Eminent EM7050 Review

BounceMeister 13 juli 2011, laatste update op 13 juli 2011, 1.129 views

Eminent EM7050

Pluspunten

• Compacte eSata behuizing, gedeeltelijk van aluminium.
  • Geen fan.
  • Schakelende voeding.
  • Aan/uit schakelaar.
  • Alle benodigdheden meegeleverd.
  • 5 jaar garantie.

Minpunten

• Bouwkwaliteit laat te wensen over.
  • Veel plastic.
  • Aluminium is net iets te dun.
  • Behuizing sluit niet 100%.
  • Harddisk gaat er lastig in.
  • Schroeven in plastic draaien.
  • Defecte led.
  • Korte en stugge eSata kabel.
  • USB stekker gaat er moeilijk uit.

Kwaliteit voeding Score: 4
Eminent EM7050

Link Pricewatch
Link Fabrikant

Specs:
Merk: Eminent
Type : EM7050
Behuizing bay intern: 3.5"
Hardeschijf bus (intern): SATA-300

Windows XP 64bit
Windows XP 32bit
Windows 2000

Waarom deze behuizing gekocht:
Ik heb een Samsung HD154UI 3,5" 1,5TB 5400rpm harddisk die ik wil gebruiken voor backups van fotos en documenten.
Vanwege de snellere doorvoer wilde ik een eSata behuizing i.p.v. een USB 2.0 variant. Zowel mijn PC, de Homeserver als de Laptop zijn voorzien van eSata.
Ik zoek een betaalbaar kastje, maar het moet wel stevig zijn en een betrouwbare indruk geven. Dus het budget is afhankelijk van de kwaliteit die je ervoor kan krijgen.
Ik zal hem vooral gebruiken om foto's en documenten van mijn "homeserver" te backuppen, dat is een Windows 7 64-bit systeem. Ik leg de externe schijf dan na gebruik steeds in de kluis.

Na een zoektocht in de Pricewatch zag ik deze Eminent behuizing bij Informatique voor 31 euro en ook nog eens op voorraad. Er zit 5 jaar garantie op dus de fabrikant heeft er blijkbaar vertrouwen in. Informatique is redelijk in de buurt dus ik kon langsrijden om hem gelijk op te halen.

In de doos:
Behuizing van zwart aluminium en plastic frontje en achterkant.
Achterop een USB, eSata en voedingsaansluiting en een aan/uit knop.
Standaardje van zwart plastic
Stekkervoeding van 12V en 2A
eSata kabel
USB kabel
eSata bracket (naar Sata intern)
schroevendraaiertje
schroefjes
Handleiding (tekst, geen plaatjes) in meerdere talen waaronder NL.

Eerste indruk:
Bij het uitpakken doet het geheel eigenlijk iets goedkoper aan dan ik verwacht had voor 31 euro.
De eSata bracket had een verbogen connector, die heb ik eerst recht moeten buigen voordat er een stekker in kon. Helemaal recht kreeg ik hem niet (bijgevoegde foto is van na het rechtbuigen). Maar er
zit al eSata op m'n moederbord, dus heb ik de bracket gelukkig niet eens nodig.
De behuizing is heel erg licht, het is erg dun aluminium. Als je er op duwt kan je het makkelijk bewegen.
De kabeltjes en vooral stekkertjes doen goedkoper aan dan wat er bij mijn moederbord zat (Asus).
Er zit geen fan in, dus geen lawaai. Op warmteontwikkeling heb ik verder niet getest. Ik doe er een 5400rpm schijf in die sowieso al niet zo warm wordt en ik laat hem niet lang aan staan.

Voeding:
De stekkervoeding is alleen maar 12V, dus geen gecombineerde 12V/5V voeding zoals je vaak ziet bij dit soort apparaten. Intern zal er dus nog ergens 5V gemaakt worden. Dit heeft als voordeel dat de voeding een normale 2-polige stekker heeft en eventueel makkelijk te vervangen is. Het is waarschijnlijk een schakelende voeding want hij is erg licht van gewicht.

