieve manier beschikt WebOS over multitasking. Je kan een applicatie minimaliseren waarna het als een kaart op het scherm word getoond. Als je een nieuwe applicatie opent komt er een kaart bij. Met een simpele schuifbeweging kun je switchen tussen de openstaande applicaties. Het is erg mooi om te zien dat de actie niet ophoud bij het minimaliseren. Als je bijvoorbeeld door de contactenlijst scrolld en minimaliseert gaat de actie verkleind door.

Een andere opvallende toevoeging is het gebruik van Synergy. Je kan je aanmelden bij verschillende profielen zoals LinkedIn en Google en vervolgens synchroniseerd het toestel berichten, contacten naar het toestel. Zonder één contact te hebben aangemaakt beschikte ik over de gegevens van diverse bekenden inclusief afbeelding.

De standaard aanwezige applicaties zoals bijvoorbeeld de contactenlijst, agenda en mediaspeler zijn op een nette manier uitgewerkt en voorzien goed in de basisbehoeften. Indien je uitgebreidere wensen hebt is er een App Catalog. Doordat WebOS nog niet de community heeft die er wel is bij Android, Windows Phone en iOS barst de catalog niet uit zijn voegen. Het ontbreken van een officiële Twitter App is een gemis. Maar wat niet is kan nog komen.

De Veer beschikt ook over software die gebruik kan maken van de diensten van Google. Denk hiebij aan Maps en Youtube. Hoewel dit natuurlijk niet bijzonder is ten opzichte van andere platformen maken deze toepassingen softwarematig de telefoon een geduchte concurrent.

Bellen
Mijninziens is de belangrijkste eigenschap van een telefoon dat het kan bellen. Het geluid van het toestel is helder en de gesprekspartner kan je goed verstaan. Hoewel het toestel lekker aan het oor ligt komt hier wel naar voren dat de omvang hier een nadeel is. Ik hou het toestel namelijk op zo'n manier vast dat ik de bovenkant van het toestel ondersteun met mijn wijsvinger. Mijn duim en middelvinger hebben vervolgens niet lekker het toestel vast.

Tekstinvoer
Het toestel beschikt over een klein QWERTY toetsenbord. Zoals ik al schreef is het toetsenbord makkelijk in gebruik en heeft de omvang niet een nadelige invloed op het gebruikersgemak.

De toetsen zijn vergelijkbaar met de meeste Blackberry toestellen. Enigzins ruw waardoor je vingers er niet van af glijden en bij het indrukken voel je een lichte weerstand. Je hebt dan ook het idee dat de toetsaanslag goed geregistreerd word.

Accu
HP heeft de Veer uitgerust met een Li-Ion accu met een capaciteit van 910mAh. In verhouding met andere smartphones is dit wat aan de lage kant. Hoewel in het besturingssysteem geen batterijslurper is haalt het toestel in de praktijk niet de beloofde 300 uur standbytijd. Alleen in standbymodus kan de telefoon ongeveer 72 uur vooruit voordat het opnieuw moet worden opgeladen.

Je koopt natuurlijk geen smartphone om geen gebruik te maken van de mogelijkheden. Bij normaal gebruik (hieronder reken ik af en toe internetten, emailen, smsen en bellen) houdt de telefoon het ongeveer 30 uur vol. Bij intensief gebruik (muziek luisteren, youtube kijken, maps gebruiken) houdt de telefoon het ongeveer 10 uur vol.

Dit zijn natuurlijk geen fraaie rapportcijfers. Ik moet wel opmerken dat het opladen bijzonder snel gaat. Binnen 1,5 tot 2 uur is de telefoon weer opgeladen.

Camera
Het grootste minpunt van de HP Veer is de camera. De met de 5 megapixel gemaakte foto's en videos stellen flink teleur. Bij daglicht zijn de foto's redelijk, maar in het donker of binnen is het een flinke teleurstelling. Het ontbreken van een flitser draagt ook niet bij.

De meegeleverde Camera App is erg simplistisch. Het enige wat zichtbaar is op het scherm is een knop om de foto te nemen. Op simpele functies zoals witbalans of autofocus hoef je niet te rekenen.

Met de nodige innovaties in de hardware weet het toestel zich te onderscheiden van de massa. Ondanks de omvang lijdt het dagelijkse gebruik hier niet onder. WebOS is een volwassen OS die zich kan meten met Andoid en iOS. Nadelen van het toestel zijn de camera, het ontbreken van extern geheugen en de matig gevulde App Catalog.

Ben je net als ik op zoek naar een klein en onderscheidend toestel dan kan ik je dit toestel van harte aanraden.

