Specificaties 23" @ 1920x1080 (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG D2342P Zwart Review

me12en3 14 juli 2011, laatste update op 14 juli 2011, 5.212 views

LG D2342P Zwart

Pluspunten

• Het cinema 3D is heel duidenlijk en mooi.
  • Ook heel goed te gebruiken als normale monitor.
  • Mooi design
  • Bijna alle spellen kunnen in 3D met de megeleverde drivers!
  • Grote toegevoegde waarde bij het gamen.

Minpunten

• De sweet spot om het 3D te kunnen zien is niet erg groot
  • De resolutie per oog is 1920x540 met bril op (in spellen en films niet storend)

Ik heb recent een gloednieuwe computer aangeschaft en wou daarbij een mooie monitor hebben. Toevallig had ik net gelezen dat LG met cinema 3d kwam en dat leek me wel wat. Vooral het simpele lichte brilletje leek me wel wat.

Ik heb hem besteld bij mycom en was de volgende dag thuis. Meteen uitgepakt en in elkaar gezet. Er was een voetstuk, koppelstuk en het scherm zelf. In elkaar zetten was zo gedaan. Aangesloten met een dvi-d kabel en hij werkte meteen. Mijn eerste indruk was top. Een heel scherp mooi helder scherm met een goed contrast. Ik heb gelijk de dvd met de drivers geinstalleert en heb een paar 3d filmpjes bekeken op de dvd. Moest even de sweet spot opzoeken om het 3d te zien, gelukkig kan je de monitor best ver kantelen. Ik kon goed confortabel zitten en had nog genoeg beweegruimte om het effect te blijven zien. Je kan niet even onderuitzakken of helemaal rechtop zitten want dan ga je dubbel zien en is het effect weg. Met het aanschaffen had ik daar wel rekening mee gehouden maar het viel me toch wel iets tegen. Het 3d zelf als je er goed voor zit is heel erg duidenlijk. De resolutie per oog is 1920x540 en dat was wel te merken als je dicht bij de monitor zit. Als je niet 3d kijkt moet je echt je bril afdoen anders zie je veel horizontale strepen in je scherm. Maar als je 3d content aan het kijken bent valt het niet op. Al met al ben ik erg tevreden met de kwaliteit van het 3D.

Wat mij na een dag wel duidenlijk was is dat de kwaliteit van het 3d voor 100% afhangt van de kwaliteit van het 3d materiaal. Als ik crysis 2 ga spelen dan is alles perfect. Maar als ik op youtube 3d wat filmpjes ga kijken zie ik wel eens een beetje dubbel of heb moeite scherp te stellen (er zijn ook goede filmpjes op youtube 3d maar ze zijn in de minderheid). Youtube 3D viel wat tegen maar avatar 3d was al stukken beter. Dus voor de mensen die cinema 3d willen aanschaffen, bedenk van tevoren waarvoor je het gaat gebruiken want het is heel belangrijk dat je goed 3d content hebt. Als je dat hebt dan zou ik dit scherm zeker aanraden want dit scherm maakt zijn beloftes waar. Naar mijn smaak een tikje aan de prijzige kant maar dat kan aan mijn budget liggen. Hou ook even rekening dat de tridef driver nog geen direct x 11 ondersteunt en dat spellen als minecraft nog niet ondersteunt zijn door tridef. Crysis heeft een ingame 3d optie dus dat werkt wel bij directx 11. Ik heb meerdere games uitgeprobeert en kan met zekerheid zeggen dat 3d bij het gamen een grote toegevoegde waarde heeft!

Heb jij ook een LG D2342P Zwart?

Reviewtje van gamekings, geen technisch inhoudelijk lul verhaal , alleen puur over het eindproduct 3D in games en films.
Werkt deze monitor zo met je 560 zonder vision kit ?
Ja, omdat de LG D2342P een 'passive 3D' monitor is, heb je geen Nvidia 3D vision nodig en werkt het ook met een AMD (ATI) kaart.
Dus, de shutter zit niet meer in het brilletje maar zit als het ware ingebouwd in de monitor. Wat je dan alleen nodig hebt is een lichte goedkope brilletje (net als in de bioscoop).

Met deze monitor krijg je de benodigde software erbij om dus games en films/afbeeldingen in 3D te bekijken: Tri-Def 3D software.