Montage en indrukken van het binnenwerk:
De achterkant zat er los op, de schroefjes om hem vast te zetten zitten nog in het zakje (2 nodig/3 geleverd).
Als je de achterkant van de behuizing afhaalt, kan je via de voorkant een plastic slede uit het aluminium huis schuiven. De volledig plastic slede doet ook weer ietwat goedkoop aan. De slede heeft ook redelijk wat speling in het Aluminium omhulsel.
In de slede zit een printje met daarop een sata connector voor de harddisk. Volgens de handleiding (stap 3, nadat je de slede uit de behuizing hebt gehaald): "Sluit de SATA harde schijf aan op de SATA aansluiting in de slede en leg de schijf in de slede".
Daar gaat het helaas al mis. De harddisk past niet in de slede als hij nog niet op de SATA connector zit, hij heeft 4mm overlap. Eerst op de connector schuiven gaat niet, omdat de connector een beetje schuin naar beneden op de print is gesoldeerd. Dit heb ik op moeten lossen door eerst de print los te
schroeven uit de slede, de harddisk erop aansluiten, dan alles erin leggen en de print weer in de slede vastschroeven. Helaas schroef je direct in het plastic, dus deze truc kan je niet al te vaak uitvoeren, dan draaien de schroefjes dol. Gelukkig zoekt de connector nu zelf een betere hoek waardoor het geheel wel in elkaar te zetten is.
Vervolgens de harddisk vastzetten (er worden 5 schroefjes geleverd) en de slede weer in de aluminium huls schuiven. Wederom valt nu op dat er veel speling in zit. Er zit een brede en smalle rand op de slede, maar door de speling kan hij er op twee manieren in. Echter komt maar bij n manier het frontje goed uit op de huls. Het geheel wordt vastgezet door de kunststof achterplaat vast te zetten in de kunststof slede met zelftappende schroefjes. Dit is ook geen constructie die meerdere malen los en vast te zetten is.
Als hij dan in elkaar zit, blijkt er nog wat speling in het geheel te zitten. De aluminium huls kan wat heen en weer rammelen. De schroefjes ng vaster draaien durf ik niet, dan draai ik gegarandeerd het kunststof kapot.

Aansluiten en gebruik:
Eerst maar eens via USB testen op mijn desktop PC.
Voeding en USB aangesloten en de powerswitch op "1" gezet. De harddisk gaat draaien en Windows 7 ziet hem in schijfbeheer.
Hardwarematig wordt hij als JM20336 SATA Combo device herkend. Na een partitie aangemaakt te hebben, zie ik de schijf ook in Windows Verkenner. Ik wilde de doorvoer (simpel) testen door een bestand van 1GB te kopiren. Dit zou volgens Windows met 50MB/s gaan, maar toen het "klaar" was moest ik nog eens 10 seconden wachten tot het kopieer venstertje weg ging en ik verder kon. Waarschijnlijk wordt er een buffertje gebruikt op de interne harddisk van de PC. De doorvoer is dus op deze manier niet goed te testen. De maximale doorvoer van USB 2 is verder wel bekend dus daar ga ik verder geen tijd aan besteden.

Nu eens de eSata testen.
Ik merk dat de USB kabel er erg lastig uit gaat, je moet er behoorlijk hard aan trekken. Hoe lang zou dat goed gaan?
De beperkte lengte van de eSata kabel (60cm) en de stugheid ervan, zorgen ervoor dat ik de externe schijf ergens onder mijn bureau moet neerleggen. Er zit wel een plastic standaardje bij om hem rechtop te zetten, maar geen rubber voetjes. Ik leg hem dus maar op een boekje, zodat de behuizing netjes blijft en niet om kan vallen.
Mijn PC is blijkbaar niet eSata hot-pluggable, hij ziet hem niet gelijk. Dus even op de homeserver proberen, die is nieuwer.
De homeserver (ook Windows 7) herkent hem wel gelijk en een bestand kopiren van ongeveer 8GB gaat met ongeveer 78MB/s, waarschijnlijk het maximum van de harddisk. Dat is de snelheid die ik in gedachten had, dan zijn de backups lekker snel klaar.

Het valt me wel op dat er geen led op de behuizing knippert. Ik heb bij het monteren wel bedrading gezien, dus dat ga ik nader onderzoeken. Daarvoor moet ik helaas wel weer die schroefjes uit het plastic draaien.
Er zit op de print een klein connectortje met 3 draadjes die naar de voorkant van de slede gaan. Dat zou betekenen dat er 2 ledjes op zitten, waarschijnlijk een Power en een Active led. Geen van beiden gaan aan. Na 4 schroefjes uit de voorkant gedraaid te hebben (weer in plastic) zie ik een led met 3 aansluitingen, waarschijnlijk een 2 kleuren led. Hij doet helemaal niks (op USB niet en op eSata niet).

