Altec Lansing MX-5021 (2.1, 2x25W, 50W, THX) Review

Geckow 23 maart 2007, 593 views

Altec Lansing MX-5021 (2.1, 2x25W, 50W, THX)

Pluspunten

• mooi helder geluid: laag, midden en hoog
  • snoeren niet vast aan speaker

Minpunten

• wankele satellites
  • permanente ruis in satellites
  • brommende subwoofer

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Na veel wikken en wegen de Altec Lansing MX5021 online besteld.

De verpakking van de speakers is goed te noemen: deze zitten ingeklemd tussen twee gemodelleerde stukken piepschuim. De satellites zijn evenals de subwoofer vrij fors: op de afbeeldingen leken deze kleiner.

De installatie is eenvoudig: de snoeren zitten niet vast aan de speaker en zijn met de alom bekende 'klemmetjes' vast te zetten. De console is een enkele stekker, en na het aansluiten van de line-in kan het beestje aan.

Het eerste wat opvalt is dat de vrij hoge satellites snel omvallen. De subwoofer maakt een licht brommend geluid, wat zeker opvalt als je de set aansluit op je iMac die vrijwel geen geluid maakt. Als de set via de console aangezet wordt komt er een vrij aanwezige ruis uit de satellites. Het volume van deze ruis is onafhankelijk van het gekozen geluidsniveau, en was ook aanwezig toen ik de line-in kabel uit het systeem haalde. De set maakt dus veel herrie ook al speel je geen muziek af: als ie uit staat bromt de bas, als je hem aan zet ruisen de satellites.

Maar dan het geluid: vol, warm, goede bas. Met de console zijn bass en treble afzonderlijk in te regelen. Veel harder dan 50% van het maximale geluidsniveau ben ik niet gegaan uit angst voor klachten bij onder-onder-onder-buren Maar de helderheid en het feit dat de muziek niet vervormt zijn zeer positief te noemen. Indien het geluidsniveau heel laag gezet wordt mis ik echter iets: de bas valt dan overduidelijk weg.

Ondanks dat het geluid perfect was heb ik de set toch maar weer ingepakt: voor mij was de ruis en de brom onacceptabel, temeer omdat mijn gehele studeerkamer geluidsarm is en het geluid dan snel als storend wordt ondervonden.

Heb jij ook een Altec Lansing MX-5021 (2.1, 2x25W, 50W, THX)?