10-8-2011
Bij de eerste factuur werd ik geconfronteerd met een vervelende bijkomstigheid. Bij het activeren van een telefoon van HP blijkt het toestel de nodige informatie te versturen per sms naar Engeland. Hoewel dit is opgenomen in de voorwaarden is het niet leuk te ontdekken dat er een extra kostenpost is van 40(!) smsjes.

Heb jij ook een HP Veer (8GB) Zwart?

Ik hou van Web OS, en ook een hele goede review. Ik kan niet wachten tot de PRE 3 uit komt.

350 is wel veel hé, je kont bij expansys een aantal weken gelden de Palm Pre kopen voor 209€ + nog eens 20% korting wegens uitverkoop...
Ik wacht met je mee op de Pre3
Ik ben met name benieuwd naar de prestaties van de accu (toch een belangrijk punt) en het gebruiksgemak van WebOS. De verschillende previews zijn wat WebOS betreft redelijk positief.
Heb zelf laatst via eBay een Pre+ gekocht uit Duitsland en die QwertZ went wel vrij snel hoor.

Vind zelf de batterij wel jammer, ben de hele tijd bezig om zo min mogelijk te doen, om zo de batterij een beetje te sparen.

ontopic:
Wat ik overigens jammer vind van de Veer is dat hij alleen de pixi apps kan draaien en apps die speciaal voor de pre gemaakt zijn niet goed draaien door de kleinere resolutie.

form factor is echter wel weer mooi.

Hoop zelf dat de Pre3, als eerste WebOS telefoon, in Nederland zal uitkomen..
Ik ben bang dat de Pre3 niet komt in eerste instantie :-( net als de Touchpad niet hoewel die wel verkrijgbaar zijn via Internet natuurlijk http://www.pdatechcenter.nl/ ;-)
In de palm uk eurostore (http://eurostore.palm.com) kan je hem al preorderen, verzenden ook naar nederland.
Zit er geen witbalans in de functies? Bij mijn oudere 514 Voice Messenger wel. Zodoende kan in het donker toch redelijke foto's gemaakt worden.
Ben ik nu de enige die benieuwd is naar de inhoud van al die sms'en die naar Engeland waren verzonden?
Uiteraard een bezopen actie, ondanks dat het in voorwaarden zou staan. In feite nog veel erger dat HP het lef heeft om het in de voorwaarden te zetten.

[Reactie gewijzigd door regmaster op 10 augustus 2011 22:51]

Heel bizar inderdaad!
Kwam toevallig bij deze review terecht (nouaj, toevallig...) en las t verhaal over gebruiksinformatie die naar de fabrikant wordt verstuurd...anno 2017 vind iedereen dat heel normaal haha...
Lijkt me inderdaad een leuk toestel! alleen dat wit is inderdaad flink blauw ej, dat had ik op een mobiel ook zo'n 10 jaar terug, maar hoe komt dit dan? Valt het totaal niet te veranderen dmv instellingen??
Ik vind zoiets namelijk zeer irritant wanneer wit niet wit is maar een andere kleur heeft..
Bedankt voor de review. Leuk om dit toestel tegen te komen, ik kende het nog niet.

In " Ondanks de omvang leidt het dagelijkse gebruik hier niet onder" moet je even leidt in lijdt veranderen..

Verder ziet het verhaal er mooi uit leest lekker, bedankt!

Groet Evert
Ik heb het aangepast. Dit zijn van die spellingsfouten die je snel maakt. Bedankt.

[Reactie gewijzigd door Quinz op 11 augustus 2011 16:44]

JALOERS!

Heb je die uit de US? :)
Uit Duitsland gehaald. Hij heeft me 350 euro gekocht. Enige nadeel is dat het een qwertz toetsenbord is. Maar ik moet zeggen dat ik er tot nu toe nog geen hinder van heb ondervonden.
Ben benieuwd naar meer plaatjes enzo ;-) WebOS is vet ^_^
Ik heb sinds een week ook een QWERTZ-variant van de HP Veer in bezit.
webOS is een fijn systeem, moet ik zeggen.

Vanuit de App Catalog al enkele gratis applicaties binnengehaald (de mooiste: SNES Emulator - Mario Kart op 2,6", gewoon omdat het kan...). Helaas zijn de 'betere' applicaties waarvoor je zou moeten betalen in Nederland nog niet beschikbaar omdat dat deel van de store hier niet open is.

Waar ik benieuwd naar ben: kan iemand mij vertellen hoe ik aan meer applicaties kan komen dan deze welke nu beschikbaar zijn in de App Catalog?
instaleer preware van webos internalz

overigens als je telefoon is geactiveerd voor de eerste keer door een nederlandse sim kom je niet bij de paid apps..
wat een gaaf telefoontje! its about time dat we weer terug gaan naar de tijd waarin alles zo klein mogelijk moest.. :)