Conclusie:
Hoewel het apparaat wel werkt, valt het me toch tegen. Ik zou dit setje meer op een winkelprijs van bijvoorbeeld 19,95 classificeren als alles werkt.
De led is gewoon defect, dat staat vast. De bouwkwaliteit is niet super. Het is allemaal veel plastic, dun metaal en het past net niet helemaal. Ik zou dit apparaat niet graag veel meenemen en regelmatig aan- en afkoppelen. Want ook de connectoren zijn niet geweldig (zwaar lopend USB poortje en kromme connector in de SATA bracket).
Blijkbaar heb je die 5 jaar garantie wel nodig.
Daarom alles weer in elkaar gezet zoals ik het gekregen heb, en helaas morgen terug met dit apparaat.
Ik zag dat de Raidsonic Icy Box IB-390StUS-B wel een metalen slede heeft in de reviews van YOGI en Twilightnl). Hij is 5 euro duurder, maar wel beter van kwaliteit denk ik. Daar kijk ik morgen eens naar.

Beoordeling:
Algemeen:
2 sterren, het valt allemaal wat tegen. Het is het nt niet.
Bouwkwaliteit:
2 sterren, te veel plastic en het past niet goed. Daarnaast een defecte led en een kromme eSata connector in de bracket.
Vormgeving:
3 sterren, het idee is wel leuk met het zwart aluminium.
Installatie gemak:
2 sterren, er moet wel wat geknutseld worden om het allemaal in elkaar te krijgen, vooral vanwege de slechte bouwkwaliteit.
Kwaliteit van voeding:
4 sterren, de voeding ziet er goed uit, modern (niet zo’n baksteen).
Prijs:
2 sterren, te duur voor de kwaliteit die je krijgt.

De volgende dag:
Na nog een keer alles van de Eminent bekeken te hebben, definitief besloten hem te retourneren. Gelukkig doen ze daar bij Informatique niet moeilijk over. Ik heb de Eminent omgeruild voor een Icy Box IB-390StUS-B (met bijbetaling van 5 euro). Dit apparaat ziet er veel beter uit. Een dikke metalen huls met een metalen slede die dan nog wel een plastic achterkant heeft. Aansluiten gaat makkelijk en de eSata kabel is 10cm langer (dus toch nog wat kort). De voeding is 12V/5V dus een wat ingewikkeldere stekker eraan. De Icy Box ziet er veel degelijker uit en het past allemaal goed. Ook heeft de Icy Box rubber voetjes zodat je hem makkelijk neer kan leggen zonder krassen.

Heb jij ook een Eminent EM7050?

Ik zie net dat de foto's niet doorgekomen waren. Ze hadden blijkbaar een te groot formaat. Ik had verwacht dat ze automatisch geresized zouden worden.

Ik heb ook een foto van de buitenkant toegevoegd, wat linkjes en de specs toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door BounceMeister op 13 juli 2011 12:12]

Ik heb even je Review doorgelezen en wat ik met dan afvraag, hoe het kan dat dingen niet goed bij je passen of niet goed sluiten?, ik heb net 2 van die behuizingen genstalleerd en alles klopt, sluit goed en werkt uitstekend.
ik merkte wel even dat als je de sleef met HD op verkeerder manier in steekt wil ie zeker meer stuk maken wat je lief is, en daarna past ie niet goed in en 100% sluiten gaat niet.

zal je probleem niet daardoor gekomen zijn??

die HD's die ik nu gebruik met Eminent werken perfect voor de rest perfect.

laat wel even weten of andersom plaatsen van de sleef incl. HD jouw probleem van sluiten op gaat lossen.
Dank voor je review. Zelf wilde ik deze misschien ook aanschaffen. Huidig heb ik voor mijn laptop een extern 2,5" schijfje in een Eminent behuizing zitten (deze is het). Het materiaal is niet erg dik allemaal en inderdaad is het plastic wat gammel, maar bij een 2,5" zijn de afmetingen wat kleiner waardoor het toch vrij stevig in elkaar zit. Echter zal ik niet snel het schijfje telkens verwisselen, want dan breekt er zeker wat af ben ik bang. Eerlijk gezegd had ik er toen ook meer van verwacht.

Maar hoe bevalt nu je andere harde schijf behuizing? In je reactie boven die van mij zag ik dat je er wel wat over zegt, maar dat is meer globaal. Ik vraag me af of je daar nog verschil merkt in snelheden en qua bouwkwaliteit van de poorten etc.?
De IcyBox bevalt goed. Hij is wel wat aan de zware kant door het dikke metaal, dus als je hem veel meeneemt moet je daar rekening mee houden. Ik gebruik hem alleen thuis (backup maken van de server (data) en dan weer in de kluis).
Ik heb het voetje naast de server staan en de kabels liggen achter de printer. Dan kan ik hem makkelijk aansluiten.
De aansluitingen werken goed, al is een eSata stekker lastig aan te sluiten als je er niet direct zicht op hebt. Maar dat is een algemeen probleem.