On-topic:
Ik ben van plan om binnenkort een LG D2342P aan te schaffen, ik hoop dat het niet zal tegenvallen. De techniek vind ik al een stuk beter dan die van Nvidia en ik vind het ook erg leuk dat LG een clip-on 3D bril erbij doet voor mensen met een bril (zoals ik :D )
Weet iemand hoe deze monitor is tov de TV/monitor van LG
pricewatch: LG DM2350D

Is dat hetzelfde scherm + TV-tuner, of zijn er meer verschillen.
usb, scart, de interne speakers en de tv tuner zijn het verschil

[Reactie gewijzigd door me12en3 op 10 oktober 2011 18:04]

Ik ben toch nieuwsgierig welke specifieke 3d-technology er dan wordt gebruikt in de monitor.
Er is software nodig voor 3d beeld? De website daarvan geeft in iedergeval wat licht op 3d-technologien. (http://www.tridef.com/sup...tion.html#Dual-Projection) LG wordt er niet genoemd maar ik gok dat het een 'circulaire polarisatie' betreft, een techniek soortgelijk aan polaroid-zonnebrillen (zie ook wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stereoscopie)
Maar wat doet deze monitor dan specifiek zelf? Of heeft hij 'gewoon' een hoge refresh van 120Hz ofzo voor minimale beeldflikkering.
Technofacts requested ! :)
Deze LG monitor maakt gebruik van passief 3D.

In de 3D wereld zijn 2 soorten: actief en passief.
Voor Actief is minimaal 120 Hz nodig en bij passief is geen minimum. Ik ga ervan uit dat je ongeveer weet wat dit inhoudt.

Deze monitor is passief, en werkt met de lineaire polarisatie. 1 glas verticaal, 1 glas horizontaal, corresponderend met het beeldscherm, waarbij de polarisatie per oog gelijk is. Op het beeldscherm is dus de helft horizontaal gepolariseerd en de andere helft verticaal gepolariseerd.

ik ben trouwens ook verbaasd dat ik nergens kan vinden wat de refresh rate is, maar de marketingterm 'flicker free' is gebaseerd op het feit dat er geen actieve shutters zijn die eventueel 'uit de maat' zouden kunnen lopen (flickers).

[Reactie gewijzigd door cedal op 22 augustus 2011 01:36]

ik bezit de D2542P PN en deze maakt volgens mij gebruik van dezelfde techniek als de 23
waar er gebruik wordt gemaakt van circulaire polarisatie
bij lineaire polarisatie zul je last krijgen van ghosting zodra je te ver naar links of rechts zit ten opzichte van het scherm

aanvullende informatie voor mensen die iets meer willen weten:
overigens werkt dit op het filteren van licht
er worden dus bij wijze van spreken, twee beelden tegelijk geproduceerd die bij de bril weer uit elkaar wordt gefilterd, één voor je rechter oog en één voor je linker oog
Ik ben eigenlijk zeer benieuwd wat het scherm doet bij AMD's Eyefinity: 3 schermen naast elkaar :)

edit:
Ik heb LG webcare getweet, nu wachten op antwoord.

[Reactie gewijzigd door cedal op 22 augustus 2011 01:34]

Is de display glossy of zit er een anti-reflectieve coating op? De Zalman passieve stereoscopiedisplays hebben namelijk last van zeer hinderlijke reflectie van omgevingslicht. Vandaar mijn vraag.
Nog steeds tevreden over het scherm? Ik ben namelijk ook geintereseerd in het scherm.
Las ook dat je met de bijgeleverde software niet 3d materiaal om kan zetten naar 3d. Werkt dit goed?

Ik heb nu een scherm met een reactiesnelheid van 2ms tegenover de 5ms van dit scherm en een helderheid van 300cd/m² tegenover de 250cd/m². Zal je dit verschil merken in het dagelijk gebruik van dit scherm?
Wanneer ik hier een PS3 op aansluit.. kan ik dan ook in 3D gamen?
duss je kan hiermee met een amd kaart ook 3d op spelen?(ik heb zelf de 6950 2gb)
ik ben hier al wel heel lang naar op zoek.
waar kan je de LG 3d brillen halen?
verder goede revieuw :)