Als ik een minpuntje zou moeten noemen, dan is het dat je de harddisk licht hoort rammelen als je met de behuizing schudt. Dat komt doordat de tray waar je de harddisk op schroeft, in de huls wordt vastgezet met twee hendeltjes aan de achterkant. Ik heb het vermoeden dat de harddisk rammelt aan de tegenovergestelde zijde. Misschien dat ik er nog een dun viltje op kan plakken om dat op te lossen.

Qua snelheid heb ik eigenlijk geen exacte metingen. Ik start de backup via extern bureaublad en kijk later of ie klaar is en koppel hem dan weer af.
Toen ik hem net had heb ik wel een en ander heen en weer gekopieerd en merkte geen snelheidsverschil met de eminent.
ik zelf heb deze ook, en ik denk dat jij misschien iets verkeerd hebt gedaan,
want bij mij pas en zit alles gewoon goed
Bedankt voor jullie reacties. Ik kan natuurlijk alleen maar over mijn eigen ervaring vertellen, dus zal ik die nog even toelichten.

Het apparaat werkte op zich wel hoor, je kon er data naartoe kopiren. Maar je wilt ook een stevig en betrouwbaar product om je backups op te bewaren.
Afgezien van de defecten en kromme connectors, lijkt het me sterk dat er verschil zit in de metaal/kunststof constructie. Het blijft wel veel "plastic". Het zou kunnen dat daar iets krom aan was, maar dan was bijna alles krom, behalve het schroevendraaiertje. ;)

Ik heb de slede op alle mogelijke manieren in de alu huls gedaan en je ziet al snel dat er maar 1 manier is waarop hij goed uitkomt aan de voorkant. Hoewel de railsjes aan de zijkant behoorlijk wat ruimte/speling hebben, komen andere mogelijkheden niet goed uit aan de voorkant. Dat is nog vr het vastschroeven.

Pas toen dat goed zat ging ik de achterkant erop schroeven, zo strak als dat het kunststof toelaat. Dan heb je nog net een klein beetje speling tussen de voor- en achterkant, waardoor het omhulsel niet goed vastgeklemd zit. Het is geen kier van een centimeter natuurlijk, maar net genoeg om het te laten rammelen. Het geeft dan geen solide indruk.
Als er zo duidelijk maar n juiste manier is en andere manieren (die wel goed lijken maar het niet zijn) maken mogelijk dingen kapot, dan zou je verwachten dat er in de handleiding of op de slede wel iets staat vermeld over de juiste manier.

De harddisk past er maar op n manier in, anders komt de sata connector niet uit op de goede plaats.
Nadat de SATA connector voor de harddisk iets verbogen was in de goede richting, kon je met wat duwen de harddisk er wel in proppen. Je kon hem er echter niet in leggen en dan recht aanduwen op de connector, zoals dat meestal gaat bij inbouwslots voor harddisks. (Zo heb ik b.v. ook een Nexto 2,5" imagetank waar dat zo gaat). Je moet de harddisk bij deze Eminent nu dus schuin op de connector duwen en hem dan al kantelend in de slede duwen. Dat is niet de manier om een sata connector aan te sluiten. Je zal zien dat op een gegeven moment de ene of de andere connector afbreekt.
Wat nog zou kunnen is dat ze bij mijn exemplaar de sata connector te ruim op de print hebben gesoldeerd. Maar toch, heel veel speling zat daar niet meer in.

Ik heb dit apparaat inmiddels teruggebracht en een Icy Box gekocht, en dat is toch een behoorlijk verschil. Ok, hij is 5 euro duurder, maar toch stukken beter van kwaliteit. Alles past in n keer, alles sluit goed aan en de huls is veel dikker en zwaarder, waardoor het geheel veel steviger is.

De Icy Box heeft ook wel een minpuntje hoor, de ledjes zijn niet fel genoeg zodat je niet zo goed ziet of ze aan of uit zijn. Dat komt doordat de ledjes achterin op de print zitten en door de behuizing heen naar voren op een icoontje schijnen via een doorzichtig plastic "licht-tunneltje".

Ik had ervoor kunnen kiezen om een ander exemplaar van deze Eminent te nemen, maar dat zou mogelijk weer een extra retourtje Informatique worden. Aangezien ik het schroeven in plastic toch wel een erg groot minpunt vond, heb ik ervoor gekozen om voor een ander merk met een metalen constructie te gaan. Nu ik dat gezien heb, ben ik blij dat ik niet bij de Eminent gebleven ben.

[Reactie gewijzigd door BounceMeister op 13 juli 2011 15:37]